|
|
|
|---|---|
|
Hej! Mer eller mindre akut: Kan man få på en ny drivknutsdamask utan att ta lös hela drivaxeln på något sätt? Det är bara yttre det gäller. Ska snart åka ett par hundra mil med den och vill att.den överlever. Knuten låter inte illa än iaf! Som det ser ut för tillfället är tyvärr biltema enda möjligheten. Ska ringa runt och dubbelkolla. Bmw gävle är lördagsstängt! | |
|
En delbar demask är ingen höjdare.. Har du tur kanske den håller hela resan.. Köp original så du får rätt passform, annars brukar dom inte sitta kvar. Och ja man måste ta isär för få dit en som inte är delbar! |
|
|
Tror en ny damask på bmw ligger på 5-6hundra men ta då med i beräkning att din trasiga damask gör att knuten kommer att dö i förtid. Jag böt på en 330xi för ett tag sedan och betalade ca 1600 för en komplett skf axel. Den kostade typ 4 gånger mer på bmw. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Det intressanta med den "delbara" damasken är att det verkar finnas en marknad för den, men ingen säger att den fungerar! :S Jga hade tänkt undvika att få av hela axeln. Det kan ju dock vara såpass långt gånget att knuten aldrig blir "bra" igen. Den knäpper liite vid fullt rattutslag åt vänster. Jag har inte en aning om hur länge drivknutsdamasken har varit av menar jag. Såg att feltema säljer en pryl: Länk om man ska trä över den själv utan att lossa allt. Vad tror ni? L:88, diameter1: 28mm, diameter 2: 92mm verkar vara damaskens mått. trucker: Får man fråga vart du köpte din skfaxel ifrån? |
|
|
Om den börjat knäppa är den ju rökt. Ang truckluftsdrivna damaskverktyget så måste du ur med axeln ur navet oc det är ju lite meck. köpte axeln på misterauto. tycker du kan köra med den som den är o byta axel sen. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Problemet är inte bara att den är delbar utan att den även ska vara universal. Så risken är att den sitter dåligt. Har inte dom rätta dimensionera och kanterna som ska låsa gummit i motsvarande skåra i knuten så den sitter fast även när man rattar fullt. Gör den inte de så kommer den större öppningen på damasken trilla av knuten och du får in skit igen.. Att hålla på med sånt där skräp brukar aldrig löna sig! Oavsett så måste knuten tas isär helt och hållet för att göras rent på skräp och trycka i nytt fett. Att ta ur axeln är inte så himla mycket jobb! Jag har gjort de på ett flertal bilar. Har knuten redan börjat knäppa så kommer den inte bli bra av att du sätter dit en ny damask! Utan de kommer bara bli värre, även om man fettar om den.. Tro mig gjorde detta på farsans Merca! De hade blivit små små förslitningar där stålkulorna ligger som mest.. Tryck dit en ny knut på axeln om de går att köpa löst annars åker du på att byta hela axeln. |
|
|
Hej! Jag har bytt drivknutsdamasker på bilar som det har knäppt ifrån och det har då hållt ihoprätt lång tid. Även med stor framgång kört feltemas drivknut till VAG i mer än 8k mil. :) Den delbara blev ju bortratad rätt fort. Men finns den i sortimentet så bör folk använda dem? :S Isåfall vem? Min knut knäppte ytterst lite vid fullt rattutslag åt höger. Damasken var av rätt nära lilländen och den var inte full av skit. Snarare hade väl fettet försvunnit. Pga lördag så ringde jag runt och letade en damask med måtten som ska vara på damasken. Det blev en från en saab 9000 turbo av tillverkaren triton som en jänkebutik lyckades ha på lager. Måtten är viktigare än vad det står på lådan. Lösa drivknutar verkade inte finnas att köpa, så istället för att köpa en begagnad axel i okänt skick eller en ny för flera tusenlappar på mekonomen så testar jag min nya damask tillsvidare. Den kostade 120 spänn så :) Själva arbetet var väldigt enkelt: Se till att ha en 36mm hylsa med 12 kanter och inte 6. Bulta lös 36mm centrumbulten. Ta bort plåtbiten som håller slangar och skit. Bulta loss skruven som går horisontellt genom fjäderbenet. Om jag inte missminner mig så gick det utan svårigheter att dela på fjäderbenet och själva "navet" med skiva och allt. Var rädd om slangar och dylikt! Knuten knackas lätt av utåt (vi höll en stor polygrip i drivaxeln för att den inte skulle hoppa ur inne vid diffen) och sen var det bara att rengöra den till 100%, fylla med drivknutsfett och bulta dit en ny damask. Isärmonteringen tog bara 5 min (med mutterpicka) och ihopplockningen kanske en kvart. Fyllde knuten med 1,5 påse fett. Mer än det ska vara med andra ord... Nu låter den inget när man rattar fullt och är tät. Kan jag skjuta upp kostnad för en ny axel (puckat att inte det verkar säljas lösa knutar när dom är såpass lättbytta) med X antal mil så är jag nöjd. Återkommer gärna när den har gått mer :) |
|
|
Är bara att gratulera att du gjorde detta jobb på 20min,autodata brukar räkna på runt 2 timmar. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
2 timmar för att muttra loss fjäderbenet i nederkant...? Krängningshämmarstaget var det "svåraste" då vi lät det sitta kvar. Jag höll det fixerat och min kompis trädde i benet så var det löst. Ja det är inte så konstigt att verkstadspriserna drar iväg... Nu hoppas vi bara att det håller. Återkommer om den går sönder i min ägo av bilen :) Tack för input iaf. |
|
| Så man kan alltså knacka lös den yttre Drivknuten från axeln och sedan sätta dit en ny damask? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.