AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.079

Miltal för första service F30/F31

Sida 2 av 2
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Kedjan på min E90 slackade (320i -08) efter bara 6000 mil. Inga långa seviceintervall på den, 2 byten fram till 3000 mil då jag köpte den, jag fortsatte med 1500 mils-intervall. Hann byta en andra gång innan den gav upp typ, alltid gjort hos BMW.. Så, trots att jag redan då gick in för att försöka göra allt "rätt", så sket det sig. Det blev ingen dyr historia, 2k självrisk och fick en fabriksny motor men den kändes besudlad, så jag gjorde mig av med den (byttes in och beställde nuvarande).

Nu hoppas jag på ett långt felfritt ägande och händer inget märkvärdigt innan 10-12k mil, kommer jag känna mig trygg med att leva vidare med den minst till nästa generation kommer.

Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Helt rätt DLC, better safe than sorry!
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Vitoco: din historia är viktig input i debatten. Trots att du gjort extra oljebyten så drabbas du av problem. Har en motor en tveksam konstruktion så är det svårt att kompensera för det.

Men det svåra är att veta man har en motor som är "på gränsen" till riskera problem med långa oljebytesintervall. Better safe than sorry kanske är rätt sätt att se det på. Jag planerar också att ha min bil till nästa generation kommer.
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Vi får hålla tummarna, något måste de väl lärt sig av förra generationens misslyckanden ;)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Update: det blev ett extra oljebyte. Just nu vill motorn ha ny olja först vid 3400 mil, känns som för mycket på ett oljebyte då oljan dessutom hinner bli två år gammal och jag kör relativt korta sträckor. Bytet blev vid drygt 1500 mil och hamnar då mitt i mellan till första ordinarie bytet. Känns bra inför kommande europatripp. Efter att fri service är över så kommer jag sikta på ca 2000 mil mellan bytena vilket känns mer rimligt.
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Låter rimligt tycker jag. Får min första fria service vid nästa byte om 3 veckor, precis innan jag åker mot kontinenten.
Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
För att hålla nere servicekostnaden mellan den fria servicen så tänkte jag byta olja + filter själv.

Är filtret svåråtkomligt?

Tömning, sitter det en bottenplugg på oljetråget?

Ni som har gjort detta får gärna dra en snabbgenomgång på hur man gör det smidigast :)

Hörde av säljaren att BMW rek. Castrol, är det denna som gäller?
Länk

Mycket frågor, men enklare att kunna ta reda på vad som krävs innan, tänkte byta oljan efter inkörningsperioden eller är det overkill? Istället köra med den fram till ca 1000 mil?
Fi
85
Fille.S
520d F10 -15
328i E36 -96
DunderDude

Jag bytte på min 2012:a 320d.

Det var mycket enkelt. Bottenpluggen hittar du under en liten lucka som du får öppna med en platt skruvmejsel. Själva pluggen är placerad på undersidan av tråget och är 17 mm, så vid oljebyte är det enkelt att rikta oljesamlaren och du får ut mycket mer gammal olja. Dra pluggen till 25 Nm, detsamma gäller oljefiltret.

Ang. oljefiltret så sitter det konstigt nog under själva plastkåpan på motorn, på högra sidan om du står framför bilen. Bara att rycka loss kåpan. Minns inte hylsstorleken men det kan ha varit 22-23 mm, kan inte svära på det. men det räcker att dra för hand om du tar i lite.

Den oljan du länkade såg inte helt rätt ut. Jag körde i 5.2 liter castrol edge titanium FST 0w-30, se till att den är c3 klassad, och inte a3/b3 eller dylikt. Annars kan partikelfiltret ta stryk. Jag skulle inte chansat på 5w, utan du behöver 0w på vinter i.o.m att motorn blir allt för trögstartad i extrem kyla annars.

Lycka till !
Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Tack för väldigt bra beskrivning Fille.S :)

Det var den oljan som kom upp på mekonomen samt castrols hemsida.

Får kolla upp oljan bättre men nu vet jag hur det går till :)
Fi
85
Fille.S
520d F10 -15
328i E36 -96
Det var så lite så!

Varje gång jag har servat bilen hos BMW har de slagit i 0W-30 Castrol, och när jag förra året precis som du kollade på Castrols hemsida fick jag förslaget 0W-30.
Dock så finns 0W-30 med om du klickar på "fler rekommendationer för motorolja" på Castrols sida.

Bägge funkar givetvis, men 0W-30 ger bättre oljeflöde i kallt klimat, och skonar ju därmed motorn vid kallstarter. Spelar mindre roll om du har värmare.
Sen så är ju 0W-30 lite dyrare också, men inte mycket.

Tips är att köpa oljan från Tyskland och spara åtskilliga hundralappar. Kan länka en riktigt bra hemsida jag alltid köper från. Denna oljan köpte jag, 473 kr för 6 liter!

Länk
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Oljemagasinet har bra priser dom med. Beställde där senast och rekommenderas.

Länk
Fi
85
Fille.S
520d F10 -15
328i E36 -96
Vill man ha kortare lev.tid. är det nog att föredra. Men kan man vänta ca 3-5 dagar så är Tyskland att föredra. Oljemagasinet är billigt för att vara i Sverige men är 75 kr dyrare än Mapodo för 6l inkl. frakt till Sverige (skulle inte chansat på 5L, alltid bra att ha lite marginal). Inga stora pengar men alltid något :)

DunderDude
Glömde svara på din sista fråga i din första post.
Jag hade bytt runt ca 1000-1500 mil eller minst 1 gång om året. Tänker personligen köra på det med min nya 520d som förhoppningsvis levereras i veckan. Inte mycket till inkörningsperiod på moderna bilar, men det är väl som vanligt att inte köra allt för hårt men samtidigt inte köra som farmor, alltså varierande varvtal. Detsamma gäller bromsar och däck. Inga extremer åt något håll. Men allt detta står i manualen :P

Vill du byta innan 1000 mil så är det ju toppen, vissa oberoende företag som analyserat oljan efter inkörningsperioden har sett lite för höga halter av vissa ämnen. Inget att oroa sig över direkt, men är man pedant och plånboken inte är ett problem så kör på.
Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Tack för alla tips! =)

Funderar på om jag skall hoppa att byta nu vid 250 mil och istället byta vid 1500 mil så blir det fri service vid 3000 mil... Lätt att bli lite overkill när man vill göra allt rätt från början =)
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Jag bytte olja på min i höstas vid 1700mil eftersom det hade gått två år då och alltså inte för att oljan vart "dålig" nästa fria service och alltså den sista på min bil är i september/10000km och byte av bromsvätska antar jag.

Det här med BMW fri service är nästan ett skämt om man inte kör så mkt enligt mig.

Jag servade förövrigt min bil hos Mechanum eftersom dem är nära har fri lånebil och jag fick en liten rekond på köpet:-) Men jag kommer inte lämna den till Mechanum nästa gång eftersom de tydligen bara använder Castrol olja vid dem fria service tillfällen. Lämnar du bilen där på en ordinarie service slänger dem i en billigare olja. Tänkte det kan vara bra att veta om ni tänkt lämna bilen där.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Castrols olja är väl inte guds gåva till mänskligheten, utan det företag som BMW har ett avtal med.

T.ex. till min ena motorcykel så skrivs de på forumen att man absolut inte ska använda Castrol, då kan man få diverese problem. Den enda bil min farsa fått motorhaveri på, hade endast fått castrololja. Jag säger inte att dessa enstaka händelser betyder att Castrol är dåligt. Jag använder faktiskt det på min andra motorcykel, men att det skulle vara oljan med stort O, det tror jag inte.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Grelle

nej jag har ingen aning men det finns ju en del märkes freaks härinne och jag tyckte bara det lät lite skumt att Mechanum bara använde den av BMW rekommenderade oljan vid fria servicen eftersom de då vart tvungna göra detta. Förövrigt när det inte är en fri service användes en annan troligtvis billigare och vem vet kanske sämre olja. Tror dock knappast detta framgår av fakturan mest därför jag tänkte informera om detta.

Vilken olja tycker du man skall använda i sin BMW då?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Så länge den uppfyller specifikationerna så är det i min värld en väldigt standardiserad produkt där förpackningen och varumärket kan skilja mer än själva oljan. Oavsett om det står Aral, Mobil eller Castrol på flaskan.

Så jag tycker man ska fokusera mer på specifikationen än varumärket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.