|
|
|
|---|---|
| Dags att byta skivor och klossar fram på min E61:a. Den har gått 10000 mil nu och förmodligen är det original som sitter där. Stod ate på ena klossen när jag kolla. Tänkte köpa på mister auto. Eller något annat ställe ni kan tipsa om som billigare. TRW på mister auto kostar ca 2400 för klossar och skivor. Finns det något fabrikat ni har mer tycke för? | |
|
Jag hade köpt Zimmermann - utmärkt finish och rostar inte. Jag prövade Brembo på min bil och de höll i 4000 mil vilket är underkänt enligt mig. Kollade tyska ebay åt dig och det verkar som du får hem Zimmermann skivor + belägg för runt 1500:- inkl frakt. |
|
|
Jag köpte Zimmerman från Autoteile55. Tog lite längre tid än vad jag förväntade mig (cirka 10 dagar). När jag köpte andra delar till chasiiot gick det dock under en vecka. Bromasarna är bra och jag kan inte säga att jag märker dammet alls jämfört med originalet. cme "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
| Hej. Just nu kollar jag autoteilemann.de. Det ligger väl runt ca 180-190 euro för ATE skivor och ATE klossar. På mister auto kostar det ca 2400 kronor. Så helt klart billigare. Därför jag valde ATE var för att jag såg att det satt sådana klossar på som med största sannolikhet har suttit på sen den var ny. Men bromsskivorna vet jag inte. Förmodligen ATE om klossarna är ATE. Dom har zimmermann för ungefär samma pengar. Men man får vara vaken på storleken. Jag ska ha 324 mm skivor till min 530. Men vissa man klickar på är 348 mm som sitter på 535d. Svårt för att bestämma mig men dom är nog ganska likvärdiga om man beställer zimmermann,TRW eller ATE. ATE kan ju inte vara skit om det sitter original monterat Ser fram emot fler synpunkter. Blir nog en beställning ikväll. Sen har jag lust att göra en skärmdump och maila till vd för både mekonomen och autoexperten och fråga om det är rimligt för dom att vara nästan 3 gånger så dyra:) | |
|
ATE, Bosch och TRW är alla OEM-leverantörer och tillverkar och levererar bromsdetaljer till alla de stora biltillverkarna i Europa. Så kvalitetsmässigt är de nog alla ungefär likvärdiga så länge du jämför motsvarande produkter (dvs. standardbromsklossar/skivor). Så om vi håller oss till TS fråga i första inlägget är det nog "hugget som stucket" - jag skulle köpt det som var billigast av nämnda märken. Kolla bara så att det inte handlar om något av märkenas "budgetalternativ" (om de nu har sådana) som t ex. Ferodo har. Ferodo har i de flesta fall ett billighetsalternativ, minst ett "OEM-alternativ" och oftast minst ett men ibland flera steg av "sportbromsbelägg" till en och samma bilmodell... Jag har använt bland annat Ferodo, TRW, ATE, Jurid och Textar i OEM-kvalitet till några olika bilar och alla de märkena har fungerat klanderfritt. Har även (nu) Ferodo Performance DS (första "graden" av sportbelägg i deras sortiment) på E46:an och de är faktiskt lite vassare än original Textar - de biter lite snabbare och tål helt klart mer värme. Att de biter lite snabbare vid hård bromsning kan bero på både beläggen i sig men också att de saknar skrikdämpningsplattor som gör att de blir mer stumma i oken och mot skivorna, är trots det helt "skrikfria" både vid lätt som hård bromsning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Glömde: Kolla hos www.reservdelar24.se Det känns som mister-auto.se har smyghöjt sina priser rätt rejält, samtidigt som de har dragit ner på sortimentet när det gäller olika alternativa tillverkare på olika delar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det Blev ATE från autoteilemann. Ca 180-190 euro eller vad det nu sluta på. Beställde även lite annat. Jag tyckte jag köpte Castrol edge 5w-30 billigt på mister auto för några månader sen. Ganska exakt 100 kr/liter. Autoteilemann tog bara ca 65 kr/liter. Mister auto har nog aldrig gått helt klanderfritt för mig. sist skicka dom med lite extra grejer som jag inte beställt. Dom tog visserligen inte betalt men det är ju ett tecken på "rörighet". Förr förra gången skicka dom för lite men dom löste efter några mail. | |
| Falsterbo. Jag med faktiskt. Vet inte varför men jag har haft en del otur med skevhet. Jag berättade för min lokala bilverkstad om priserna. Han trodde att allt var pirat kopierat. Tex mann filter var kopierat i Kina därav dom låga priserna. Även bromsskivorna var kopierade. Nja jag själv har svårt för att tro det. Den enkla sanningen är nog enbart att autoexperten, mekonomen och company har en rejäl marginal. Kanske 200-300 procent? Oftast kostar det hälften eller en tredjedel i Tyskland. I alla fall allt jag behöver. Castrol oljan är ju tex en tredjedel. | |
|
Snacket om "piratkopior" är rent skitsnack i ett desperat försök att försöka rädda ansiktet när han inser att exakt samma prylar kostar mellan en tredjedel eller kanske upp till max hälften av priset hos Dyronomen! När jag köpte TRW-bromsklossar till den numer sålda Toyotan hade de hologramklistermärken över "öppningen" i kartongen. Produkter från Ferodo, SKF, Timken, Bosch etc. har alla legat i exakt likadana kartonger som i Sverige och produkterna har sett exakt likadana ut som de som Dyronomen etc. säljer... Funktion och passform har även de varit 100%! Så länge man handlar av någon "seriös" handlare i Tyskland eller annat europeiskt land, är risken lika stor/liten att det är kinatillverkade piratdelar som om man handlar i Sverige! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Håller med dig Johan. Ett desperat försök att tona ner det hela. Jag beställde en Bosch vevaxelgivare till min systers bil förra veckan. 1400 på autoexperten. 500 kr på flertalet ställe i Tyskland. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.