|
|
|
|---|---|
|
Var och besiktigade bilen (BMW 520i 1997-07) för ett par dagar sedan och fick underkänt på två punkter: * Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt (0,95 - gränsvärden 0,97-1,03) * CO-halt förhöjd tomgång, för hög (CO 0,1 - gränsvärde 0,5. CO2500 1,3 - gränsvärde 0,3) Har nyligen bytt luftfilter och jag tycker mig inte se några problem vid insuget. Tändstiften verkar också okej. Oljan har jag inte bytt på ett par år nu så det är kanske hög tid? Hur som helst så lyfte jag bilen i billift idag och tryckte in en trasa i avgasröret medan bilen var igång och puttrade. Hittade då tre små läckor på mellanljuddämparen (se Länk ... Det pyste och bubblade vatten därifrån. Hur går jag bäst vidare? Är det bara till att svetsa igen och så borde allt vara okej igen? Jag har för övrigt läst om en del folk som just svetsat på en plåt men att skiten inte håller. Vad tror ni? Tusen tack för all hjälp! | |
|
Faktiskt första gången jag hört om hål på avgassystemet i E39 (rostfritt). Men någon gång måste det ju komma kanske... Om det går att svetsa vet jag inte, beror väl på om det finns nåt att svetsa i, dvs om det är lövtunt intill hålen så lär det bara blir värre. Besiktigade just min pärla, vid lyften diskuterade vi hur rör och burkar kan vara i så gott skick efter snart 14 år... FP |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ett beräknat lambdavärde på 0.95 (dvs under 1.00) betyder att mätutrustningen som "luktar" på avgaserna anser att blandningen är fet dvs överskott på bränsle. Hål/läcka i avgassystemet som drar in luft utifrån medför att mätutrustningen (som ju mäter i avgasröret) tycker att det är för mycket syre och beräknar fram ett lambdavärde som är över 1.00 Därför brukar de inte göra avgasanalyser om de ser att det är hål i avgassystemet. Så det kommer med största sannolikhet inte räcka att täppa till hålen i ditt avgassystem. Nästa steg är ju såklart att börja felsöka. Man börjar i den enkla änden, dvs läsa av om styrsystemet lagt några felkoder som kan snabbare leda in dig på rätt riktning. Beroende på resutatet från föregående steg så finns det flera vägar att gå - ingen är fel eller rätt - det handlar om vad för information, verktyg, situation, lättillgängliga komponeneter på just den bilen man håller på med. Eftersom det rör sig om avgasrelaterade problem så är det ju såklart högintressant att se vad styrparametrarna (additiva och multiplikativa bränsleinsprutningsjusteringsparametrarna har för värden - dvs long term fuel trim och short term fuel trim) samt om styrsystemet överhuvudtaget ens går in closed loop, att den får korrekt motortemperatur (styrsystem brukar feta på blandningen när motorn är kall), får man signaler överhuvudtaget från lambdasonderna, osv osv osv. Som du precis gjort så är det även alltid bra att ta sig en titt på tändstiften, är det någon cylinder som avviker? Inget överdrivet sot, inte blöta eller liknande? Inga bilder på stiften? Alltid bra att kunna se då det är svårt att beskriva. Till exempel, såhär såg stiften ut i en Volvo som mådde bra av tändstiftsbyte men själva tändstiftet var normalt (med tanke på de hängt med säkert 10000-15000 mil då föregående ägare inte verkar ha bytt dem). Länk Hmmm, inte bytt olja på flera år? Då är det nog bra att göra det, oavsett om det skulle hjälpa lösa problemet eller inte (det löser med största sannolikhet inte problemet men du bör byta olja och filter ändåså). |
|
bmw-slangen : Läckorna upptäckte jag alltså själv idag när jag undersökte bilen. På besiktningen upptäckte ingen av oss att det fanns några hål. Hålen är inte synliga med ögat då de sitter precis där metallen "tunnas ut" längst med sidorna av mellanljuddämparen. Men oavsett vilket så borde jag alltså ha fått lambdavärden på över 1.0 på besiktningen (om det inte finns något/några andra fel än just läckorna)? |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ok, är det så små hål så bör de påverka avgasanalyserna i någon större grad - och hade de gjort det (dvs om det hade varit större hål) så hade de påverkat åt andra hållet dvs över 1.00 strecket istället för under som du fick nu. Så du har något annat avgasrelaterat problem med bilen. Ändåså bra att kolla tätheten på avgassystemet, för om man tex har en läcka runt 02-sensorn så kan det sugas in extra luft där och få sensorn att tro att motorn går magrare än vad den egentligen gör och fetar på blandningen i onödan. |
|
bmw-slangen : Jaha, det var ju synd att det inte bara var de små hålen som orsakade felet. En bekant till mig som är en gammal mekarräv säger att det naturliga steget att gå efter att man letat läckor i avgassystemet är att man kopplar loss rören som ansluter till katalysatorn. Genom att lysa och titta in i katalysatorn kan man se om det har börjat lossa en massa skit från denna och har det det, så ska det då alltså vara katalysatorn som det är fel på. Vad tycker du/ni om detta? Är det värt att kolla katalysatorn nu eller borde jag i första hand ta och köra diagnostik på bilen istället? Tusen tack för hjälpen! Den uppskattas verkligen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.