AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.561

köpråd bmw 535d

Hej

Har börjat fundera på 535d, är det något man ska se upp med något man ska kolla på extra noggrant?
årsmodellerna jag kollar på är 05-07...vad tror ni om dessa?

Länk

Länk
tr
210
tremolo
535d E60 -07
På modeller innan facelift har det förekommit problem med momentomvandlaren i lådan.

Jag skulle satsa på en faceliftad 535d dvs. efter 2007-03.
Uppdaterad motor/låda och lägre skatt. Samt en massvis annat, kolla denna tråd:

Länk
tyvärr tror jag en faceliftad 535 faller utan för mina ekonomiska ramar...
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Okej!
Om du köper lite äldre och långmilade så är det ju DPF som man bör vara uppmärksam på när det ska bytas.
Import skulle jag vara skeptisk mot.

Ang E60 535d pre-LCI (dvs ej faceliftad) så skulle jag kolla om oljan i automatlådan varit bytt någon gång, och som sagt momentomvandlaren.
BMW säger lifetime på oljan i automatlådan, men tillverkaren ZF anger bytesintervall.

Jag skulle också kolla hjullager, vanligt att de ger upp på en så pass tung bil. Länkarmar och andra delar i framvagnen skulle jag också undersöka. Men det vet du nog, BMW är ju inte bättre än andra biltillverkare vad gäller det.

Jag har själv en 535d, underbar dieselmotor i den:-D
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Yggdrasil; Tycker första verkar batter och seriösare än den andra (silver).

På andra är det tydligt att säljare inte vill ange regnr (varför inte?) och det bara finns en bild.

Har han med svarta, kvitton på allt som bytts etc, plus nya turbos från auktoriserad verkstad, är den klart att föredra......ser rätt schysst ut också... men svart grill när man inte har shadowline.....nää.........

Men tipset du fick av tremolo är guld värt - låg mer pengar och köp en LCI (facelift) eller vänta till du har råd......

Vår 525dA E61, vilket är en av de första som byggdes, så har vi varit tvugna att lösa all barnsjukdomar som även dessa 2 bilar har förmodligen..........grenrör, turbos, laddluftkylare, vattenläckage, PDC problem, fläktproblem, rost etc etc.

Vill inte avskräcka dig, och när bilen väl fungerat är det en underbar bil, och 535d än bättre än vår ESS optimerade 525dA E61, men har du inte ägt en E60/E61 innan, så måste du förbereda dig på problem och eventuella kostnader......

Även om vi köpte vår E61 ny, så hade jag hellre och varje dag då (2004) köpt en begagnad E39 kombi istället.......

Som tremolo även bekräftar är PARTIKELFILTER.....!!!!! Stort problem för BMW, Ebersprächer och inte minst vi ägarna........bästa är att logga ut och demontera......mer effect, mindre förbrukning men en jävla massa sot och rök vid belastning och hard acceleration......

E60-E61 modellen, oavsett motor är en härlig bil I alla avseende och när allt funkar, men jag som så¨många andra här på forumet har haft mer problem med deras bilar än varit lyckliga med sina köp..........särskilt diesel-ägarna...tyvärr.....

Men hoppas att du I vilket fall hittar var du vill ha, och den svarta du kollat på verkar bra!

Mvh marineutter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.