AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
38.301

F25 LCI - beställa faceliftade X3:an?

Sida 1 av 9
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Någon mer än jag som är sugen på att beställa faceliftade X3an när den kommer? Designmässigt är faceliften ett riktigt lyft men flera andra uppdateringar är också trevliga. 20d motorn får ju 190 HK och har snäppet bättre siffror både vad gäller acceleration, förbrukning och utsläpp. Även vissa nya tillbehör är lockande.

Tittar man på prislistan verkar det vara vissa mindre justeringar i pris (några tusenlappar dyrare i grundpris men i gengäld är tex automaten billigare). Sen är det ju några nya paket också.

Någon annan som är sugen på att beställa eller kanske redan hunnit göra det?

ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Är grymt sugen. Valet står mellan 520dT eller x3:an. Med likvärdig utrustning så var x3:an runt 10k billigare. Är dock orolig över att få in familjen i x3:an.
Jo
1.160
Joofa
rawsezx,

I valet mellan 520d och en faceliftad X3 tycker jag valet borde vara enkelt, så länge du tycker x3ans utrymmen räcker till som familjebil. Jämfört med 3-serien uppfattar jag x3ans baksäte som tex mer dugligt för tre personer. Sen kanske inte bagaget är jättelikt men 5-serien har inte heller några jätteutrymmen trots sina yttermått. Vidare verkar X3 ha ett synnerligen bra andrahandsvärde.
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Trångt kommer det att bli oavsett, ena knodden är 2 och den andra på väg. Önskan om dubbelvagn hos sambo gör inte valet enklare. Verkar vara smått omöjligt att få fram mått på x3ans bagageutrymme. (L/B/H).

Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Kan väl att man kanske borde väntat till denna facelift :/

Angående plats i X3:an så var vi ute en sväng igår, en bakåtvänd stol och ett babyskydd med Isofix-bas i baksätet. Barnens mamma emellan. Jag och svärmor fram. En barnvagn med liggdel i bagaget. Lite småkassar i liggdelen. Den som satt i mitten satt ju inte skönt men att vi alla gick in ned det nödvändiga bagaget kändes som en seger. Man har ju ändå försvarat bilen inför inköp för frugan att det minsann ska gå bra! :)
Jag skulle definitivt välja en F11 framför X3 om du har behov av en som jag förstår det lite klumpigare vagn. F11 har ett bra utrymme i bak och är väl dessutom rätt mycket bredare än X3 vill jag minnas. F11 är bättre än till och med X5 i bredden och längden.

Körmässigt går det väl på jämnt ut men F11 har säkert ännu en bättre komfort och ljudisolering och möjligheten att beställa komfortstolar. X3 är och förblir en högre tre serie.

/Anders
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Mitt råd är att välja vagn efter bil och inte tvärsom, även om du säkerligen blir nöjd oavsett de ovanstående bilar. Precis på väg att köpa ny dubbelvagn, GT. Väldigt smidigt och lätt, blir typ helt platt när man fäller ihop den.
Jo
1.160
Joofa
Lite jämförande bagagrumsmått.

F11
Bredd mellan hjulhus: 110
Djup: 105
Höjd: 73

F25
Bredd mellan hjulhus: 110
Djup: 88
Höjd: 79

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
För min del uppfattade jag det korta bagageutrymmet som ett problem, och jag skulle säga att skillnaden i åkkomfort och finish är ganska stor mellan F11 och F25. Men X3:an ger en annan typ av körning, och man sitter högt och känner sig trygg. Högre markfrigång, bra insteg och förvånansvärt bra benutrymme i baksätet gjorde att bilbarnstolen fick bättre plats än i en F11 med komfortstolar.

Överlag är F11:an en bättre bil på alla punkter, men om man vill sitta högt och gillar SUV-känslan så är X3:an inget dåligt val. Tvärtom valde jag X3:an när jag crosshoppade mellan Q5 och GLK. Och faceliften gör den ännu snyggare, snabbare och snålare.
Jo
1.160
Joofa
Nästan alla bilder på LCIn än så länge har varit en bil med X-line. Verkligen snyggt tycker jag men paketet går loss på 22 000kr. Mycket pengar.Visserligen inkluderande de snygga y-ekerfälgarna.

Jämförelsevis finns också ett sportpaket för 14 900kr och då får man 18 tumsfälgar, läsersportratt och sportstolar. Betydligt mer prisvärt.

M-sport går loss på 44 200kr, men ser inte bra ut på LCIn.
Verkar som att de har "amerikaniserat" prislistan och erbjuder nu ett gäng paket. När jag köpte min när den kom fanns bara komfortpaketet...

Åtminstone gällde innan att M-sport blev relativt prisvärt om man ändå tänkte köpa 19-tum, skinnklädsel, sportstolar, svart innertak, shadowline separat.
Jo
1.160
Joofa
Ska bli intressant att se vad uppgraderingen av 20d motorn på 190 hk innebär förutom de 6 extra hästkrafterna och snäppet lägre förbrukning. Idealet vore att de lyckats göra något åt det väldiga dieselknattret. Men det är sannolikt för mycket att hoppas på. Vad tror ni?
S_
54
S_muel
BMW X5 40D M Sport - 16
Jag ska definitivt beställa nya X3!

Till skillnad mot många så tycker jag att m-paketet är riktigt snyggt. Blir en 3,0 diesel med m-sport samt 310-fälgar. Är så gott som helt hundra på att jag väljer space grey som färg.

Något i stil med detta:

Bild 1 Länk
Bild 2 Länk
Jo
1.160
Joofa
S_muel

Härligt! Space grey är snyggt och 30d motorn är ju riktigt fin. Jag kan inte helt förlika mig med designen på M-sportpaketet men kanske är det en annan femma när man får se den i verkligheten. Skulle det bli affär för min del blir det nog X-Line.

Vad har du mer tänkt dig för spec än M-paket och 310-fälgar?
S_
54
S_muel
BMW X5 40D M Sport - 16
Joofa

Jag antar att det är fronten och mer specifikt luftintagen du tänker på? Jag reagerade också på dem i början men tycker numera det höjer bilen efter ha sett nya X5 med m-sport i verkligheten.

Min spec är spikad ännu men såhär ser det ut i skrivande stund. Klipper in allt så lite onödig info kanske kommer med.

337 M Sportpaket
216 Servotronic
226 Sportchassi
2TB Automatisk sportväxellåda med Steptronic 2VG Performance Control
2VL Variabel sportstyrning
481 Sportstolar
4AD Aluminium borstad
508 Park Distance Control (PDC) Bak och fram
544 Farthållare med bromsfunktion
710 M Lädersportratt
715 M Aerodynamikpaket
760 Individual Högglans Shadowline
775 Individual Anthracit innertak

Navigationspaket (komb med ZRS)
563 Belysningspaket
5A1 LED-dimljus
5AC Helljusassistent
609 Navigationssystem Professional
6AK ConnectedDrive Services
6AP Remote Services
6NS Bluetoothförberedelse Professional samt USB-
anslutning
6UH Traffic Information
ZRS Komfortpaket

1CA Emissionskod
1CD Brake Energy Regeneration
248 Eluppvärmd ratt
316 Automatisk bakluckeöppning
3AC Dragkrok infällbar
3AG Backkamera
402 Panorama Glastaklucka
420 Tonade sidorutor bak samt bakruta
4NG Detaljer i instrumentpanelen svart högglans
676 HiFi Högtalarsystem
6AM Real Time Traffic Information
6S4 Svensk språkversion

2VX 20" M lättmetallfälg dubbeleker 310 M
552 Adaptiva LED-strålkastare

Något du tycker att jag missat?
S_
54
S_muel
BMW X5 40D M Sport - 16
Joofa

X-line är förövrigt riktigt snygg. Tror den kommer att sälja bäst. Vilken färg tänker du? Har du börjar skissa på någon spec?
Jo
1.160
Joofa
Ser ut som en riktigt fin spec. Jag kan inte se att du saknar något väsentligt. Men visst, det finns ju alltid mer att plocka på efter tycke och smak. Något som jag tycker skulle vara trevligt att ha är parkeringsvärmaren. Men den går loss på 15500 så då vill det till att man verkligen har behov av en sådan. Sen finns ju HUD också. Men det verkar råda delade meningar här på forumet om det egentligen är värt pengarna.

Har du fått något besked kring när du kan förvänta dig leverans. Min säljare säger att slutet av augusti/början av september är aktuellt om jag beställer närmsta tiden.
S_
54
S_muel
BMW X5 40D M Sport - 16
Joofa

Tack! Ja, jag tror att det kan blir bra. Bilen kommer att stå parkerad i ett tempererat garage så jag tänkte att parkeringsvärmare är onödigt. HUD har jag kikat på också. Gillar idén men har inte varit så imponerad av det jag sett i olika filmer.

Jag kommer anpassa så att min levereras ungefär till julen i år. Bor i sthlm innerstad nu men ska flytta ut till Bromma med riktigt garage i början av 2015.

Har du beställt din? Visa gärna din spec. :)
Jo
1.160
Joofa
Jag är osäker på om och när jag kommer till skott med eventuell order. Men som det ser ut i dagsläget lutar det åt specen nedan. Jag gillar mineralvitt och det känns roligt att välja en färg som inte fanns på X3 pre-LCI.

BMW X3 xDrive20d
7HW xLine
205 Automatisk växellåda med Steptronic
A96 Mineralvit metallic
Läder 'Nevada' Svart/Applikation och prägling/Svart
255 Sportläderratt
2E1 18 lättmetallfälg Y-eker 607
4L3 Interiörlister Dark Copper högglans
ZNP Navigationspaket (komb med ZRS)
502 Strålkastarspolare
508 Park Distance Control (PDC) Bak och fram
522 Xenonljus
544 Farthållare med bromsfunktion
563 Belysningspaket
609 Navigationssystem Professional
6AK ConnectedDrive Services
6AP Remote Services
6NS Bluetoothförberedelse Professional samt USBanslutning
6UH Traffic Information
ZRS Komfortpaket
216 Servotronic
248 Eluppvärmd ratt
2VG Performance Control
3AT Takreling Aluminium borstad
423 Velourmattor
481 Sportstolar
4NG Detaljer i instrumentpanelen svart högglans
5DP Park Assist
676 HiFi Högtalarsystem

Har egentligen redan spräckt min tilltänkta budet på ca 450 000 så ska jag lägga till något blir det till att plocka bort något annat:-)
Jag hade lagt till panoramaluckan, hade det på min och var något jag uppskattade - passar bra till biltypen och ger trevligt ljus i en annars mörk interiör. Hade skippat Hifi 676 och parkassist (backkameran?). Hifi är inte så mycket bättre ön standard och du klarar dig väldigt bra med de vanliga P-sensorerna som ingår i komfortpaketet.
S_
54
S_muel
BMW X5 40D M Sport - 16
Kristoffer_L

Tycker det är stor skillnad mellan vanliga och Hifi stereon. Panorama är givet för mig. Vad gäller backkamera så är det en smidig funktion för min flickvän. Hade gärna haft parkassistant (automatisk fickparkering) men av någon dum anledning går det inte att kombinera med 310 M-fälgarna. Troligtvis för att de inte kan garantera att funktionen gör emot trottoarkanter.

Joofa

Ser fint ut. Du ska inte satsa på LED-ljus? Färgen blir nog kanonsnygg.

Något jag är osäker på är automatisk baklucka. Man vill kunna öppna och stänga med nyckeln, men det verkar som att man lägga till ytterligare en funktion om man vill kunna öppna genom att sätta foten under.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.