|
|
|
|---|---|
|
Tänkte beställa och byta batteriet i min 320i E91 -06 Batteriet som sitter i bilen är BMW (Banner) av dim h=190 l=275 b=175 mm kapaciteten är 70/570 Ah Om jag söker på min bil skall jag dock ha ett mindre batteri dim h=190 l=242 b=175 mm. Med en kapacitet på ca 60Ah Men det känns ju dumt att gå ner i batterikapacitet (och även fysisk storlek, bara för att OEMén säger så Batteriet är original, och jag kan tänka mig att det sitter en större modell pga extrautrustning Då jag inte kan gå på OEM-nummret för att hitta samma batterityp som sitter i bilen, hur hittar jag motsvarande batterityp som det som redan sitter bilen? Jag har ej IBS och jag hade tänkt att beställa batteriet på nätet, så jag har ej möjlighet att mäta batteripoler etc.. | |
|
De större batteritillverkarna brukar lista alternativa större batterier som passar bilen om man söker via regnumret eller modell. Många bilar har batterihållare som medger att man kan använda alla de batteristorlekar som förekommer i de olika modellvarianterna, t.ex för dieselbilar osv. Då kan man söka bland dieselmodellerna för att hitta ett batteri som kan vara av samma mått som det nuvarande 70A. Dock duger ett 60A bra i de flesta fall. Det beror mest på hur bilen används på vintern. Kör man bara korta sträckor med riktigt kalla kallstarter där batteriet inte hinner laddas upp ordentligt (med långkörning) så behöver man ett större batteri som klarar högre startström. |
|
|
De fysiska måtten kan jaj ju mäta. Men det som gör det svårt är ju att veta vilken pol-konfiguration som passar, om jag skall behålla den fysiska dimension som nu sitter i (när jag inte kan gå på OEM-nummret) Jag sökte på Vartas hemsida, men de hänvisar enbart till 4-5st olika Ampere-kapaciteter i batteridimensionen enl OEM, dvs mindre än vad som nu sitter monterat. Jag kan tänka mig att nöja mig med ett Varta silver i dimension enl OEM (60A) Då bör ju pol-anslutningen stämma, men det är ju otur om detta inte passar i batterifärstet Om jag i stället köper den dimension som nu sitter monterat (dvs frångår OEM) så vet jag ju ej om polerna passar |
|
|
Hej, Du skall ha polställning 1, fästklack B13. Kolla gärna här att det stämmer :-) Länk |
|
|
äsch...nu blev det ju fel. Polstälning 0 ska det vara :-) |
|
| ...och poltyp 1. | |
|
Tack Drib! Jag tänkte beställa detta: Länk 98 Pund för ett Carta silver (77Ah) inkl frakt torde väl vara okey? |
|
|
Pixworld, bra batteri till ett bra pris! Jag köpte ett Varta silver från denna säljare som var mycket seriös då jag hade några frågor, fick hem det på fyra dagar. Blir faktiskt en tjuga billigare med dagens växelkurser trots frakten. Länk Min bil: Länk |
|
|
Fick du batteriet torrladdat dvs med batterisyran vid sidan om och som man måste fylla batteriet tillsammans med batterivatten? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.