AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.655

Lågt bränsletryck 335 E93

bu
3
bummer
335Ci -07
Hej,
I höstas började min 335:a bli trögstartad efter att ha stått några dygn. Tog några extra sekunder innan den tände. När den väl gick igång så var det inga problem att stänga av den och starta den på nytt. Då funkade den normalt. Har heller aldrig haft några problem i drift.

Nu har det dock blivit värre.. Inte nog med att den är trögstartad, när den väl går igång går den extremt ojämnt tills den jobbat upp bränsletrycket. Efter det fungerar allt normalt igen. Och fortfarande så att det bara inträffar efter att den stått ett dygn eller två.

Vid ett tillfälle har den gått ner i reduced power mode och ODB-koden säger Lågt bränsletryck.

Har kollat kolvarna och ser att 4 kolvar är normalsotiga, en är extremt sotad och en är nästan blanktvättad.

Eftersom spridarna kostar 2500.-/styck så känns det tungt att byta alla sex. Dessutom är jag ändå inte säker på om det är spridarna som är problemet.

Finns det någon klurig person här på Autopower som kan komma med råd?

Tack, tack!

ab
30
abodbacka
535i GT -10
Bara en gissning, HPFP. Högtrycksbränslepumpen, har läst om problem på 335i på andra forum (USA främst). Finns GDS guider för byte om du är händig.

/A
bu
3
bummer
335Ci -07
Tack.. har tänkt på den också. Men eftersom den går klockrent när den väl har startat så blir jag tveksam. Hade det varit pumpen så borde den gå ojämnt konstant.

Eller tänker jag fel?

Dr
362
Drib
325i-08
Hej,
Har för mig att man ersätt spridarna med en annan typ. Kolla upp detta. Om du har haft felkoder med för lågt bränsletryck så är det sannolikt så. Låter som HPFP.
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Har du ett verktyg så du kan logga värdena för din lågtryckspump och högtryck så får du svaret snabbt. Högtryckspumpen på sista versen ger liknande symptom som du har vid start
bu
3
bummer
335Ci -07
Tack igen..
Jag hör vad ni säger och är tacksam för alla förslag. Men jag är fortfarande frågande till varför högtryckspumpen bara skulle gå dåligt vid kallstart?

Borde den inte alltid gå dåligt då?

ab
30
abodbacka
535i GT -10
De flesta som har haft problem märker det vid kallstart (längre och längre tid på startmotorn). Misstänker att systemet tappar tryck över tid men när trycket är uppnått klarar pumpen att hålla det.
Vet bara vad jag läst på forum, någon som kan detta bättre kanske kan förklara.

/A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.