|
Sida 7 av 9
|
|
|---|---|
| Ta RTTI, ger mycket bättre trafikinformation. Skulle du kunna ta istället för Internet. | |
|
Hur stor skillnad är det på sportstolar eller de vanliga "stolarna"? Om jag förstått det rätt så är sportstolarna bra om man är längre men jag är kortare än 1.80 så jag behöver inte det extra stödet som sportstolarna har. |
|
|
Kolkraft Fin spec! Kan dock kan jag hålla med S_muel om fälgarna. Just 18 tummarna till m-sportpaketet är inte så lyckade enligt min mening. Angående aut baklucka har jag hört flera säga att det är skönt tt ha på en X3. |
|
| Autobaklucka är strålande kan jag intyga. Jag är mycket glad att jag valde det - och hustrun är ännu gladare. | |
|
Xins, jag tycker sportstolarna har fler fördelar än själva lårstödet. Dels har man ju även ökat stöd på sidorna, vilket är skönt, och dels har de ju tiltfunktionen som ökar inställningsmöjligheterna. Till sist är de enligt min mening snyggare. Ganska få BMW:s verkar säljas med standardstolarna i Sverige. I både Tyskland och USA verkar läget nästa vara det omvända. Inte minst X3 verkar vara absolut vanligast med standardstolar på de marknaderna. |
|
|
Xins, jag tycker sportstolarna har fler fördelar än själva lårstödet. Dels har man ju även ökat stöd på sidorna, vilket är skönt, och dels har de ju tiltfunktionen som ökar inställningsmöjligheterna. Till sist är de enligt min mening snyggare. Ganska få BMW:s verkar säljas med standardstolarna i Sverige. I både Tyskland och USA verkar läget nästa vara det omvända. Inte minst X3 verkar vara absolut vanligast med standardstolar på de marknaderna. |
|
| Man sitter jättebra i sportstolarna, men jag är 1.80 och normalbyggd. Om man är bred - framför allt över höft/rumpa - så sitter man inte lika bra i sportstolarna. Jag uppskattar dock stoppning, sidostöd, låtstöld och inställningsmöjligheterna. | |
| Psilow, grattis till bilen! Trevligt att få en tidigarelagd leverans. Vad valde du för spec? Och berätta gärna mer om dina intryck av bilen. | |
|
Alltså, man skall inte skriva inlägg på iPhone..."låtstöld" skall såklart vara "lårstöd" i mitt förra inlägg, men det har ni säkert redan fattat. Min spec ser ut så här: 35d 18" V-eker A96 Mineralvit metallic LUD3 Läder Nevada Sadelbrun ZNP Navigationspaket (komb med ZRS) 508 Park Distance Control (PDC) Bak och fram 522 Xenonljus 544 Farthållare med bromsfunktion 563 Belysningspaket 609 Navigationssystem Professional 6AK ConnectedDrive Services 6AP Remote Services 6NS Bluetoothförberedelse Professional samt USBanslutning 6UH Traffic Information ZRS Komfortpaket 1CA Emissionskod 1CD Brake Energy Regeneration 216 Servotronic 223 Dynamic Damper Control 248 Eluppvärmd ratt 2TB Automatisk sportväxellåda med Steptronic 2VG Performance Control 302 Stöldlarm med fjärrkontroll 316 Automatisk bakluckeöppning 320 Ej Modellbeteckning 3AC Dragkrok infällbar 3AG Backkamera 3AT Takreling Aluminium borstad 402 Panorama Glastaklucka 417 Solskyddsgardin för bakre dörrsidor mek. 430 Automatiskt avbländbara inner och ytter-speglar, elektriskt infällbara 459 Sätesinställning elektrisk, med minne för förare 481 Sportstolar 488 Svankstöd 4NG Detaljer i instrumentpanelen svart högglans 524 Adaptiva Kurvljus 536 Kupevärmare med Fjärrkontroll 5A1 LED-dimljus 5AC Helljusassistent 676 HiFi Högtalarsystem 6AM Real Time Traffic Information 6S4 Svensk språkversion 775 Individual Anthracit innertak 877 AG Kod Jag har bara kört ca 30 mil, men kan konstatera att den är lättkörd i stan (med grym sikt och kontroll), komfortabel på motorväg och fantastisk på landsväg. 35d-motorn är grym - jag hade en 335XiT tidigare och X3an känns inte lika "nervig" (i betydelsen rejsig), men den upplevs som starkare/mer potent, mer linjär i kraftutvecklingen och minst lika snabb. Växellådan är strålande och det är skön känsla i paddlarna (även om det inte är så stor mening med att använda dem). Ändring mellan ECO Pro-Comfort-Sport-Sport+ har stor betydelse och fungerar riktigt bra. Jag kör ECO Pro/Comfort på motorväg och stad, men växlar alltid till Sport om jag kör landsväg (med lite trafik och har likasinnade med mig i bilen). Automatisk baklucka använder jag hela tiden - otroligt bra. Integrerade solskydd i bakdörrarna är jättebra om man har barn. Jag gillar oftast inte tonade rutor, så skydden passar mig perfekt. Kupévärmare / parkeringsfläkt fungerar utmärkt och värmaren går att styra via app i mobilen. ACn är grym som vanligt på BMW - ingen annan bil jag vet är lika snabb med värme och kyla som BMW. Rattvärmen får jag testa senare i år. iDrive fungerar bra, med massor av inställningar och möjlighet att spara flera profiler. Jag gillar BMWs rena interiör utan en massa knappar och vred - samtidigt som det finns massor av teknik och funktionalitet under skalet. iDrive-pucken är superb och det går utmärkt att skriva på touchdelen. Koppling mellan telefon och bil är jättebra - samtal är bra och om man spelar musik får man snygg presentation på skärmen. Panoramataket är snyggt och fungerar bra - barnen älskar det. Jag tycker att det är trevligt, men en onödig lyx. Vi valde att testa det på den här bilen för att se om det är något att ha (eftersom bilen ändå blev så dyr). Vem vet, om några år kanske jag inte kan tänka mig en bil utan panoramatak. Några undrar säkert varför jag inte har tagit M-Sport eller större hjul. M-Sport är jag inte så förtjust i på X3 - jag tycker att den är snyggare som den är. Större hjul är framför allt en komfortfråga - och jag kommer aldrig att köra bilen på ett sådant sätt att det är viktigt med ett större/bredare däck. Det är därmed en kompromiss mellan komfort och utseende - och jag sitter oftare i bilen än står utanför och tittar på den. Dessutom ser det helt ok ut med 18" V-eker. Jag är lite nyfiken på att testa helljusassistenten, eftersom den på någotmagiskt sätt skall släcka där mötande bil(ar) är. Skall bli spännande att se. HiFi-högtalarna är bra och ger ett klart ljud. Det är inte top of the line, men är å andra sidan mycket prisvärt. Sportstolarna är, som jag skrivit tidigare, sköna om man inte är för stor på olika ledder - testa innan köp. De har bra inställningsmöjligheter också. Farthållare på ratten är en innovation som borde kommit för länge sedan. Supersmidigt. Kvalitet i allt är grymt bra! En sak har jag dock hittat att anmärka på: ribborna i grillen är av grå plast, vilket kändes trist. Det är väl en besparing i BMWs produktkalkyl som de inte anser försämrar bilen på något sätt. Ja, det var en del initiala intryck. Utöver utrustning och kvalitet, som är av den kvalitet som man förväntar sig av tillverkaren och priset, så överraskar bilen mest på vägen (trots att jag har höga förväntningar på BMW). En mellanklass-SUV skall helt enkelt inte gå att köra så, men det går om man kör BMW eller Porsche. Det känns tryggt, roligt och beroendeframkallande. |
|
|
Tack för grymma inlägg - autobaklucka kanske är något att ha ändå...! Psilow, hur ser instrumentklustret ut? Hur stor är "skärmen" i nederkant? Blir allt helt svart när bilen är avstängd? Jag är så sjukt kluven, måste beställa snart för att ha leverans denna sida nyår.. Men bmw utan sexa..? Ska jag istället gå på en xc60? Den är trots allt 100k billigare - förmånsvärdet på x3an blir styggt och som egenföretagare åker jag på sociala avgifter.. (Den största kostnaden i månaden på bilen går inte till leasinggivaren utan till Skatteverket...) |
|
|
Ja, det blir svart - man måste titta noga för att skilja skärmen från den övriga bakgrunden i klustret. Det är inte så lätt att säga hur stor skärmen är, eftersom det finns en skärm mellan tavlorna och så fortsätter det under varvräknaren. Skärmen i mitten är dock inte så stor som i t ex Audi, utan endast det viktigaste finns med. Bra grafik i alla fall. ECO Pro-läget är rätt snyggt grafiskt också, med en kombination av annat utseende på momentanförbrukningen och info i skärmen under. En X3a (eller vilken BMW som helst) behöver ju inte ha en sexa. 20D har ju dessutom fått sig en översyn i och med LCI, vilket har lett till idel lovord. Många recensenter menar att 20D är bästa valet, vilket är svårt att argumentera emot i relation till kvoten pris/prestanda. Resten av bilen får man ju dessutom oavsett motorval (möjligen med vissa restriktioner i tillvalslistan). I kampen mot XC60 är det inget snack - BMW är minst en generation bättre och modernare. Jag tycker att Volvo har snygg design, exteriört. Interiören har inte hängt med och det saknas drivlinor jag tycker är lika bra som tyska alternativ. |
|
| Tack för gedigen och trevlig rapport psilow! Kul att du valt mineralvit, det har jag också beställt. Hur uppfattar du mineralvt IRL jämfört med vanlig vit? Är den värd pengarna? | |
|
Joofa, jag gillade mineralvit redan i reklammaterialet för LCIn - och då är jag ingen varm anhängare av solidvita bilar. Jag tyckte dock att det fanns ett annat djup och skimmer i mineralvit än vanlig vit. Jag kan konstatera att bilen är jättesnygg i verkligheten - med precis den ökade "komplexiteten" i lacken som jag hade hoppats på. Det blir lite olika intryck beroende på ljusförhållanden och betraktningsvinkel: ibland som pärlemor, ibland som vitt glitterpulver, ibland som en off-white med en klarlack med pärleffekt ovanpå, ibland silvervit, ibland som en ganska vanlig vit men med ett större djup i färgen än en solid kritvit. På något sätt harmonierar också linjerna i bilen och karossvecken fint med färgen. En metallic eller pärleffekt har ju också en annan lyster än en solid lack, vilket jag uppskattar. Lite flummigt kanske när man skall beskriva färger och synintryck, men det är min subjektiva bedömning av bilens färg. Jag är jättenöjd och hustrun, som direkt motsätter sig vita bilar, tycker att bilen blev snygg. Det är svårt att säga om en färg är värd x tusen kronor när man köper en ny bil, men jag kan konstatera att den är snygg och färgvalet blev på det sättet jag hade hoppats och tänkt. Därmed var det väl ett bra tillval. |
|
| Gott att höra angående mineralvit. Jag har precis samma inställning till alpinvit som visserligen är snygg men alldeles för vanlig. Så förhoppningen är att mv blir något extra. | |
|
Jag skall nyansera bilden lite kring skärmen i instrumentklustret. Eftersom Kolkraft frågade om den så tittade jag lite extra på den idag och kan konstatera att den inte alls är liten. Skärmen är timglasformad och går över, mellan och under mätartavlorna. Dessutom finns det mer skärmyta under varvräknaren, vilket jag påpekat tidigare. Det som finns upptill är en del varningar och säkerhetsgrafik (typ lane departure warning). Jag upptäckte också att navigatorn ger enkla och snygga instruktioner i färddatorfönstret. Testade ECO Pro idag och har fått ner snittförbrukningen till 0.83 efter endast 50 körda mil. Om jag kommer ner mot de utlovade 0.60 blir jag lika imponerad som förvånad. |
|
|
Jag beställde min bil för drygt en vecka sedan men börjar nu fundera på om jag borde ha tagit Dynamic Damper Control. Någon som har en åsikt? Fördelar som nackdelar. Jag har visserligen inte kollat med min säljare om jag fortfarande kan ändra i specen. Jag har M sport i min spec så priset ligger på 7800 kr för DDC. |
|
|
DDC är jättebra! Klar skillnad i upplevelse, komfort och stöttning av de olika körprogrammen (DEC). Ingen nackdel alls, bara fördelar. Priset bör absolut inte avskräcka. Jag har inte kört en X3 utan DDC, men nu när jag har det hade jag inte beställt en ny utan DDC. Fjädring, krängning, styrning och gasrespons får tydliga, välanpassade skillnader med DDC+DEC+PC. I vissa bilar hade jag inte brytt mig, men i BMW och Porsche är det perfekt! |
|
| Det låter onekligen som något bra. Jag ställer mig dock frågande till om jag personligen faktiskt behöver det. Detta blir min första suv/sav och jag har byggt den med m-paket och 20 + 19-tums. Jag prioriterar alltså den sportigare känslan snarare än den lilla extra komforten. Enligt min säljare så motsvarar sportchassit för m-paketet inställningen sport på DDC... | |
| Ja, då verkar det ju onödigt att komplettera med funktionalitet som du inte efterfrågar. Själv gillar jag att man får "så många bilar i en" med DDC+DEC+PC. | |
|
Blev en snabb kovändning för min del. Lyckades få med DDC precis innan ordern skulle låsas för produktion. En relativt liten slant i sammanhanget och trist om jag ångrar mig när jag väl fått bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.