|
|
|
|---|---|
|
Lade för ett par dagar sedan ut min 530 diesel M-sport 2005a för försäljning. Jämför jag med andra så är jag till och med billigast med jämförbar utrustning och m-sportpaketet. Trodde ju att diesel va inne nu för tiden men intresset är faktiskt ganska svalt?? Hade tidigare (innan jag ångrade mig) ute min Audi A8 4.2 quattro 04 med bensin V8 motor och på den fick jag bra respons på. Vääääldigt många mejl och samtal. Trodde faktiskt det skulle vara tvärt om. Bilen i fråga är: Länk Är jag för dyr? Dålig annons? Visst glömde ju att skriva servicebok och ren historik samt att skatten precis är betald. Men tycker ändå att intresset bör vara bättre? | |
| Tror det är pga skatten och lite av miltalet med | |
| Stor motor, höga mil och hög skatt är nog förklaringen, tyvärr. Trevlig utrustning men den gör nog inte mycket på priset, mer än m-paketet. Jag tycker egentligen inte att priset är fel men är intresset dåligt är det nog bara den faktorn kvar, alternativt ta snyggare bilder med sommarfälgarna på, bilderna är ok nu men de ger ingen direkt känsla av att "f-n vad läcker, den vill jag ha" | |
|
Gör besväret att montera på sommarhjulen på en sida och ta en bild som används som förstabild i annonsen. Kan skapa lite större intresse tror jag, framför allt stå ut lite mer. Runt 100k finns det så väldigt mycket intressant att välja på så det gäller att försöka hitta det där illa som gör att nån köpare får känning. Där är fälgarna en sån detalj, enligt mig. Lycka till! |
|
|
Håller faktiskt med om fälgarna. Rent logiskt så borde man ju titta på helheten och även se att de kan få med M5-fälgar men en bra bild med dessa monterade kan fånga intressenter på ett helt annat sätt. Det skadar aldrig att ta lite bilder på sin bil någon fin sommarkväll när den är nytvättad. Perfekt att plocka fram om man under vintern bestämmer sig för att sälja. ___ //Ulf |
|
| Sen tror jag "jämförbar utrustning" är alla med automat, M-sport och skinnklädsel om man ser till vad som påverkar priset i någon större grad, resten är nog bara gratis-bonus för köparen. | |
|
Sånt här gör att jag tappar intresset fort "Vinterdäck på bilderna, vid smidig affär slänger jag med sommarhjul på "M5" fälgar. Inga prutnissar! Inga bilförmedlare!" Du låter helt enkelt väldigt otrevlig. De personer du tänker dig avskräcka med dessa rader läser inte annonserna i alla fall. Däremot kan "vanliga" spekulanter lätt tappa intresset. ------- //Lövet |
|
|
+1 på lövets kommentar. Hjälpte precis polaren köpa 335d, kollade lite efter 530-535 också, problemet med just din bil är ju dels gamla motorn och höga skatten. Försök vara lite trevligare i annonsen, skriv med att du har full servicebok (om du har det), delarna som är "bytta i år" är det på versktad? skriv det då (ger seriöst intryck). Sen så sätter du på sommardäcken och tar bild med dom! Sen är det lite upp till dig om du vill sänka priset eller inte... vad hade du tänkt att du skulle få för bilen? Om du anser att du är nöjd om du får 90 med sommarfälgar, lägg då ut den för 95. |
|
|
Många går efter denna sida när de bedömer värdet på en beg.bil: Länk Så ungefär 20-25.000 kronor för högt är nog priset! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, ja här fick man rätt bra respons i alla fall :) Ska ta åt mig av er kritik så får jag se över annonsen och justera lite både i text och pris. Vill inte vara otrevlig men angående "Inga prutnissar" osv så är jag bara så trött på folk som mejlar/ringer och prutar INNAN dem sett bilen, se på bilen, hitta något att pruta på, då är det givetvis ok att försöka. Angående skatten som många tar upp, den skiljer 350:- per år jämfört med en rwd,auto,kombi e61 med 231hk "nya motorn" Så tycker det är konstigt helt ärligt om folk rattar bilen för det, över en ägandeperiod på 2-3år så blir det knappt en 1000 lapp och det är ju inte ens en xenonlampa (som f.ö är nybytta på min) 350 per år eller drygt 100:- per peroid är väl inget att snacka om? :) 5439:- ligger en 06 på, min ligger på typ 5800:- Sant att man nog kan pruta ned en 06a till runt 100k med lite tur, men sen prutar man ju antagligen ned min lite så skiljer det ändå. Billigaste riktiga 06an m-sport med startknapp och 231hk ligger på 130' privat. sen finns det en "06" som är i princip samma ålder som min. Angående bilpriser är det lite löjligt men säkert sant att folk kollar in det när dem köper bil (antagligen inte när dem säljer sin egna) Tycker dem ofta ligger långt under vad marknaden säger, och när man förut har jämfört listpriset på deras egna kvd bilar med värderingen så har dem själva också legat betydligt mycket dyrare. Jag har sålt bilar tidigare, ibland till halva "bilpriser-priset" och ibland till mer normalt. Tycker inte den egentligen ger så mycket att gå på, tyvärr. Angående servicebok osv. Den är komplett ifylld förutom sista servicen som jag gjorde i januari. Jag är bilmekaniker, så föredrar att reparera själv, självklart för att det helt enkelt är väldigt mycket mer ekonomiskt. Men händer ju att man lämnar iväg jobb också. Men tackar för all kritik! |
|
|
Tja, jag har gått på bilpriser.se både vid köp av begagnad bil och försäljning av en begagnad bil i år. I båda fallen tror jag priset var relevant och båda affärerna gjordes inom några få dagar efter att annonsen lades ut på blocket. Sedan fick jag iofs ett antal rena "skambud" som låg 30-50% under utannonserat pris, men de ignorerade jag. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Problemet med din text om "prutnissar" är att du skrämmer iväg fel personer. De du inte vill ha läser inte/kan inte läsa texten i alla fall. Personerna som skriver "Du får xxxxx kr, ring 0702.nnnnnn" är till 95% svarthandlare som skickar hundratals mail om dagen. De läser inga annonstexter utan är enbart ute efter att hitta någon som är desperat. Jag har diskuterat pris både när jag köpt och sålt innan jag sett bilen. Givet att man ställer relevanta frågor har jag inga problem med att ge och få bud innan man sett bilen. Provkörning osv ser jag som absolut sista moment. ------- //Lövet |
|
|
Ang skatten så allt över 4000kr så tycker jag det är mycket Så det spelar ingen roll nya motorn på 231 lr gammla 218 |
|
|
Tråkigt med folk som prutar innan dom sett bil? Kan ju vara så att oavsett om din bil är helt felfri och inte har några stenskott, dörruppslag eller liknande så tycker dom inte att den är värd det begärda priset? Kan ju även vara så att dom inte har 100k, dom har säg 95k, varför ska dom då bekymra sig med att åka och titta på bilen om dom inte redan vet om att du kommer pruta 5 tusen? När jag handlar bil prutar jag ALLTID på telefon, jag begär att få reda på alla skador/fel/skavanker och sen kommer man överens om pris på telefon, är sen allt som säljaren har sagt när man tittar på bilden, ja då blir det inget mer prutande. Är det inte som säljarens sagt då blir jag förbannad och prutar. |
|
|
Tyvärr verkar det vara miltalet och inget annat som skrämmer. Hade en 525d E61 som hade rullat 22900 mil innan debatörer och det tig tid, dock hade jag åtgärdad de flesta felen. Till slut fick jag vad jag begärde 95k Den var naken förutom sportstolar, automat och xenon. Sen var den folierad och 19" Så du ligger väldigt bra i pris med tanke på navi proffesional, M-sport samt helläder. Rätt köpare ringer och köper bilen. För de som letar efter den bilen i det priset vet exakt vad skatten ligger på, reperationer osv! |
|
|
Alleexs, om du är bilmekaniker och servar själv, hur dokumenterar du det då? Gör man en seriös dokumentation och sparar kvitton så tror jag inte så många ifrågasätter egna servicar på mindre dyra bilar. __________ Mvh Grelle |
|
| Hur är intresset nu, med uppdaterad annons? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.