AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.504

Har jag för låg motortemp 68gr?

Gr
42
Grovst
118d -08 (sparbössan)
K1200/RS -02 (sommarnöjet)
745iA -02 (sommarnöje dom regniga dagarna)
Hej alla kunniga!
Gick in i dolda menyerna för att kolla motortempen då jag tyckte att snittförbrukningen ökat något.
Ca 0,02-0,04 l/mil och med tanke på den milda vinter som varit känns det inte rimligt.
Förra vintern använde jag motorvärmare näst intill varje dag på jobbet men aldrig hemma då jag parkerar på gatan. Den här vintern har jag inte pluggat in den över huvud taget då det bara varit enstaka dagar under -5 gr. Köpte vinterdäcken nya till förra säsongen.
Iofs fick jag bilen mappad i September men det blev inte många mil innan det var dags för dubbdäcken och ett ägg mellan foten och pedalen. J-a antispinn ;)
Körsträcka per år ca 2000 mil jämnt fördelat på året.

Nu till min fråga.
Har jag för låg motortemperatur under drift?
Körtid 20 min
Hastighet 80 km/t 1600 varv/min
Utetemp +2 gr
Motortemp 68 gr

M.v.h
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Låter alldeles för lågt.
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Med ungefär samma förutsättningar har jag likadan motor temperatur.
Hade oxå förhöjd förbrukning så fort det blev lite kallare.
Täppte till i grillen med lite bättre resultat ca 74 c men tycker ändå är tempen för låg. Men det sägs att detta är ganska normalt för nya dieslar.
Ska fråga på BMW nästa gång ska ditt.
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
En motor med en arbetstemp. på 68grader måste väl vara något tokigt med?? Kan aldrig vara bra,tar stryk i onödan och drar sås i onödan!Måste du nog kolla upp. Kanske termostat som föregående inlägget föreslog? I vilket fall kan motorn inte må så bra av att ej komma upp i rätt arbetstemperatur!

Klabbarparn
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Jag hade temp på 68-70 på 5an. Bytte termostaten och den hoppade upp till 92 efter en kvart på motorvägen
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Ja jag tycker också att motortempen är alldeles för låg, men om man söker
lite här på AP är det "några" som har samma problem . Konstigt att det är flesta av dom nyare bilmodeller från 09 och uppåt.
Det är inte många häller som har koll på tempen pga saknad av temp visaren. Jag skaffade iobd 2 och mätte på detta set. Hoppas den visar rätt.
Men som sagt innan ska till BMW i veckan och kolla upp det.
Om det är fel på termostat vad en sådant byte kostar på BMW
eller är det lönsamt byta själv?

hm, hur ser man motortempen? Har saknat sedan jag köpte bilen, finns den i menyn någonstans alltså? :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.