|
|
|
|---|---|
|
Bilen i fråga är en e34 525 årsm. -96 Den vägrar starta... Ska försöka beskriva det hela så gått det går. Har inte varit några problem tidigare, bilen hade stått närmare en vecka och jag skulle ut och köra. Vrider igång, bilen startar går orent...DÖR. Och där är jag nu. Den har inte startat sedan dess. Tog upp och hade gnista på 2ans cylinder Har läst om att soppapumpen kan fucka-ur men den tycks gå. Och det luktar soppar ur avgasröret när man försöker starta. Har testat med startgas men det finns inte ens någon antydan till att vilja starta - Helt död (sånär som på startmotorn som jobbar för livet) Tänkte att jag skulle lyckas få fram någon form av felkod så beställde en sådan: Länk men har fan inte lyckats få kontakt med bilen. Är det någon här som har erfarenhet av deras grejer/denna kabel? Vet inte om det är jag, kabeln eller bilen som är den felande länken. Har testat med tre olika datorer, läst forumtrådar till förbannelse utan att lyckas få till det. Har testat med INPA / Edibas (både programmet som kom med samt nedladdat på annat håll), Carsoft (vet ej om det måste vara någon annan kabel/dosa/box för att kommunicera med de programmet) samt DIS v57 (det som följde med) Börjar kännas aningen hopplöst, hur ska man få kontakt med bilen? Gissar att tändningen ska vara på vriden, låta alla lampor som ska slockna slockan, koppla in datorn, starta programmet och vips så ska man få kontakt? Hur känslig är uppkopplingen mot spänningsfall? Har haft ett fulladdat batteri som känns rätt fräscht..men kan det bli för högt spänningsfall då man vrider påtändningen? tycker de låter konstigt.. (Har ej tillgång till "land-ström") Vad krävs för spänning för att det skall gå att få någon kontakt? Kan ju mäta vad det är för spänning på batteriet när tändningen är på. Har inte testat på någon annan bil än, men ska försöka få tag på en och se om jag får kontakt med den. För någon databox eller dylikt kan väl inte gå sönder för att man kopplar datorn mor bilen bara för att kolla? Då jag lite gett upp hoppet att lyckas få kontakt med bilen för att få felkoder har jag mätt upp vevaxelgivaren och den skulle jag anse är frisk med sina 485 Ω dvs. 1 Ω ifrån toleransnivån som Göran angav här: Länk Vad tusan ska jag kolla här näst och vad kan det vara? Alla svar uppskattas och jag tackar ödmjukast i förväg // Jonas | |
|
Nu har jag felsökt ytterligare. Tänkt att det var lika bäst att dubbelkolla så bränslepumpen faktiskt gick så kopplade bort slangen från fuel railen, vrider på tändningen men ingenting hände. Byglar bränslepumpsrelät och då kommer det bensin. Tillbaks med slangen, byglar och testar starta men ingen skillnad. Läser lite elschema och ser att styrningen till bränslepumpsrelät kommer från "Engine control module relay". Någon som kan svara på var detta relä sitter? |
|
|
Kan inte svara på din sista fråga MEN åtminstone Carsoft är mycket känsligt för spänningsfall! Rekommenderas starkt att du har en batteriladdare ansluten till batteripolerna i samband med att du kör med Carsoft - annars kan det bli problem som visar sig genom att du inte får kontakt med diverse moduler. Och glöm inte heller att lyset skall vara påslaget för att allt skall fungera som det skall i Carsoft! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
En snabb googling gav typ Länk |
|
|
Jag gissar på vevaxelgivaren trots din mätning. Hade precis samma symptom när min var paj. Pumpen funkade men då DME inte fick signal från givaren så startar inte pumpen. Med reservation för att även kamaxelgivaren kanske funkar likadant? |
|
|
Johan B Okej, ja då får jag testa med starthjälp. Gällande lyktorna var det en detalj som undgått mig. Tack så mycket för den informationen. Tror du (eller någon annan) att den kabeln jag har (från bcables) ska fungera med Carsoft? Rent allmänt, kan boxar eller dylikt ta skada/gå sönder av att man försöker koppla upp datorn mot bilen? Om man ändrar saker man inte har någon koll på förstår jag att det kan bli vajs, men bara att koppla upp och kolla felkoder, kan det förstöra någonting? Tänkt testa å se om det går att koppla upp sig mot en kompis e39a. delorian Tusen tack, mitt tappra googlings försök igår ledde inte till en sån suverän bild. Var precis ut och mätte lite, vad jag kom fram till är att "Engine control module relay" drar och fungerar som det ska. Det är spänning fram till bränslepumpsrelät (K6301) samt oxygen sensor relät (K6303).. MEN då man stoppar i relät sjunker spänningen till 0V, det finns som ingen kräm. Testat med annat relä, samt "provkört" befintliga relän. Tänkt inte för stunden på att mäta resistansen i spolen till relät men känns inte nödvändigt då ett fungerande relä inte gjorde någon skillnad. Så nu blir det till att lästa mera elscheman och se om jag kan klura ut var matningen kommer från. Gissar på någon box..... |
|
|
Du fråga. Har du kollat alla säkringar, när säkringen gick till tutan på min så startade inte bilen. Det hände flera ggr. |
|
|
Kollat har jag, men främst visuellt. Får gå genom dem igen och mäta upp å se om det är spänningsfall över någon säkring. Det finns väl inte säkringar på andra ställen än boxen under huven på förarsidan och under baksätet förarsidan. (och någon form av huvudsäkring direkt efter batterit på någon grövre kabel, men tycker det skulle vara mer saker döda då..) |
|
|
har för mig att det satt fler än en "huvudsäkring" på andra kablar, var det inte en i handsfacksutrymmet eller var det möjligen nära batteriet? Kallas fusable link. Här finns info: Länk FAF |
|
|
Jag hade samma symptom på min E34 -96 Då var det säkringen som man ser på sista bilden i FAFs länk. Den sitter c:a 3 decimeter från batteripolen under plåten bakom 2 lager krympslang. Dessutom nitad direkt på kabeln, fick borra bort den och skruva dit en annan. |
|
|
Har haft fullt upp, men i veckan kom ny vevaxelgivare och igår fick jag tid över att jobba med bilen. Det hela var väldigt skumt. Monterar nya vevaxelgivaren, testar starta, händer ingenting. Kopplar bort batteriet ifall det är nånting som skall återställas. Testar senare, ingen skillnad, vägrar starta. Köper nya stift, ingen skillnad. Försöker återigen få kontakt med bilen via datorn, ingen respons. (denna gång hade jag startkablar från en annan bil som gick på tomgång, så inga problem med kräm) Livet känns allmänt trist, nära å ge upp. Som en sista utväg tänker vi, va fan vi testar väl bogsera igång den (och så får man testa Biltemas ryckstropp, som förövrigt var kanon..alla borde ha en ryckstropp (oberoende fabrikat) ) Och vad tror ni händer? Jo, på mindre än 10 meter startar bilen. Min fråga till er är således: Varför i hela friden startade den genom att bogseras men inte med nyckel och startmotor? (Sen efteråt startade den på nyckel, hoppas även den kommer göra det i fortsättningen) Så, ska allt sammanfattas så vet jag ärligt talat inte vad som var fel. Kanske den redan från första början hade startat om den bogserats igång... men varför då? |
|
|
Ventilerna stod fel? kan hända om man startar bilen och sen stänger av den direkt då förblir de öppna och man får nöta på startmotorn för att få igång den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.