AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.180

Ryckig gång 318 touring -99

Ma
4
Marcus 73
318 Touring -99
Har problem med min bil sedan ett tag. Går som ett skott när motorn är kall, och börjar rycka när den är varmkörd. Problemet visar sig som en tvekan i acceleration en till två sekunder sedan bär det iväg som vanligt. Visar inga felkoder heller vid koll. Detta inträffar inte hela tiden, utan sporadiskt. Bilen har rullat 11500 mil.
Någon som har en idé om var man börjar felsöka?
Exakt så var min 528 98, det ryckte bara lite i början för att bli mer och mer.
Till slut började det misstända och motorlampan lyste med felkod om misständning det kunde vara tänd eller släckt ibland vid nästa omstart eller släckas under körning på text motorväg.

Detta kom bara när den är varm och beror säkert på dålig ventilkåpspackning, de som täcker tändstiftshålen blir hårda med tiden och det läcker igenom till tändspolen när oljan blir varm och tunn.

Delarna är inte så dyra och enkelt att byta.
Du kan börja felsöka genom att lyfta varje tändspole läcker den från packningarna så syns det direkt.
Ma
4
Marcus 73
318 Touring -99
Ska kolla upp det. Första gången det inträffade körde jag rätt hårt med bilen. Drog iväg från start och efter en stund hände det. Tänkte att kedjan kuggat ett hack, men då borde den gå dåligt hela tiden eller? Kanske inte kan kugga över? Fick en annan teori nyss att katten är slut och lösull täpper igen. Men nje.. oxå gå dåligt vid kall motor.
Prova att accelerera normalt när den är varm, man märker inte så mycket att en cylinder är dålig om man har lite varv.
Ma
4
Marcus 73
318 Touring -99
Det gör jag. Den hackar till och efter en två sekunder går den helt normalt. Händer om jag trampar fullt eller lugn acc.
Precis dom symtomen hade jag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kom problemen abrupt eller smygande?

Jag skulle spontant gissa på en dålig tändspole eller kanske stift.

Hur ser stiften ut på elektrodsidan ("läs" dem)?
Något stift som avviker från de andra?
När byttes stiften senast och vilket fabrikat och typ är det?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag kommer att leventuellt yfta på mina spolar nästa helg.
Får se då om någon badar i olja.
Är det uppenbart så kommer jag nog bara göra rent allt byta packningen och montera tillbaka och prova och se om jag märker en förändring.
Ma
4
Marcus 73
318 Touring -99
Skruvat ur alla stiften nu och kontrollerat. Alla ser lika "fina" ut.. Torrt var det med. Det är ju en e46:a detta. Är det på insugssidan det kan läcka olja?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.