|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Det är lätt. Man nollställer färddatorns förbrukningsmätare med knappen på blinkersspaken. Därefter beräknar färddatorn genomsnittlig förbrukning sedan nollställningen. Gör nollställning när du tankar, så är det lätt att jämföra. | |
| Precis. Dessutom finns dubbla färddatorer. Dels den nockenwelle nämner och så den s.k. Aktuella färddatorn där det går att välja om den ska återställa sig själv automatiskt efter ett par timmars stillestånd. | |
|
Har inte mätt på ett tag, men mätte ett tankningarna under några månader förra året. Fick följande förbrukningar (bilens uppgift inom parentes): 9,0 (8,7) 11,0 (10,5) 11,5 (11,1) 9,3 (9,0) 10,8 (10,2) 11,1 (10,5) 10,6 (10,1) 10,5 (10,0) 11,3 (10,9) 11,0 (10,6) Vanligaste körningen är till och från jobbet och sedan blandas det med lite stadskörning emellanåt. Långkörningarna syns rätt tydligt i tabellen, för då hamnar man genast en bit under litern. Ska säga att jag sällan kör med start/stopp aktivt, vilket gör att det blir lite tomgångskörning som jag tror att färddatorn missar i snittförbrukningen. Det kan delvis förklara skillnaden i förbrukning mellan uppgiven och verklig. |
|
|
Wiberg, färddatorn missar inte tomgångförbrukning. Det kan du se själv genom att starta bilen med nollad färddator. Köra kanske några hundra meter sen stanna och se huyr förbrukningen tickar uppåt. Man kan även gå in och se hur många l/h den förbrukar genom att hålla in trippmätarknappen i 10 sekunder och sedan slå in summan av dina 7 sista siffror i VIN som lösenord för att sedan navigera i en "hemlig" meny med massa info etc. (kan även ställa om serviceindikatorn osv om man så vill) |
|
| Aha, intressant. Det visste jag inte. Då har jag ingen bra förklaring till varför det skiljer så mycket (och olika mycket mellan gångerna). | |
|
Wiberg, jag tycker det skiljer hyfsat lite mot verkligheten och att felvisningen ligger ganska konsekvent. Har sett avsevärt större felvisningar på flera bilar. Bilen drar 3,3-5,9% mer än färddatorn visar, med en medelfelvisning på 4,4%. Skulle det vara så att det skilde mellan 0-20% i felvisning vore det ju annorlunda, men nu är det ju en medelfelvisning på 4,4% och ca +- 1,5 procentenheter från det. __________ Mvh Grelle |
|
| Mycket var nog fel ord, ja. Vet inte hur mycket en pump visar fel när man tankar, men det borde gå att presentera en ganska exakt siffra i bilen. Med tanke på att felet alltid är åt det hållet så att bilen visar för lite så kan man inte riktigt skylla på mätfel heller. Jag är inte direkt missnöjd med bilens precision, men det känns som att tekniken finns för att få till en bättre mätning. | |
|
Lite O.T: Varför ändrar ni inte kalibreringsvärdet om färddatorn visar konstant för lite? Den går väll att justera mellan 700-1399, där default är 1000. När däckens omkrets minskas måste man naturligtvis kompensera för detta oxå. |
|
|
Tycker det verkar som förbrukningen har ökat efter bytet till sommardäcken. Trodde den skulle minska lite.... Beror väl antagligen på de förbaskade RFT däcken ? Kör Continental 225/45 18 på både sommardäck och dubbdäck. |
|
|
Jag brukar ha ungefär samma förbrukning sommar som vinter men jag kör mycket mer aktivt på sommaren och använder motorns kraft. Så på vintern hålls förbrukningen uppe av mer omfattande kallstarter och något mer tungrullade däck medan sommaren har raka motsatsen men möjlighet till att ösa på mer! Jag har en referenssträcka där jag går in vid en punkt med en viss fart och släpper gasen och vid en andra punkt läser av hastigheten och här skiljer det för mig till sommardäckens fördel. |
|
|
Jag har mätt förbrukningen via färddatorn på sträckan Borås - Partille och ställt farthållaren på 115 km/h och kört i Eco Pro läget. Med dubbdäcken 0,61, med sommardäcken 0,71 men då stormade det rejält. Men har kört fler gånger och inte kommit under 0,65 med sommardäcken. |
|
| Hur funkar det på F30 med bränslevärmare räknar den det bränslet? Annars finns det lite felmarginal där också. | |
|
335d F30: Dalarna - Sthlm t.o.r (60 mil varav 30 mil motorväg i högt tempo), dubbfria vinterdäck i dim 235/40/19 = 0,83 l/mil. xDrive kostar uppenbarligen förbrukning! Med tanke på det enorma vridet skulle den även kunna få gå på lägre varv på motorväg. Felaktigt vald utväxling? Var oroad över att tanken skulle vara för liten (57l), och mkt riktigt: Varför går det inte ens att köpa en större som option från fabrik (likt Mercedes)? I dagsläget får jag räkna med att tanka efter max 60 mil, 80 mil vore trevligt att få till. Likt alla andra stämmer inte färddatorn. Den sa 8,0 l/100 km när facit mätt vid pump var 8,3. En sista fundering: Hur i hela världen har de lyckats få den deklarerade förbrukningen till 5,4??? |
|
|
Kalle68: har du provat att rulla ut bilen med både sommar och vinterdäck? Har du samma dimension på däcken? Slitage på däcken? Rullmotstånd påverkas både av slitage och däcktyp. Ett mer slitet däck ger lägre motstånd samtidigt som omkretsen är mindre och gör att det går långsammare om man följer hastighetsmätaren och färddatorn kommer tro att du kört längre sträcka än du i själva verket har. Har man olika dimensioner så brukar det däck med största omkretsen ge den högsta förbrukningen (färddator). Det är oerhört svårt att mäta förbrukning på väg pga mätosäkerhet för många faktorer. En utrullning med respektive däck är ett sätt att få en fingervisning om vinter eller sommardäck är mest tungrullade. Jag kan nämna att samtliga mina tidigare bilar har haft skenbart lägre förbrukning med vinterdäck pga annan dimension än sommardäcken. |
|
|
Har inte provat att rulla bilen med de olika däcken. Men ska prova med sommardäcken och sen jämföra i höst när vinterdäcken åker på igen. Vet inte hur mycket det kan skilja i omkrets på vinterdäcken och sommardäcken. De är ju i samma dimension. Sommardäcken har gått ca 1700-1800 mil och vinterdäcken ca 600-700 mil. |
|
| 330 diesel: Hur långt har din bil rullat? Är ganska övertygad om att din förbrukning kommer att sjunka. Sen verkar det som xDrive påverkar förbrukningen betydligt mer i högre farter (11+). Det är nästan omöjligt att komma ner i deklarerad förbrukning men prova landsväg i jämn fart runt 90 så borde du komma ganska nära. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.