|
|
|
|---|---|
| Min handbroms tog väldigt dåligt och behövde nästan 8-9 klickar för att kunna bromsa bilen på slutning vid uppfarten. Jag läste på ngt forum att om man drog på hand bromsen medan man körde fram med bilen, då justerades hand bromsen automatiskt. Och det fungerar, oavsett om du kör framåt eller backåt medan du drar sakta på handbromsen. Jag är nu nere på 5-6 klickar och bilen stannar i slutningen och det känns mkt mer tryggt. Jag vill bara dela detta med er, för att BMW har inte den bästa hand bromsen, speciellt när det tar dåligt och bilen är desutom tungt. | |
|
Oj. Detta visste jag inte. (Tur att man läser lite på detta forum...) Stort Tack för att du delade med dig. |
|
|
Mycket bra information 👍 MVH Rille |
|
| Ska man dra upp den helt så den är låst på maxläget sen köra, eller rycka i den medans man rullar? | |
|
Innan du börjar, kolla hur många klick det tar innan bilen slutar rulla på en slutande vägsträcka, och då har du en referans punkt. Enligt BMW högsta punkten ska vara den 6:e klick. Jag kör sakta och sen drar jag på hand bromsen, sakta, släpper och drar den igen, två till tre gånger och det räcker. |
|
| Och detta fick jag en tvåa för idag på bilprovningen. Jag som tänkte riva lös skivorna och justera.. Tusen och åter tusen tack för informationen! | |
| Oerhört smart! Min tar lite väl högt så jag ska prova detta imorgon. | |
Transocean |
Samma här. På en dA är det alltid lite si och så med handbromsen! |
|
Har man riktigt dåliga handbromsar så tror inte jag att det hjälper mycket genom att bara dra upp handbromsar medans bilen rullar. Om det är vajern som har tänjts ut lite så kanske det hjälper att dra upp i handbromsar medans man kör men om det själva belägg som är slitna så måste man nog justera i själva bromsskivan. |
|
|
spolar fram till 2016 och handbromsen tar dåligt igen. Försöker med samma knep som tidigare (som ovan) men det fungerar inte nu mera. Lyfter upp bilens bakaxel med domkraft och tar bort en hjulmutter och justerar med skruvmejsel på vardera sidan och det fungerar utmärkt igen. |
|
|
Har provat detta utan lyckat resultat. (Hände inge ting). Justerade handbromsen på gammalt hederligt vis istället. Kan det vara direkt dåligt att försöka spänna vajern till handbromsen på detta vis? Se gaspo's inlägg från 2016-07-11 i länk nedan. Länk |
|
|
Spänner man vajern så kommer det inom kort gå av då när du drar i handtaget försöker spänna en redan spänd wire. Kanske är spelet i spaket för stort då ska det lösa sig genom att justera in backarna och justera spelet vid spaken, men wiren ska inte spännas där. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.