AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.455

Hjälp med felsökning

Hej alla!

Jag hade för ca 2 år sedan problem med att insugsmembranet gav upp på min 740iA -94.
Bilen drog i sig massvis med olja och rök illa.
Membranet byttes och allt var frid och fröjd - trodde jag...

Nu för tiden har jag en förbrukning på 1,7-1,8 l/mil på samma slags kortkörningar då jag tidigare låg på 1,1-1,2 l/mil.
Bilen känns orkeslös och jag upplever att jag måste gasa mycket mer för att bilen ens ska kunna hålla en konstant hastighet.

Katalysatorerna var min tanke då - men avgasvärdena är helt i sin ordning enligt besiktningen.
Jag har under min ägo alltid haft ett liten kat-skrammel från vänstra katalysatorn och detta har inte ändrats något.
Jag har provat rengöra lambdasonderna utan någon som helst skillnad.

Är det någon av er som har tips på var jag börja felsöka?

Då jag dessutom har en sådan gammal modell av E38 så har jag ju inte OBDII utan bara den runda kontakten (OBD?) i motorutrymmet, och på sådana här tidiga modeller så kan man väl inte läsa av så speciellt mycket vad gäller live-data, eller har jag fel där?

Skulle vara oerhört tacksam för tips, råd och hjälp med felsökning.

Var bör jag börja?

Tack på förhand.

Mvh - Jonny
Hej,
Jag tror inte att du i första läget behöver livedata. Ett vanligt OBDII-instrument med en mellankabel till "det runda" i motorutrymmet sätter dig nog på spåret. Alla miljö-viktiga data fångas upp där. Du har säkert nån kompis med OBDII-instrument, mellankabeln kanske också. Den finns "överallt".

/Lennart
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

har 2 kattar till salu om du behöver efter felsökningen...
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kan vara så enkelt som att du har dålig bränslepump. Det hade jag på min E39 och då var den slö. Den pumpade soppa men orkade inte ge tillräckligt tryck
Jo jag har ju själv en kabel från BMW-cables med tillhörande INPA och den har funkat bra med nyare modeller - dvs de med OBDII
Får testa den med övergången till OBD.

Om det nu skulle tänkas vara soppapumpen så borde väl inte bränsleförbrukningen öka med ca 50%, eller tänker jag fel?

Kul med tips iaf.
Ska koppla upp datorn nu i helgen och kolla vad jag kan hitta där igenom.

Baader: är det original-kattmat eller vad är det? Med muff eller raka rör för svets?
Pris för dessa?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.