AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.902

Inköp av BMW 735 -03

Hej,
Jag funderar på att köpa en BMW 735 -03 med ~21.000 mil på mätaren.
Fel jag vet om är:
Slitna framdäck (nya bak)
Trasig backspegelglas
Motorlampan lyser, tydligen någon luftslang?
Drar olja när man kör den ofta (typ när man kör den dagligen i 2 veckor vill den ha mer)
Frambromsarna bör väl bytas (slitna skivor?)
Bilen varnar för flat tyre. Detta borde varit efter man bytte bakdäcken men har sätt på youtube att man ska gå in i iDrive och bara "nollställa" den så ska den inte varna mer.

I övrigt ganska fint skick. Framrutan behöver bytas om man är petig, spricka nedtill.

Mina frågor:
Är felen väldigt jobbiga att ordna?
Vad är skäligt pris för denna bil?
Ni som har 735 - vad ligger förbrukingen på? Kommer bila ner i Europa. Sverige-Danmark-Tyskland-Holland-Belgien-Paris-Tyskland-Sverige för att sedan sälja den efter semesterresan.
Skönt att åka kungligt.

Är den normalt/klent/mycket utrustad?
Bifogar utr.lista från BMW:

Model description: 735I
Market: Europa
Type: GL41
E-Code: E65
Chassis: Limousine
Steering: links
Doors: 4
Engine: N62 - 3,60l (200kW)
Drive: Heckantrieb
Transmission: automatisch
Body Color: Black Sapphire Metallic (475)
Upholstery: Leder Nasca Schwarz (U6SW)
Production date: 04.03.2003
Assembled in: Dingolfing

Code Serienausstattung Standard Equipment
S202A
Steptronic Steptronic
S216A
Servolenkung-Servotronic HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S245A
Lenksäulenverstellung elektrisch Steering wheel column adjustment,electr.
S261A
Seitenairbag für Fondpassagiere Side airbags for rear passengers
S548A
Kilometertacho Kilometer-calibrated speedometer
S650A
CD-Laufwerk CD player
S851A
Sprachversion deutsch Language version German
Code Sonderausstattung Optional Equipment
S229A
Dynamic Drive Dynamic Drive
S265A
Reifen Druck Control (RDC) Tyre pressure control (TPC)
S316A
Automatische Heckklappenbetätigung automatic trunk lid mechanism
S403A
Glasdach elektrisch Glass roof, electrical
S415A
Sonnenschutzrollo hinten Sun-blind, rear
S416A
Sonnenschutzrollo hinten/seitlich Roller sun vizor, rear lateral
S423A
Fussmatten Velours Floor mats, velours
S428A
Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit
S430A
Innen-/Aussensp. mit Abblendautomatik Interior/outside mirror with auto dip
S431A
Innenspiegel automatisch abblendend Interior mirror with automatic-dip
S438A
Edelholzausführung Fine wood trim
S442A
Getränkehalter Cup holder
S455A
Aktivsitz für Fahrer/Beifahrer Active seat for driver and passenger
S456A
Komfortsitz mit Memory Comfort seat with memory
S488A
Lordosenstütze Fahrer u. Beifahrer Lumbar support, driver and passenger
S494A
Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger
S502A
Scheinwerferreinigungsanlage Headlight cleaning system
S508A
Park Distance Control (PDC) Park Distance Control (PDC)
S521A
Regensensor Rain sensor
S522A
Xenon-Licht Xenon Light
S536A
Standheizung Auxiliary heating
S601A
TV-Funktion TV function
S609A
Navigationssystem Professional Navigation system Professional
S612A
BMW Assist BMW Assist
S620A
Spracheingabe Voice control
S630A
Autotelefon mit schnurlosem Hörer Car phone with cordless receiver
S631A
Zweithörer im Fond, schnurlos
S676A
HiFi Lautsprechersystem HiFi speaker system
L801A
Länderausführung Deutschland National Version Germany
S850A
Zusätzl. Tankfüllung Export Additional Export tank filling
S863A
Händlerverzeichnis Europa Retailer Directory Europe
S879A
Bordliteratur deutsch On-board vehicle literature German
S964A
Navi DVD bei Auslieferung anfordern Navi DVD to be requested at shipping

Hoppas kunna få lite hjälp av Er som kan :-)

Mvh,
Hampan

Hej,
Avgörande är bilens förhistoria. Om du bara "hittat" den hos någon handlare (eller privatperson också, för den delen), är denna bil ett typiskt objekt att bara glömma. Särskilt om den skulle ha blivit din första kontakt med BMW.

/Lennart
Det är en vän till mig som har den.
Tidigare ägare är 7st, varav 3 är handlare. Den är importerad väldigt tidigt från Tyskland och carfax på den ser bra ut.
Hej igen,

Jaha, genast lite gladare. :) Men då infinner sig frågan: varför fixar han inte alla enkla fel själv, innan han bjuder ut bilen?

Tänd motorlampa kan bero på en massa saker. "Nån luftslang" låter ju enkelt och bra, men den utsagan handlar väl mer om en förhoppning? Annars hade han väl fixat en sådan enkel sak? Om bilen behöver besiktigas, innan din långresa skall börja, kan lampan komma att stå dig dyrt. Och om lampan indikerar något allvarligare fel - du måste (låta) göra åtminstone en enkel diagnos - kan fortsättningen under alla förhållanden bli kostsam.

All oljeförbrukning, som inte kan hänföras till väl synliga och lätt åtgärdade läckage, är helt klart av ondo. Skall du verkligen fara Europa runt i en bil, som "drar olja bara på korta distanser"?
Detta fel är helt klart det allvarligaste.

Övriga - kända, du kan vara helt säker på att snubbla på några till - fel kan man ju antingen leva med eller åtgärda när tid och pengar räcker till. RDC/TPC-systemet, t ex, går med fördel att stänga av, fast inte hos BMW.

Om detta är din första BMW-kontakt, och om du inte har skruvat bilar tidigare, är risken med ett köp alldeles för stor. T o m om priset är noll. Sorry!

F ö tycker jag att utrustningen är helt OK. :-) (Bortsett från att TV:n antagligen inte funkar?)

/Lennart
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

Köp den men fixa först autogiro från ditt lönekonto direkt till den närmaste bmwverkstan :)
Är BMW verkligen så dåliga bilar? En bil som kostar över 1 milj. ny och är bara skräp efter 10 år?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Dyra bilar är alltid dyra att underhålla även när de blivit billiga i inköp.

-------
//Lövet
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Försök att få de kända "felen" säkerställda och gärna åtgärdade innan köp. För som sagt var, om dom är så enkla så varför inte fixa till dom??

Det behöver inte vara några stora saker, hade lite bekymmer med min motorlampa på min e65 745 2001 som även det fixades genom att dra åt alla slangklämmor till luftfilltret. Sen blev den glad.... :-)

Oljeförbrukningen behöver inte vara ett bekymmer, då BMW själva anser att "en viss" förbrukning är helt OK. Vissa motorer drar en del, andra inte. Och det kan alltså vara bilar som är tillverkade efter varandra?! Min nuvarande 750 drar 1 liter på 250-300 mil och det anses vara helt i sin ordning. Korta sträckor på vintern verkar dra mer än långkörning på sommaren så det kan vara helt i sin ordning alltså.

Att ta en sådan bil på en långsemester i Europa är ingen dum idé på något vis men utgå inte från att den blir lättsåld framåt hösten! TV kommer inte att funka då den är analog.

Det behöver inte vara en ekonomisk ruin att köpa bilen men du bör ha en viss buffert trots allt då det börjar bli en till åren kommen bil. Inte så att den är lastgammal men en del saker var fortfarande inte utprovat till 100% så lite konstiga fel kan man drabbas av. Nu har den ju dock varit med ett tag vilket borde innebära att de ev barnsjukdomar den hade är åtgärdade.Eller borde vara om tidigare ägare varit ordentliga.Ingen idé att skjuta upp verkstadsbesök till "senare" liksom, det blir inte billigare för att man väntar om du hänger med?

Allt det mekaniska kan man självklart fixa själv om man är normalhändig, en e65 är ingen månraket utan en helt vanlig bil om än lite större så det är inget konstigt. Det är först vid elen som man måste vara lite mer om sig än vanligt då det är lite knepigare att fixa.Men av de "fel" du räknar upp så är det mest mekaniskt så det kan du eller en händig meck fixa själva, behövs inte uppsöka en BMW-verkstad för att åtgärda.

Prisbilden har jag ingen koll på, jag har lämnat e65.orna bakom mig.

Min drog runt litern när jag långåkte och det var då en 745:a. Borde dra samma lika eller månne lite mindre. Det är en stor och tung pjäs så räkna inte med några 0.7 eller så. I synnerhet som Autobahn i Tyskland och Péage i Frankrike inbjuder till högre hastigheter :-)

Lycka till och Freude am Fahren!

Niklas

Fransosen
Anledningen till att han själv inte ordnar med den är väl att han inte orkar hålla på med den. Han kör den knappt.

Absolut så kommer jag att ta den till ngn verkstad som får kolla på den med datorn.

Är det nå fler kända fel på denna modell som man bör kolla upp ?
Ang försäljning så bör det inte va några problem då priset är väldigt lågt. Som sagt, tänkte "bara" köra den på semestern. Om den får stå några månader spelar mig ingen roll.
Ang soppa förbrukningen så räknar jag med minst 1 liter milen.

Jag tänker lite såhär: för den pengen jag får ge för den så är det ingen sån big deal om den rasar, dock helst inte under resans gång :-)
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

Hur mkt får du betala för den?
Vi är två pers som ska ha den på resan och betalar drygt 20 var...
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

Jag köper den för 50 000 när ni kommer tillbaka om det inte finns några fel
Hörs efter resan då!
Den har hög utrustningsnivå, extra telefonlur i baksätet, parkeringsvärmare är extra trevligt.

Det behöver inte alls bli dyrt att köra BMW om man köper delar på andra ställen än BMW Sverige eller dyronomen och liknande. Schmiedmann tar nästan 1200kr/st för bromsskivor (ej original) medan man får två stycken från ATP på ebay.de för €48.

Så köper du delar från Tyskland och monterar själv eller anlitar en mindre verkstad åker du billigare i 7an än en person som lämnar in sin Hyundai eller Ford på märkesverkstad i Sverige, säkert mycket billigare till och med.

Att inte fler köper delar utomlands förundrar mig, jag gjorde misstaget att köpa glödlampor till färddatorn på BMW i Sverige, med 10 % rabatt kostade de 64kr/st. Schmiedmann tar 38kr/st, BMW Tyskland tar €3,50/st.

Kolla vad andra 735/745ägare har för oljeförbrukning annars är det motorlampan som oroar. Köp om den är ok på de punkterna.

Jag har roat med att köpa en tillfällig 518i E34 och delar till den kostar som Volvo 240 om man köper dem i Tyskland, 1050kr för ett komplett bra avgassystem inklusive frakt (billigaste systemet kostar under 600kr med frakt).

Mvh Stephan

Gr
33
Grahl
740iA -99
528i -98
Far min har en 735i -04 som han veckopendlar med, drar ca 0,9-1L med fyra personer och sansad motorvägskörning, stadskörning drar den runt 1,3L precis som morsan 9-5 Aero i liknande situationer.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.