AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.416

inlägg i oljedebatten

Sida 2 av 2
52
42
528jeppe
528i -86
Ni snackar om dyra oljor men har ni tänkt på en sak att för ca 3år sedan tog det slut i handeln på helsyntetiska oljor under en kort tid typ5W/50.
Varför: jo dom var tvungen att tillsätta en kemisk produkt så att oljan hängde kvar på (överliggande kammar) så dom som körde med en sådan olja när den kom slet väldigt hårt på kammen och övriga delar.
Har kört ca 16 000 mil i en b28e volvo vilket är kända som kass motorer med en olja för 12:-/liter 10w/40 (tracktor universal olja) för diesel,turbo,hydralsystem,våta bromsar,kopplingar.
Byter på 1000mil motorn hadde gått ca 10 000mil före mig rosten tog bilen till skroten.

Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Hehe...528jeppe. Det där är väl en riktigt dålig skröna du kom med *S*. Har hört några olika variationer på den. Hoppas du kan visa en bra källa till den historien.
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Otroligt många fattar inte att syntetisk olja är tunn när den är kall och att den blir mycker tjockare när den blir varm. ALLA tester visare på att syntetisk
olja hänger kvar längre på en metallyta än en motsvarande mineral.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag får väl trixa in ett citat som jag hörde från en vis amerikan en gång i världen. Olja är billigare än metall. Resten talar för sig självt.
Asken
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo Asken,men om jag skulle hällt i helsyntet i mina bilar så skulle den kostnaden(med mina oljebytesintervall :)) överskrida en renovering av motorn..Kan väl oxå skriva att med en ny/dyr bil så skulle inte jag heller "labba" med oljor som jag nu gör..:)
Men mina "labbar" har hitills inte kostat mig synbara eller hörbara fel från motorn.

Min första 528:a kördes 25000mil innan jag sålde den o det "enda" som var fräscht var kamaxeln(som i vanliga fall slits ut först i M30 motorerna)Motorn var orenoverad när den såldes.

M535:an har nu rullat dryga 34000mil o det som är gjort på den är en topprenovering vid ca 22500mil(kamaxeln byttes oxå då)..Jag var inte ägare till bilen då ska tilläggas.
Dock är inte ventilstyrningar,vipparmsaxlar eller kamaxelkedjan m tillb. bytt,inget är gjort på bottendelen heller..Drar inte märkbart med olja(hinner inte se något iom mina korta oljebytesintervaller).Blåryker EJ mm mm.

Mvh Janne.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.