|
|
|
|---|---|
| Hej, ska köpa en uppsättning fälgar och däck till en E91. Säljaren anger a 225/45-17 fram och 255/40-17 bak. Om jag förstår rätt är det alltså större profil då däcken som han haft fram? Är det brukligt eller ska man ha samma runt om? | |
| Det är en vanlig kombination på E9X, som många bilar levererats med från fabriken. Eftersom bakdäcken är bredare krävs lägre profil för att ge hjulen samma rullomkrets. | |
| Ok, tack för infon Nockenwelle. | |
| Däckhöjden anges i %. Alltså 40% av 255 är lika hög profil som 45% av 225 | |
| Om alla däcken är 255/40, blir det "fel" då? Nån nackdel alltså? | |
| Ja, då blir hjulens rullomkrets olika och ABS- och DSC-systemen får problem att fungera till hundra då hjulen talar om att de snurrar olika fort fram och bak. | |
| Nej då har dom ju samma omkrets om alla däck är likadana men då blir väl framdäcken för breda för framfälgarna kanske? | |
|
Hehe oj, kan någon döma av här? :-) Vad gäller egentligen? Jag undrade med förutsättningen att fälgarna och däcken "passar ihop". |
|
| Om alla däck är 255/40 och alla fälgar är likadana är självklart rullomkretsen samma. Olika profiler används vid olika bredd mellan fram och bakhjul. | |
| Ok tack, det ska inte vara några problem att ha 25/40 runt om på E91 då? | |
| 255/40 | |
|
Vilken siffra glömde du i senaste inlägget? 225/40-17 eller 255/40-17? Varför vill du ha så breda framdäck. Vad förväntar du för fördel av det? __________ Mvh Grelle |
|
| Nja det beror ju på vilket offset fälgarna har då men det är ovanligt med så breda framdäck | |
| Grelle-Jag skrev rätt i inlägget efter, alltså 255/40. Jag har noll koll på fälgar och däck och sitter och letar nya på Blocket. Därav alla frågor :-) | |
|
Okej, det inlägget fanns inte när jag påbörjade mitt. Kör originaldimensioner om du inte är så insatt, att börja laborera med detta är väl bara dumt om du inte är särskilt kunnig. Att köra 255-bredd fram på en bruksbil känns dessutom endast som extra tröghet och rullmotstånd, dessutom mer tungstyrt och troligtvis får du inte passande fälgar för 255 fram. Den dimension som du nämner i första inlägget är ju bra. |
|
|
Lämpligt på E90 är 225/45/17 runt om, alternativt 255/40/17 bak om man har bredare bakfälgar. 255 fram är både olämpligt och fult. Jonas |
|
| Sorry, jag missuppfattade. Tolkade det som 40-profil med olika bredder. Exakt samma dimension blir naturligtvis samma omkrets runtom. Men som sagt 255 fram hör nog inte till vanligheterna och är nog inte lämpligt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.