AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.078

Miltal för första service F30/F31

Sida 1 av 2
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Vid vilket miltal har ni ägare av F30/F31 första service planerad (enligt dator) eller utförd?

Min vill ha första service vid 3100 mil och för närvarande är det byte av bromsklossar fram som är anledningen! Olja ska bytas vid 3300 mil. Tycker det känns skumt (klossarna är som nya, kanske är givaren som spökar, eller så ska man inte bry sig om det just nu och de kommer rätta till sig över tid?) samt att oljebytesintervallet är enormt långt då jag kör relativt korta sträckor.

Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Min F31:a är inne idag för fönsterlisterna och kontroll av bromsarna. Den har sagt att klossarna är slut om 1400 mil (totalt 5000 mil som livslängd i så fall) ganska länge nu. Min F11 säger typ 10000 mil för samma sak. Verkar vara något skumt med den där mätningen.

Gjorde första service vid 3200 mil. Kör oftast ganska långt varje resa.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Första oljeservice är planerad till runt 3500 mil enligt min bil. Bromsklossarnas serviceintervall verkar trasigt, på E90n ville den ha det långt innan klossarna var slut och jag har sett att den nya vill ha byte av klossar väldigt tidigt den också.
Kr
138
Krubbas
520dA -16
Hade första service vid ca 2400 mil. Då var det ca 100 mil kvar enl datorn men verkstaden klagade inte för det. Jag körde bana vid tre tillfällen i somras vilket bidrog till att knacka ner intervallen.
sa
21
saigeo
320d -13 F30 Msport
Jag hade min inne förra veckan för bromsklossar fram när det var 200 mil kvar enligt datorn. Tyckte att dom lät lite konstigt och inbromsningen kändes svampig. När jag hämtade bilen så hade ingenting gjort med bromsarna. Enligt Bmw så var det 10 mm kvar på dom. Däremot så uppdaterade man programvaran för att den hade indikerat fel. Nu är nästa service för klossarna om 1600 mil.

Men likväl så kändes bromsarna bättre och oljudet var borta.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Tack alla för input. Min tolkning är att +3000 mil är normalt för första service. Jag funderar på att göra en extra oljeservice i halvtid. Men då det handlar om typ 2300 kr så tar det emot lite.. Förstås ingen summa i helheten men principiellt fel då service ska ingå efter bmw:s program. Ska ut på en europarunda i sommar och ny olja skulle "kännas bra".

Ang fönsterlister så är det tydligen restat enligt min verkstad. Får se när de dyker upp.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
DLC: Tror inte det spelar någon roll varken till eller från för din del, möjligen gör du ägare 3-4-5 en tjänst...

Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
vid 2740 mil blev första service

nuvarande mil 2870

nästa oljebyte 2900 (stod 2900 vid första har inte blivit 2800 än)
kolla bilen 2900
bromsar fram 3500 bak 6000

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Du har troligtvis rätt acey. N55 verkar dessutom vara en motor som är förskonad från typfel och antagligen klarar sig med oljebyte var 3000:e mil. Jag har tänkt ha bilen 6-7 år och då lär det bli drygt 10' mil. Vissa andra märken som kör med long life har motorer som sträckt kamkedjor mm redan efter 6000 mil men jag hoppas och tror att BMW har koll på sina oljebytesintervall och algoritmer som räknar ut körsträckan.
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Har ingen 3-serie men en ny X3, uttagen oktober -13. Första servicen kommer närmre och närmre hela tiden. Jag har åkt snart 1000 mil, servicen var från start planerad vid 3300 mil(tror ja) men är nu nere i 2100 mil. Kan det stämma? Den vanliga körrutten är från kallstart, till dagis fram och tebax 1 km varje väg, sen till jobbet ca 3 mil. Sen hem på eftermiddagen 3 mil. Jag tycker inte att jag buskör heller. Motorväg stor del till jobbet, 110-130 km/h. Är allt som det ska tror ni?!
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Det kanske är så att bilen räknar dubbla kallstarter i samband med de två enkilometerskörningarna på morgonen? Hur som helst låter det rimligt och betydligt mer vettigt med service vid ca 2000 mil istället för 3000.

En till fråga till ägarna av nya BMW, är det någon som tänker bekosta extra oljebyten utöver fri service?
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Ja så är det säkert och som du säger rimligare med service runt 2000 mil. Jag hade tänkt göra ett oljebyte nu men har väl inte tänkt att behålla bilen jättelänge så det är väl som Acey säger att jag inte har igen det.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Bytte olja och filter vid 1200 mil i oktober 2013.
Dags för första gratisservice i maj 2014.
Li
97
Lillebjörn III
G21 330E -22 M-Sport
E90 320Si -06 (trackday project)
Jag bytte på 1500 mil
Begriper inte resonemanget att lita på att BMW "har koll"
När bevisen kommer allt oftare med bilar som tex sträckt kamkedja
Att byta olja/filter på halva intervallet kostar ju inget i sammanhanget???

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Lillebjörn, vad är det som är konstigt med resonemanget att BMW kan ha en väl utvecklad och verifierad algoritm som räknar ut individuella oljebytesintervall?

Det kostar enormt mycket i badwill för en tillverkare om motorerna systematiskt går sönder pga ex för långa oljebytesintervall. Tänker främst på VW som fortfarande får pröjsa för sträckta kamkedjor. Tror samtliga tillverkare snarare är åt det försiktiga hållet när en algoritm ska parametersättas. Men visst är det bevisat att det kan bli fel. Men det är inte säkert att tätare oljebytesintervall räcker om en motortyp är felkonstruerad.

Sen är det säkert klokt att byta olja oftare, jag funderar själv på det. Men om det är onödigt så känns det lite dumt. Roligare att lägga pengarna på nya bakdäck :)

Li
97
Lillebjörn III
G21 330E -22 M-Sport
3000 mil eller mer är hål i huvet oljekvalitetsmässigt
Dessa långa intervaller är bara en eftergift åt att folk tycker det är jobbigt/dyrt att serva på mer normala 1500
Longlife oljorna har ett mycket abrupt "slut" där det inte finns någon större spelmån
Ingen större kostnad att byta olja/filter mellan ordinarie service

I slutänden är det vi bilägare som pröjsar notan, även om Acey troligen har rätt i att det är senare ägare som får ta smällen

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
3000 mil behöver inte vara katastrof, det beror på många faktorer. Ett exempel som haltar lite, men ändå, är daimler som har upp till 12000 mil på ett oljebyte för vissa applikationer av deras tunga fordon. För alla motortyper gäller att Med bra oljerening, inga hot spots som oxiderar olja och låg sothalt i förbränningen och i förlängningen oljan så kan bytesintervallen bli långa. Sen håller jag med om att servicentervallens längd är ett starkt konkurrensmedel mellan olika fabrikanter som kan och troligtvis är kontraproduktivt för motorns livslängd.

Men mitt syfte med tråden är inte att argumentera för långa oljebytesintervall utan att få input av andra ägare, vilket jag fått och tackar för!
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
DLC: Jag gjorde ett första byte efter inkörning vid 150 mil, sen ett i halvtid vid 1500 mil och nästa blir enligt datorn som indikerar runt 3300 tror jag. Aölt hos allt gjort hos BMW, kanske overkill i andras ögon men jag ska äga den länge och vårdar den väl så de där 2+2 lax var den värd. Står i varmgarage över natten, kör långa sträckor och kallstartas bara när jag åker hem från jobbet.

-Tihe Suryoye-
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Kan tillföra detta till långtidsintervallsdiskussionen (guinness på den?) så kan ni ju ta en titt på detta, om BMWs reviderade intervall: Länk

Li
97
Lillebjörn III
G21 330E -22 M-Sport
Frekvensen på motorhaverier har antagligen stigit för mycket.
Bra att bmw inser att det behövs ändras.
Frågan är om detta även kommer gälla Sverige?
Nån som hört något?

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Det lutar åt ett extra byte.

Intressant att BMW i US ändrar från 15' till 10' miles för oljebyte när många i denna tråd verkar hamna på +20' miles. Dvs mer än dubbelt av nya US rek. Skulle dock inte förvåna mig om svenska rek blir oförändrad. I US är ägarna duktiga på att stå på sig medan i Sverige får kunden eller försäkringsbolag ofta ta smällen..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.