|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Byte motor å boxar soppa pumpen startar ej å heller ingen gnista någon som vet vad de kan va? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Primar den inte ens (dvs kör pumpen någon sekund när du vrider nyckeln till läge II)? Oavsett om du får igång pumpen så verkar du ha tändproblem. Kolla om styrdatorn ger styrsignal till tändspolen. Om den gör det så har du problem från tändspolen och ut i systemet. Om inte, så kan det bero på flera saker. Men Motronic 1,3 styrsystemet (som används till M30B35-motorerna) vägrar starta motorn om den inte får signal från svänghjulssensorn. |
| Nä pumpen ger inget liv. När tändningen är på har jag plus på båda polerna på tändspolen. | |
Ja, jag tänkte ju att man kollor om styrdatorn styr tändspolen (öppnar och stänger den primära kretsen och på så sätt bygger upp och sedan får magnetfältet att kollapsa) medans du försöker starta bilen - dvs försöker ens styrdatorn starta motorn. |
|
Nu förstår jag ej helt. jag testa de att mäta på +15 på spolen var 12v å när man drar på starten går den ner på ca 8v samma med den andra sidan på tändspolen som heter 1 |
|
Styrdatorn slår av och på spänningen till tändspolen hela tiden, varje gång rotararmen passerar en utgång till en tändkabel så slår den av spänningen och sedan slår på den igen. Så det blir ganska många av/på per sekund :-) Detta är snabba förlopp som du behöver oscilloskop för att se i detalj, men med tanke på att voltmetern visar en lägre siffra (den visar ju medelvärdet) så indikerar det att styrdatorn faktiskt försöker ge gnista ut till motorn. Får du någon gnista ut från högspänningsutgången på tändspolen? Eller var kollade du gnista förut? |
|
Kollade på stift 1. men borde inte soppa pumpen skicka på endå? ska kolla på från tändspolen. |
|
Du kan ha multipla fel - ingenting som säger att du bara har ett fel. Räcker ju att du har ett trasigt bränslepumpsrelä så hamnar du i denna situation. Det kan ju vara något att prova. Börja med att overrida bränslepumpsreläet och kör bränslepumpen manuellt från relähållaren och se om den delen av systemet fungerar. Mät sedan och se vad styrdatorn ger för styrsignaler tll bränslepumpsreläet. |
|
Okok. Bilen funkade i fredags med m30b30 å testade i går att starta med m30b35 å då får den ingen gnista eller soppa. allt värkar funka utom de |
|
|
Hittade felet på bensin å tändning. De var relärna som satt fel. nästa problem är att inte spridarna uppnar har testat med en annan spridare händer inget. |
|
:-) Då är det samma felsökningsprincip som gäller, divide and conquer. Eller varför inte börja längst ut - försöker styrdatorn ens öppna spridarna? Det låter alltså ingenting om spridarna när du försöker starta datorn? Har du +12V fram till spridarna? Försöker ens styrdatorn öppna spridarna (vill minnas att det är en ground side switch konstruktion dvs kretsen slutes på jordsidan av styrdatorn)? Var försiktig med mätningar mot styrdatorn - lätt man bränner sönder drivkretsar. |
|
Jo men har testat två boxar blir samma fel. finns det något relä till spridarna eller säkringar? hittar inget sådant |
|
Ja, men det finns nu en hel del roliga saker emellan pryttlarna som kan gå fel - väldigt vanligt att fel är signalintegritetsrelaterade. Fast just när det gäller spridare och styrbox så är det bara en kabelpiska emellan så det är inte så mycket som man kan glömma att skruva fast eller fästa fel. Anledningen varför man mäter och diagnostiserar på det sättet jag beskriver är att du steg för steg letar dig fram till vad som fungerar och inte fungerar och på så sätt kan ringa in problemet. Om du visste att det fanns +12V till spridarna, ja då är spänningsmatning och säkringar inget du behöver fokusera på. Det du behöver fokusera då på är kontrollsidan. Om det hade varit tvärtom och att du inte hade +12V till spridarna, då är det spänningsmatningssidan du skulle fokuserat på och kontrollsidan skulle du kunna lämna utanför. Divide and conquer. Material för all din felsökning och också absolut kritiskt. Elschema är ett grundläggande verktyg lika mycket som spärrhandtaget. Alla spridare spänningssätts via dess röd/vita kabel som tas direkt från "main relay". Intressant att veta är att även kontrollkretsen för bränslepumpsreläet tas från samma röd/vita kabel. Så har du fungerande bränslepumpsrelä så bör du även ha spänning till spridarna också. Men det ska alltid verifieras så slipper du gissa dig fram och arbeta i blindo. Här är en översikt över reläerna Länk Main relay är hot at all times så det finns inga säkringar för spridarna, det är direkt från b+ junction point, via main relay och ut till spridarna. |
Dubbelkolla även att jordkabeln mellan höger motorfäste och höger balk sitter där den ska och ger bra jord. Jag fick märkliga fenomen med min M30B35 (inklusive no-start scenario) när jag råkar måla lite för mycket (när jag renoverade motorn) som gjorde att den inte gav en bra (eller någon alls) jord. |
|
Jag har för mig att jag har ca 7-9 volt på spridarna. kan de vara så att efter som jag kopplade fel på main å bräbsle relä så kanske de inte mår sä bra nu? |
|
Nja, tror inte ihopblandningen av fuel/main kan orsakat något. Visste faktiskt inte ens att de var så lika att de gick att sätta fel. De brukar utforma de på det sättet att det inte ska gå. Då är det värre att tex av misstag koppla in en 24V batteriladdare direkt till bilen - det kan ställa till massa med dryga elfel. 7-9 V låter inte friskt. När du mäter spänning måste du alltid kontrollera att du har bra jord - annars är dina mätningar ganska intetsägande. Ett sätt att göra (om man tex har batteri i motorutrymmet) är att först mät batterispänning direkt över batteriet. Mät sedan spänningen mellan din jordpunkt du tänkt använda och pluspolen på batteriet. Det ska vara samma spänning. Om inte - så har du något problem någonstans. Med tändningen i läge II så ska ju main relay vara draget och du ska ha spänning till spridarna och då bör du ju se vilobatterispänningen - som ju bör ligga på 12.5-12.7 V eller däromkring. Har du inte högre spänning än 7-9 V till spridarna så är något galet. |
| Bra jord? Mäter jag inte spridarna på varsin kabel? Behöver la inte gjorda in något eller för antar att den ena är jord å den andra plus signal | |
Du kopplar loss spridarkontakten, letar upp kabeln/pinnen som ger spänning (röd/vit) och mäter spänningen mellan denna pinne och en bra jordpunkt. Tänk efter, vilket spänningsfall mäter du om du mäter över båda stiften i den lossade spridarkontakten? Rita upp! Vad borde du se? Vad har du i andra änden? |
För att förtydliga, det är inte jord och plus signal. Det var därför jag skrev ovan att du har ett ground-side switch system (och spridarna och drivarkretsarna är av typen saturated switch). Du har alltså konstant +12 volt feed på ena kabeln och komponenten/kretsen styrs genom att brytaren sitter på ground-side, dvs det är styrdatorn som aktiverar spridaren genom att sluta den andra kabeln mot jord (när den känner för det). Det gör den via transistordrivsteg inuti styrdatorn. |
|
Tack så mycket:) Nu hänger jag med å kan kontrollera lite mera men nu lär de dröja till helgen innan man har någon tid över:( |
|
| Någon som vet om de kan va start spärr som spökar? Hur funkar start spärt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.