AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
9.447

Förvirrande ET-mått F20

Jag tittar runt på några webshoppar efter fälgar till min 118D F20. Enligt vad jag har förstått ska det vara ET 42-43 för 7,5 tum och 52-53 för 8. Men när jag söker på fälgar som ska passa just min bil på t.ex bythjul eller billigalu så får jag bara fälgar med ET 35-36, trots detta så anges det passningsgaranti. Har jag missat något?
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
På 7x16 funkar det bra med ET34 (orginal ska vara ET40), jag har detta på vanlig plåtfälg till vinterdäcken (alltså fälg från E90/91) och dom extra 6mm som fälgen kommer ut ser bara bättre ut i och med sportfjädringen. Men att ha så lågt ET på en 8" bred fälg kommer inte se bra ut, Då hamnar ytterkanten ytterligare 12,7mm (18 mer än orginal ET52) pga en extra "tum", hälften inåt, hälften utåt. Håll till orginal, ev 5-7mm lägre ET bak men inte mer tycker jag.
Ja nu är det 17- eller 18-tummare jag är ute efter. Jag förstår inte riktigt hur de kan påstå att de passar när det skiljer så mycket? Visst de passar ju säkert på det sättet att de går att montera, men det lär ju som sagt se rätt konstigt ut...
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Marknaden för fälgar med högt ETtär för liten.. därför marknadsförs fälagr som egentligen avser 3-serien som att de passar 1-serien...
Dessutom krävs det viss kvalite på materiel och utformning för att göra ett fälg med högre ET, godset blir ju tunnare/mindre.

Satsa på orginalfälgar istället. Hög kvalite och passar perfekt.
Du köper dom bra mkt billigare i tyskland:
Länk

mvh
Jonas
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Jag skickade precis PowerPost till dig då jag har en uppsättning nya hjul (både fälgar och däck) 7,5+8x18" orginal F20 som jag inte kommer använda.
Ny lyckades jag hitta PowerPost, tydligen försvinner den menyn när jag går in via direktlänk till forumet? Jaja, jag har svarat nu iallafall!
Kan ju meddela att svaret jag fick från en sida där de hade dessa ET-mått var att de utgick från ET-måttet på originalstålfälgarna. Låter sådär smart faktiskt...

För min del har det iallafall löst sig, tack Kris för tevlig affär!
dj
29
djungel-Jim
BMW M3 3.2 -96
Jag fortsätter på tråden, håller på och letar fälgar till min F20 xdrive och blir snurrig av alla ETangivelser:
Vet någon om de där "standard" 17tum m-sport fälgarna från gamla 1-serien E87 passar på en F20 utan spacers osv?

Dessa alltså:
Länk
dj
29
djungel-Jim
BMW M3 3.2 -96
Eller om någon har annat tips på fälg som är lätt att hitta billigt på blocket 17/18 tum som passar f20? :)
fa
104
falkn
116iM 5d -15
Det är ju olika bultdiameter mellan gamla och nya 1-serien också där F20/21 har 14mm istället för 12 så det kan ställa till det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.