|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det är med olja som med mycket annat här i livet, man får det man betalar för. En lågprisolja klarar inte att hålla föroreningar svävande så länge mellan bytena och kontentan blir att man får en förtida förslitning på sin maskin. Sedan får alla "förstör det självare" säga vad de vill. Om de påstår att de inte märker någon skillnad säger jag bara; vänta och se (eller hör) En annan trist sak med en lågprisolja är att den snabbare tappar sina egenskaper och lätt koksar ihop i kylkanaler m.m. Vad man sedan väljer för märke utav kvalitetsoljorna är egentligen skit samma. de har ungefär samma grundstruktur, men olika additiv vilka i sig inte spelar någon större roll, utan mest finns för att sälja produkten lättare. Fullsyntet, syntet eller mineral? beror helt på din maskins ålder/skick, hör med produktutvecklare på något av de ledande oljebolagen, de är mest måna om att du får rätt sort för dina unika behov. Jag lovar, det finns många som inte vet ett skit i ämnet men som bergsäkert ger dig ett "gott råd" ändå . Kort sammanfattning; du får vad du betalar för när du väljer olja och den olja som har det lägsta priset blir garanterat dyrast i längden. Måste bara få avsluta med en reflektion; det tycks resoneras som så, att ju dyrare och motorstarkare bil du har, ju mer givet blir valet av en kvalitetsolja. Glöm då inte att gammelvagnen har samma princip i sin uppbyggnad och i kraft av ålder verkligen behöver pysslas om. | |
|
Oljediskussion är alltid en het potatis verkar det som. Jag har haft BMW M-30 motorer sen åttiotalet och jag kan bara säga det att dem har kraften kvar trots att jag ej använt någon super duper heldyr supersyntet olja..men alla köper olja efter sin egen övertygelse så blir alla glada o nöjda. Klassificeringen på oljedunken räcker för mig,dvs om man har lite kunskaper om olja så ser man på detta vad det är för klass på oljan man köper. Dock byter jag oljan ofta+filtret... en delorsak till att mina motorer klarat sig så bra med den oljan jag kör(Köps hos Preem och heter för tillfället Havoline F3 X1 Extra 10W/40) Motorvärmare använder jag oxå flitigt. Ha det. Mvh Janne. |
|
|
Tror att Copy nog till stor del har rätt. Det finns några enkla sätt att minska slitaget på motorn. Snåla inte vid valet av olja. Klart man inte måste köpa den allra dyraste men byt hellre lite oftare om du har enklare olja. Varva inte motorn för högt medan den ännu är kall. Motorvärmare säkert nyttigt på vintern även om också starter på sommarhalvåret är att se som kallstarter... Det var min synpunkt... Oskar |
|
|
En sak till. Man kan också ha viss hjälp av att kolla efter oljans ACEA-klassifikation. För bensinmotorer klassas oljor från A1 till A3 (A3 = bäst). Detta är det europeiska systemet. Finns också en amerikansk variant (API-systemet). Mobil 1 5W-50 överträffar till exempel kraven för A3. /Oskar |
|
|
På sommaren så fungerar min halvsyntet bra utan värmare,kan bli problem på vintern iom -graderna om man inte har en bra motorvärmare.Sen är det alltid som oskar skriver kallstart på en motor upp till 80 graders temp(ca)..så egentligen finns det fog att använda motorvärmare längre tid under året. Och som jag skrev så byter jag oljan oftare än gemene man(3-400mil ca lite beroende på körförhållandena) Sedan att serviceintervallerna kan höjas så otroligt är naturligtvis oljans förtjänst det inser jag. Men JAG skulle aldrig iaf köra så länge mellan oljebytena även vid användandet av dem s.k. longlife oljorna.. Mvh janne. |
|
|
Nej precis. Enligt min serviceindikator skulle jag ha kunnat köra 3000 mil (!) på samma olja. Nu kör vi i och för sig extremt mycket långkörning och uppemot 4000 mil per år men det känns inte bra att låta oljan bli så gammal... Oskar |
|
|
Oskar> Just det, och kika då på klassningen av Biltemas billigaste olja och upptäck att den är klassad A3/B3, SJ/CF...dvs likvärdigt med en del ruskigt mycket dyrare oljor. Jag får inte ihop det med Copys resonemang ur den synvinkeln. Jag inser att jag börjar bli tjatig till Biltemaoljornas fördel men jag ser ingen vits med att betala tokpriser för oljor av likvärdig kvalitet (med hänvisning till kvalitetsklassningen). Jag skulle vilja se en oberoende test av motoroljor som testar alla möjliga egenskaper som är viktiga. Det skulle vara intressant att se om det spräcker eller styrker mina teorier om att enbart lita på kvalitetsklassningen. Sedan är det frågan om kvalitetsklassningen tar någon hänsyn till oljans egenskaper efter en tids användning eller bara egenskaperna då den är ny. |
|
|
Angående livslängden så brukar en olja som t.ex. BMW rekommenderar/godkänner till en longlife olja vara åt det "ganska mycket dyrare hållet",m.a.o så bör man byta oljan lite oftare om man köper billigare varianter med kanske likadan klassning på papperet.. Men som sagt JAG skulle inte köra så länge på NÅGON olja hur som helst. Mvh Janne. |
|
|
Kanske skulle tillägga att det som kommer att återbörda mina E28:or till slutvilan(skroten) så är det inte mitt olje val utan det är vägverkets salt som ser till det.. Mvh janne. |
|
|
Klassning av en olja säger inte så mkt. De flesta oljor klarar oftast de flesta de krav klassningarna kräver då dessa ofta är låga. Läs lite mer på Länk Man skall inte betala tokpriser men det skiljer otroligt mkt på kvaliten mellan vissa oljor och deras förmåga att upprätta hålla den kvaliten under en viss livslängd. Man får precis nästan det man betalar för. Bra olja (=lika med helsyntet enligt min uppfattning) innnehåller en hel del sammansättningar som kostar att framställa. Iställer för att köpa en dålig olja och byta den dubbelt så ofta (under tiden har du dåligare smörjning och skydd) tjänar man inget på. Att ha bra olja i sin bil är det ABSOLUT billigaste sättet att hålla sin motor i bra skick. |
|
|
Tja..som sagt jag har kört med dessa "lågprisoljor" så länge jag kan minnas(köps i 20-liters fat kan tilläggas) och jag har inget märkbart/synligt/hörbart problem för det...Det ska väl oxå sägas att pga att jag byter olja ofta så klarar sig mina maskiner bra utan helsyntetens kvaliteer... Jag håller fortfarande fast att det bästa du kan göra med din motor är att byta olja ofta då "lever" motorn länge.Naturligtvis måste en bra kvalitets klass hållas ändå och det tycker jag att jag har.. Sämre skydd kan då inte jag se att jag har iom mina snabba byten av den s.k. sämre oljan. Mvh Janne. |
|
|
för å blanda mej i lite grann bara... janne T: oljan du skriver att du använder är inte vad jag skulle kalla sämre, utan kanske lite billigare men ändock rätt bra... det finns betydligt sämre "skitolja" som vissa nissar häller i sina bilar... /Jonas |
|
|
Jag har alltid kört med Mobil 1 (5-50) olja, för ca 3 år sedan hade vi en riktigt köldknäpp här uppe i Norrland, mellan -45 till -50 grader i en hel vecka (brrr) tror inte att min motor (323-86) skull gå runt med en billigare olja, men jag körde bilen varje dag till jobbet. Det var många bilar som stod parkerade på alla möjliga ställen den veckan (he he). Jag tror defenitivt att det finns hyfsade billiga oljor men varför chansa om man har en lite mer avancerad motor, med avancerad menar jag DYR SOM F*N att laga (M modeller,V8,V12 mm) Jag skulle aldrig sätta Biltema oljor i min V8'a, som tur är så känner man folk som kan greja fram dyr olja till ett otroligt bra pris, och sen om man dessutom får momsen bortdragen så blir det ännu billigare. Ett bra tips är väl att byta olja lite oftare om man kör med en billigare olja, fast jag måste erkänna att jag byter olja redan efter ca 600-700 mil även med Mobil 1. //Pajala ************ * BMW SAME * ************ |
|
|
wath: tycker du ska fortsätta med Biltemas olja om du är nöjd med den. Låter ju som en schysst olja. Om det är 10W-30 oljan du syftar på rekommenderar BMW i och för sig oljor med något lägre viskositet (0W eller 5W), åtminstone om man tänker sig kallstarter vintertid neråt minus 10-15 grader. Själv fortsätter jag nog med Mobil 1 5W-50 (298kr för 4 liter) som jag har god erfarenhet av. Dessutom godkänd som Longlife Oil av BMW vilket jag gillar... Oskar |
|
|
Pajala>>Precis rätt av dig att köra på en sådan olja i och med ditt klimat...Jag skulle inte ens försöka starta min bil i -45--50 graders kyla med min olja,inte ens med motorvärmare(utom om det absolut var ett måste dvs snudd på livsfara ;)) Sen slits naturligtvis övrig mekanik oxå en hel del vid sådan kyla. Mvh Janne. |
|
|
Janne, som tur var det ju "bara" en 323i från 86 (ha), men min 540 skulle nog få stå kvar i garaget när termometern kryper nedanför -25. //Pajala ************ * BMW SAME * ************ |
|
|
Gissa om Copy har ett finger med i reklamen för kvalitetsoljor..... Men rätt det har han... Vill oxå ha kompressor..... |
|
|
Det där med att en olja som är billig garanterat blir dyrast i längden(som copy skriver) är som jag tycker taget ur luften,finns bra OCH billiga oljor ute på marknaden.Fullt tillräckliga i dem FLESTA fall. Mvh Janne. |
|
|
Fullt tillräcklig för vilka krav Janne? ;-) Det finns bra mineraloljor som fungerar vid rätt smörjställe (läs: rätt förhållanden). Dock så används våra bilar högst individuellt. Nån har mycket kallstarter, en annan många kort-svängar och någon mycket hårdkörning. En helsyntetisk olja av bra kvalite av en erkänd tillverkare funkar till i stort sett allas behov, DET är skillnaden mot en billigare mineralolja. En oljas främsta egenskap är att hålla isär metall från metall. Därutöver kommer andra mycket viktiga saker som: hålla rent, kyla, binda vatten, förhindra korrosion och andra kemiska processer etc etc. Främst är det dom senare egenskaperna som skiljer en dyr olja mot en billigare (tillsammans med själva processen att framställa oljan), men utan att vara mindre viktiga för det. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Anders S.>>Jo det är naturligtvis så..jag menar att har man turbomotor(svårsmörjda lager bl.a) eller tävlingskör eller extrem vinterkörning så kör med en olja med viskositetstal och/eller kvalitetskrav som klarar detta utan problem o med(oftast)längre livslängd. Jag har inte som jag skrivit tidigare sett/hört/kännt någon förändring på det maskinella i dem maskiner som jag haft ett tag. Jag tycker det räcker för mig att byta lite oftare(med oljan jag kör med nu) o använda motorvärmare så ofta jag kan,det fungerar för mig iaf. Men jag skulle OM jag körde på en dyrare(läs helsyntet) olja ändå inte köra så långt som den oljan skall klara enligt tester... Tycker det känns bättre iaf att byta olja + filter oftare,och då tycker jag det är bortkastade pengar att köra på helsyntet. Min uppfattning om olja i stort. Mvh Janne. |
|
| Kilen; du har en poäng där, men ändå inte. I kraft av jobbet är jag töntigt väl inläst på oljor och dess olika egenskaper. Inget annat. Blir lite trött bara på alla "tvärsäkra" åsikter. Hamnar stundtals på en nivå liknande vilket snus som är bäst eller godast. Glömde säga att alla dessutom har unika krav beroende på var de bor, Pajala eller Ystad, o.s.v. Ha-ha, usch vad vuxenpretto jag var nu ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.