AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.360

Rengöra insug M57 motorn 525d/530d/535d E60/E61

ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Hej,

Har följt tråden gällande rengöring av insug/insugsflaps på/insuget på m57 motorn (525d-530d-535d), både här på autopower och på andra internationella BMW forum.

Vår E61 har nu gått rätt långt, och även om EGR etc redan bytts en gang av BMW, vill jag demontera och rengöra EGR, insug, vevhusventilation etc eftersom vi kommer att behålla bilen för en längre tid.

Är det någon som gjort detta nyligen? Hur lång tid tar det, måste man byta packningar vid demontering och efter rengöring, dvs när man åter monterar plast-insuget?

Andra tips vid montering eller demontering uppskattas givetvis.....

Tack på förhand!

mvh S.
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Marineutter: Hur gick det? Fick du några svar eller tips. Har du rengjort insuget mm.?

Mvh Jimmy
Sv
91
Sveamannen
530Da -01
Mustang Ht -69
Jag förstår din tanke, när jag plockade av mitt insug för några veckor sedan,häpnade jag över mängden tjära i insuget, det skulle nog behöva ligga i avfettning i en vecka minst. Rensade med trasor och diesel så långt jag kom åt och passade på att skära bort swirlflapsen med vinkelslip men lät de små axlarna sitta kvar som tätning. Det var nog i grevens tid, en axel hade gått av och spjället hängde på trekvart.
Jag bytte inte packningar men det hade nog inte skadat, dock läcker den troligtvis inte efter operationen.
Men det är lätt att gummibussningarna vid bultarna trillar omkring när du lossnar insuget,eftersom de sitter på undersidan ser man inte när dom lossnar, jag lyckades hitta och fiska fram dem igen med en lång böjlig magnet.
Sen är där även kontakter och b+ att lossna, men inget märkligt för en normalhändig. Passa på att kolla/byta vacuum slangarna under insuget(4mm finns på biltema för runt 60 kr för 5m) det var därför jag lossade mitt grenrör.
Lycka till.
Sveamannen

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.