AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.248

panorama tak fint men innebär problem?

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Hej

Tittade på en bmw GT igår. Panoramataket gick inte att stänga från "vent-mode" det är alltså när luckan är öppen i bakre kanten. Det gick inte att stänga den. Frågade handlaren, han sa att man måste lästa instruktionsboken men så är det inte. Googlade på det här och det visade sig att det är ganska vanligt fel. Finns rep kit eller att man byter hela taket = svindyrt!

Vad säger ni som har panorama-tak? Har ni haft något problem med det?
Snyggt är det iallfall!
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
Jag har haft panoramaglastak på min förra 535d -07 och har även det på min nuvarande x5:a. På 535:an fick jag byta tätningslisterna (tydligen rätt vanligt) pga vindbrus i högre hastigheter. Sen är det viktigt att man håller koll själv eller ber dem på servicen att blåsa rent dräneringarna i hörnen. Blir dessa igensatta, kan t ex regnvattnet få problem att rinna ut och istället rinner in i bilen.
Annars är det egentligen inga större komplikationer när det gäller dessa vad jag har hört.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag hade panoramaglastak på min förra bil, en MINI. Misstänker att det är hyfsat likt konstruktionen på BMW. Aldrig några problem med läckage men det gillade att "fastna" vid öppning, man fick ge det en knuff med handen så fortsatte motorn att dra. Hände särskilt när det var kallt ute. Smörj upp det, sa verkstaden (BMW Solna). Sagt och gjort, då skötte det sig ett tag, sedan började det igen. Då ville verkstaden byta hela anordningen för någon svindlande summa, vilket jag tackade nej till.

Summa summarum är väl att kolla att maskineriet går som en klocka och inte fastnar eller trögar sig. Om möjligt en kall morgon...

Wilhelm Svenselius
Jo
85
Johan_junbay
BMW 530XD- 07 facelift E61

BMW X3 3.0 2011 F25
Jag har problem med min E61 från 2007, den läcker inte in vatten, men när man stängt den åker den upp lite igen i regel, det blir en liten glipa, väldigt liten glipa, det enda som händer är att det brusar lite, men det är lite störande. Jag kan trycka fram den med handen så det blir tyst, eller öppna och stänga igen, men då låter det snart mer igen. Vet inte om det är en list eller justering som behöver göras?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Felet som kamel2 beskriver är mer eller mindre standard på f07 med panoramatak och väldigt dyrt att åtgärda.
Johan_junbay: Jag hade just det felet på min E61:a. Man får köpa en filtlist som man sätter längst fram där luckan tätar mot takkanten. Det har varit tyst i min bil i 2,5 år nu...
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Fascinerande att handlaren svarade "man måste läsa instruktionsboken". Ja, för att stänga en taklucka eller ett panoramatak är säkert VÄLDIGT komplicerat... Krävs det att man trycker en knapp i framåtriktning eller? :)

Alexander
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Jag saknar alternativet med ett fast (ej öppningsbart) glastak som option på dagens bilar. Jag har glastak på Volvon men beställde det bara för att det blir så ljust och trevligt i kupén. Vad mycket billigare det skulle kunna bli för mig som kund om jag slapp betala allt som har att göra med att taket skall gå att öppna.

Var och tittade på en begagnad X3:a (2004) förra veckan med min kusin och där fungerade inte glastaket, så som svar på trådskaparens fråga: ja det är fint, men det skapar bevisligen problem. Om det är värt det kan bara Du bedöma :-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Finns massor med bilar som har panoramatak som inte går att öppna. VW, Peugeot, Renault mfl. Då får man mycket riktigt alla fördelar med ljusare och trevligare kupé men utan problemen. För ärligt talat, hur många dagar om året i Sverige kan man åka med öppet panoramatak - 10st?

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.