AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
4.709

Tomgångsinställning BMW 3.0s -72

wh
61
whazzer
523i E39 -98
Hej!

Har lite problem med min tomgång.

Saken är den att den är alldeles för hög när tändpunkten står rätt.

Den drar inte tjuvluft.

Har provisoriskt fått ställa ner tändningen för att få ner varvet. Men då går den som en påse nötter istället.

Bilen är från 72, så den har inga EGR-ventiler eller dylikt.

Är det någon gammal BMW-räv som vet hur man ställer ner tomgången och får den att gå bra på runt 7-800 varv, med rätt tändpunkt då vill säga.

Tack för svar!

MVH John
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Stäng spjällen mer.

Finns justerskruv till detta

/Otto
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det kan också vara chokemekanismen som krånglar. När förgasarna chokar så höjs tomgången samtidigt. Om denna"höjning" ligger kvar när motorn blir varm blir tomgången väldigt hög.

Det bästa är om du går igenom förgasarna ordentligt från början till slut. Det är många inställningar och flera gummimembran som skall funka om förgasarna skall gå bra.

Här kan du läsa om det
Länk
Här är fler ställen som också är bra
Länk
Länk
Länk

Själv gav jag upp med mina förgasare vid ca 50.000 mil och installerade insprutning i stället (från en 528i -77). Är man inte originalfreak så är det en lösning jag rekommenderar. Stabil tomgång direkt från kallstart, tvekar aldrig och när man väl fått systemet att fungera kan man "glömma" det. Under de ca 25.000 mil jag sedan körde med insprutning krånglade det inte mer än ett par gånger.

Per L
wh
61
whazzer
523i E39 -98
Hej!

Otto: Är det skruvarna som sitter i botten av förgasaren? Som skruvas från ventilkåpans håll?

Per: Hur blir det med effekten med ett 528 insprut? Mycket jobb att få dit?

MVH John
Pe
2.342
Per L
BMW 3.0 fanns i en förgasarversion (3.0S) med 180 hk och i två insprutningsversioner (3.0Si).
Tom 1975 hade Si-motorn 9,5:1 i kompressionsförhållande och 200 hk.
From 1976 hade Si-motorn 9,0:1 i kompressionsförhållande och 195 hk.
I övrigt var det samma grejor i motorn som tex kamaxel mm

3.0S hade 9,0:1 i kompressionsförhållande och får således 195 hk med ett original insprutningssystem. Inledningsvis hade 528i samma insprutningssystem som 3.0Si from 1976 (samma elektronikbox osv).
En fördel med grejor från en 528i i stället för en 3.0Si är att 528i hade elektronisk och brytarlös tändning medan 3.0Si hade vanlig fördelare med brytarspetsar.

Det är en del jobb att montera ett BMW original insprutningssystem på en förgasarbil men inga jättestora saker. De största "problemen" är nog:
- man måste komplettera med en extra bensinledning eftersom insprutningen behöver returnera bensin till tanken. 8 mm kopparrör passar perfekt och är lätta att böja till.
- det krävs en del funderande att koppla ihop insprutningens kabelhärva med bilens kabelhärva. Det blir dock inte alls speciellt svårt om man har aktuella kopplingsschemor
- den tidigare "chokefunktionen" (som tex från en 528i -77 eller en 3.0Si efter -76) och några temperaturgivare fungerar inte bra. Dock lätt att ändra om man vet vilka originalgrejor från senare BMW-bilar man kan använda i stället

Jag har gjort en sammanställning över hur jag byggde om min 3.0S -72 från förgasare till insprutning som du kan få om du ger mig din e-mailadress.
Dessutom har jag allt som behövs för att bygga om till ett insprutningssystem och är du intresserad kan vi ju fortsätt den diskussionen per e-mail.

Per L
wh
61
whazzer
523i E39 -98
Hej!

Det låter som en bra idé att konvertera till insprutning. Men problemet är att jag varken har tid eller pengar just nu.

Så den bästa lösningen känns som att få lite tips om hur man ställer ner tomgången på de befintliga förgasarna.

Men tack för att info om insprutningssystemet. Det är helt klart värt att tänka på!

MVH John
wh
61
whazzer
523i E39 -98
Hej!

Det låter som en bra idé att konvertera till insprutning. Men problemet är att jag varken har tid eller pengar just nu.

Så den bästa lösningen känns som att få lite tips om hur man ställer ner tomgången på de befintliga förgasarna.

Men tack för att info om insprutningssystemet. Det är helt klart värt att tänka på!

MVH John
Pe
2.342
Per L
Har du kollat dom två förslag du fått?

1. Stänga spjällen med vanliga spjällskruven. Hur du gör kan du se i mina länkar
2. Kolla om någonting i choken hakar upp sig! Antingen kan du se att chokespjällen (längst upp på förgasarna) inte är helt öppna eller också får du skruva bort chokeförvärmningen och se om något där innanför kärvar Chokemekanismen "stängs" när du gasar vid kall motor och "öppnas" genom att den värms upp av både vatten och elektricitet. Innanför chokeförvärmningen hittar du bla en stegskiva och en inställningsskruv. Hamnar skruvänden på någon av stegskivans steg höjs tomgången. Olika mycket beroende vilket steg skruven ligger an mot.

Per L
wh
61
whazzer
523i E39 -98
Hej!

Är det "Idle Speed" -skruven eller "Idle mixture" -skruven jag ska skruva på?

MVH John
Pe
2.342
Per L
Du justerar "idle speed" till rätt tomgång och justerar sedan "idle mixture" till högsta tomgången. Blir det då för högt får du justera ytterligare en (eller flera) gånger (på båda skruvarna) tills du har rätt tomgångsvarvtal

Har du justerat in rätt kommer koldioxidhalten att bli rätt. Annars får du skruva mer på skruvarna tills både tomgångsvarvtalet och koldioxidhalten blir bra

Per L

wh
61
whazzer
523i E39 -98
Har precis varit ute och försökt få ner tomgången då den i nuläget ligger på ungefär 2000 varv.

Men det händer absolut ingenting när jag skruvar ut "idle speed" Dock när jag skruvar in den så höjs tomgången.

Det måste vara något annat som spelar in på min höga tomgång.

Automatchoken verkar funka då spjällen står helt öppna när motorn är varm.

Är det någon som har någon fundering över detta?

MVH John
Pe
2.342
Per L
Du kan också ha ett luftläckage i insugsystemet efter förgasarna.
Dåliga packningar
Slangar som lossat
Trasig slang till bromsservon (alt luft-läckande brommservo)
Förgasarnas sekundäspjäll som inte är rätt injusterade

Min erfarenhet är att det bara finns ett sätt att få ordning på trilskande förgasare till dessa bilar. Och det är att plocka isär dom helt och hållet, blåsa rent allt med tryckluft, byta allt som är tveksamt (packningar, gummimembran).
Sedan plockas dom ihop efter konstens alla regler. Det är massor av mått som skall stämma. Från 0,05 mm (om jag minns rätt) och uppåt.

Per L
wh
61
whazzer
523i E39 -98
Vet du vart man kan beställa renoveringssatser till förgasarna?
Pe
2.342
Per L
Det var längesedan jag hade dessa förgasare i användning så det vet jag inte med säkerhet.

- Jag skulle börja med BMW
- Du kan också kolla här
Länk
Hittar du delarna där så finns dom också att få tag på hos BMW i Sverige (tex verkar lilla gummimembranet finnas!?)
- Sedan finns ju också ebay och liknades siter att söka i
- Samma (eller liknande förgasare) har också funnits på andra bilar som tex Mercedes som du kan se i mina länkar ovan. Möjligen även på Opel. Du kan ju kolla även där
- I detta forum kan du ju också sätta in köpesannonser och hoppas på att det ligger grejor hos folk (jag har säkert en del men är inte hemma så att jag kan kolla)
- Köpa hela begagnade förgasare kan man också göra och hoppas på att tex gummimembranen är hela
- Jag tror dessutom att man själv skulle kunna göra sina egna gummimembran och få dom att fungera hyfsat bra. Det var åtminstone mina tankar innan jag pensionerade förgasarna och monterade insprutning

Alla papperspackningar är ganska enkla att göra själv om man köper packningsmaterial (hos tex BILTEMA, Mekonomen) och hålstansar (från tex BILTEMA)

Per L
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Kanske här:

Länk

Har själv köpt från fastroadcars.uk men tror de bara har weber, är inte säker dock.....

Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Hur har det gått?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.