|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har köpt 19 tummare till min BMW E39 med 275 däck bak och 245 däck fram. Men när jag försöker montera på fälgarna så går det inte så bra. Därför undrar hur hur pass bredda fälgar/däck det går att ha på en 530 E39? Ska kolla exakt mått på fälgbredden och på däcken senare under dagen. Sedan så har jag sett annonser på blocket där de utför tjänster som gör att man kan använda större/breddare fälgar på bilen, tror de fixar till innerskärmen på bilen. Men nu har jag tyvärr glömt vad det hette. Jätte tacksam för svar och för hjälp | |
|
Vad är det som "inte går bra", som du skriver? Går inte fälgen på navet? |
|
|
Nav-måttet är 72.5 och det går inte men det kan jag fixa till. Men felet är att däcken rör vid hjuldämparna Kan det bero på att de inte sitter i nav-måttet och att det går efter att jag fixat till fölgarna? |
|
|
Det heter att ''vallsa'' skärmkanten har du rätt ET på fälgarna /Björn |
|
| Börja med kolla fälgbredd och ET innan du svarvar upp navhålen. | |
|
Tack vallsa var namnet. Kan tyvärr inte et-måttet på fälgarna så här på rak arm men kollar det under dagen |
|
| Ska börja med att kolla upp det | |
|
Nu har jag kollat upp måtten på däcken och på fälgarna Bak 285/35R19 Dunlop däck Tum 10 ET-mått 47 Fram 245/35/19 Dunlop däck Tum 9 ET-mått 47 Nav-mått 72.5 och vet att jag måste svarva upp fälgarna om nu resten av måtten passar |
|
|
ET ska vara runt 20 på 5-serien. Du har fått tag i 3-serie fälgar antagligen. Men det kan gå om du köper 2cm spacer. Då flyttas fälgarna 2cm utåt, bort från fjäderbenen. ------- //Lövet |
|
| Onödigt stor skillnad mellan rullomkrets fram och bak. Fram är OK, ung. som e39 original. | |
|
Det är fel fälgar och fel däck. Ska vara 285/30 19 bak - 35-profil är för stort. Ska vara navhål 74.1 till E39 Ska vara ET kring 20, som Andreas säger. Du behöver 25-30 mm spacers på varje sida. Sådana spacers sitter med egna bultar och kostar kring 1000-1500 per axel. Backa köpet eller sälj hjulen vidare är mitt råd. Jag tror det blir för mycket trassel att få dessa att passa. |
|
|
Hej igen! Tror nog det är bäst om jag säljer de vidare Men till nästa gång jag köper fälgar/däck till bilen, vad är max storleken och måtten som går att ha på bilen |
|
| Och dessa fälgar som jag har nu, exakt vilka BMW modeller passar de på? | |
|
Enklast är nog om du lägger upp en bild på dem. Är de BMW original eller nåt annat? ET-storleken som sagt indikerar att det är 3-serie fälgar. ------- //Lövet |
|
|
Fälgarna är BMW styling 135 design Länk Min annonstext Fälgarna BMW M design Nav-mått 72.5 Bultcirkel 5/120 5 120 5x120 Tum fram 9x19 bak 10x19 ET-mått 47 fram och bak Framdäck Dunlop (kvalitetsdäck / prestandadäck) Nästintill nya däck 7-8mm 245 / 35R19 Bakdäck Dunlop (kvalitetsdäck / prestandadäck) Nästintill nya däck 7-8mm 285 / 35R19 Fälgarna och däcken är i mycket fint skick Varken kantstötar på fälgarna eller övrig skada, endast små repor som bara syns om man tittar mycket nära Vad tror ni jag kan få för uppsättningen? |
|
|
Måste vara nån slags kopia då eftersom de finns inte original som 19", bara 18". Länk ------- //Lövet |
|
| Det är nog kopior men inget kina skit utan Made in Italy | |
| Nu behöver jag hjälp med vilka modeller de passar på samt vad ni tror jag kan få för dr och vad de är värda? | |
|
Jag måste säga att jag är rätt förvirrad av detta. Fälgarna är i alla fall 3-serie fälgar (alternativt 5-serien X-drive) och däcksdimensionerna tyder på 5serie. Pris nånstans runt 8-10 tusen kan jag tänka mig. Detta förutsätter förstås att de faktiskt passar någon modell också. Min tämligen begränsade kompetens kan tänka mig att de passar 5-serie E60 x-drive. ------- //Lövet |
|
|
Okej. Skulle nog inte släppa de för 8000 kronor |
|
| Fälgarna som du har är inte original, de är nog tänkta till 3 serien, passar som sagt inte 5 serien med bak hjulsdrift. Dock finns samma fälgar 18 tum i et20 o är standard på e60/61 med M-sport utförande och har däckstorlek 245 40 18. får man fråga hur mycket du betalat för fälgarna? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.