AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.600

Varför startar inte min E91 -06 efter tvätt?

He
3
Henrik78
BMW 325i Touring -06
Hallo

Kollat runt efter liknande trådar utan större framgång (och noggrannhet kanske)

Tog fram högtrycken och spolade av min 325i touring -06 i måndags. Körde schampotvätt och spolade igen. jag körde in bilen i garaget (blir aldrig under 3+grader) och torkade. Bilen stod kvar i garaget under natten och det var inte nära frysgrader mellan tvätt och dagen efter. Så långt inget problem.

Dagen efter startar inte bilen mer än ett fasligt gnäggande som pågår sålänge startknappen hålls intryckt.

Jag spolade inte särskilt mycket. Skulle säga mindre än jag gjort i snitt de senaste 6 åren. Inte under, inte motortvätt. Har en smal "öppen" spricka i lampglaset (yttre!?) vänster bak och undvek att spruta direkt på denna. Alla el-funktioner som man okulärt kan kontrollera funkar, larm ok, och spänning över batteriet ok.

Plockade upp någonstans att modellen (främst sedanen kanske) ibland fick in fukt bak men hittade inget spår av detta efter en mindre rivning i bagaget. (kan man ens se det med ögat?)

Tips på detta?

Inte helt ohändig, hittar mig runt men "lätt oerfaren". Vore gott att knäcka det innan svärfar mekanikern kommer på besök och mästrar.. ;-)

Ute och cyklar, i bilen
mo
229
moose69
X3 2.0d -17
BMW i3s 120ah -19
Hur friskt är batteriet....
Hur långt har du in i garaget? Tänker mest på om det enbart var snabb/kort start (under minuten).

Kanske din/dina lyftare fastnat i så kallat öppet läge som man läst om i vissa trådar. Brukar så fall hjälpa med att kirra på starten med full gas ett tag, så allt kommer i rätt läge igen.
He
3
Henrik78
BMW 325i Touring -06
Batteriet är ca 13 månader

Det är en sträcka av ca 8 meter bara! Får testa att gaspedalsalternativet och se vad som händer! S
Gick inte att länka till tråden, men söker du på

Få igång M52 när lyftarna hängt sig?

Så kan du läsa lite och få något svar. Hoppas det löser sig.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Det låter ändå som att det kan vara batteriet som är boven i dramat. Elektriska funktioner såsom belysning, larm etc drar ju inte så fasligt mycket ström så det kan fungera även om batteriet är svagt.
Om du med "gnäggande" vid försök till start menar att det klickar från motorrummet så är det definitivt batteriet som är dåligt.

/Masten
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tror mer på "kort körsträcka" om startmotorn drar runt som den skall!

Vid så kort körsträcka surar stiften ner sig ordentligt pga att bilen "chokar" mycket.

Man skall ALLTID köra motorn minst en minut innan man stänger av den efter kallstart, för att undvika den typen av problem.

När du trycker ner gasen helt öppnar spjället helt och då får cylindrarna mer luft och kan på så vis blåsa bort överskottsbensinen som dränkt stiften (om man har tur).

Om det inte fungerar får du skruva ur stiften och bränna dem torra med gaslåga och blåsa rent cylindrarna med tryckluft.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
He
3
Henrik78
BMW 325i Touring -06
Johan B, du hade rätt! Efter någon knapp minut med plattan i mattan gick den igång! Avgaser och lite stänk från utblåset vittnar om att nog var det surt!

Krävdes bara att jag vågade köra på länge nog

Tack för hjälpen!

Ute och cyklar, i bilen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.