AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.338

Har läckage på servo behållaren! BYTA eller LAGA? [E39]

Visa användare
13
dAlllas
528iA Touring -98
Hej är ny här!

Fyllde på servo på bilen för två veckor sedan och nu börjar den gå segt igen! det läcker servo olja under ifrån så tänkte ta av behållaren och kolla på slangarna under behållaren så inte de sitter löst eller är sönder!
Behållaren är dränkt av olja på utsidan!

Är det något man ska tänka på innan man tar av behållaren? Lufta systemet när allt är tillbaka? Eller ska man köpa en ny och sätta på den istället?

Mvh Jesper
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Hej o välkommen.
Ofta är slangar spruckna i anslutningen
till behållaren i ditt fall returen mest.
Behöver inte vara så men lätt att kolla.
Lufta görs genom att styra full utslag
vänster/höger/vänster/höger...👍

Mvh Jonas B
Visa användare
13
dAlllas
528iA Touring -98
Okej ska kolla slangarna! Är det jobbigt att byta ut slangarna eller ska man bara klippa dem och sätta nya spännen eller hur det nu sitter :)
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Finns en o-ring på locket som blir dålig och då brukar behållaren bli geggig på utsidan.
Den har jag bytt på båda mina e39:or. På den ena blev jag också tvungen att klippa slangarna så fräschare gummi kom fram. Använde sen vanliga slangklämmor. Men O-ringen är ett hett tips om du har kladd på utsidan av behållaren. Nr 3 på nedan bild:
Länk

Min bil:

Länk

Visa användare
13
dAlllas
528iA Touring -98
olaO det ska jag kolla! Tack

Har ni några typs på hur man ska få bort oljan lättast?
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Jag hade samma på min innan jag kapade mina slangar med 1-2 cm och på med nya slangklämmor.
Använde en sugpump för att få ut den gamla oljan innan jag kopplade loss slangarna .
Montera allt igen fyll upp med ny och rätt olja sedan starta bilen och vrid fullt till vänster/höger några gånger och sedan gör om processen med suga ut oljan i med ny och lufta så får du bytt oljan i systemet samtidigt .

Kolla på denna länken: Länk
Visa användare
13
dAlllas
528iA Touring -98
Tack för alla svaren!

Servo behållaren kommer bli som ny när jag är klar med den tack vare er! :)

Mvh Jesper
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Kapa slangen där det läcker och använd en ny slangklämma. Byter du pumpen byter du oljan genom att stoppa returen i en petflaska och köra motorn i 2-3 sekunder, fylla behållaren och om igen tills du ser nya oljan komma i returen.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Mao som man gör på filmen ovan löser INTE problemet med läckage. Sämsta DIY jag sett.
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Snajdaren
Filmen var bara menad som en liten hjälp till hur allt sitter och som jag skrev i mitt inlägg så sa jag att jag kapade mina slangar ca 1-2 cm och sedan på med nya slangklämmor .
Och det är ju bara om det är slangarna som läcker , brukar vara ett rätt så vanligt fel att dom blir dåliga efter x antal år där original klämmorna sitter och skaver .
Visa användare
13
dAlllas
528iA Touring -98
Hello!

Nu har jag tagit av behållaren ren gjort den och satt på nya klämmor på slangarna och fyllt på med ny servo olja och luftat systemet!

Men ratten är väldigt tung fortfarande! Finns det något som jag kan göra åt det?

Mvh Jesper
Vad menar du med väldigt tung?
Visa användare
13
dAlllas
528iA Touring -98
Hej!

Den är tung styrd när jag svänger känns som servon inte hjälper till :S

Mvh Jesper
Då är det nog dags att byta servo, jag fick göra det på min.
Visa användare
13
dAlllas
528iA Touring -98
Okej ska testa att byta ut all olja i systemet! hoppas att det funkar!

Mvh Jesper
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Du har inte servotronic i din bil? Skulle även kunna vara en defekt magnetventil till servotronicen som orsakar trögheten.
Visa användare
13
dAlllas
528iA Touring -98
Okej

Hur kollar jag upp det?

Mvh Jesper
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Fyll i de 7 sista siffrorna från chassinumret och kolla utrustningslistan: Länk

Servotronic gör att styrningen blir trögare i högre hastigheter, en defekt ventil gör att trögheten finns i alla hastigheter...
Visa användare
13
dAlllas
528iA Touring -98
Skrev in mina sista 7 där och fick upp bilen!

Det står inget om servotronic där :S

Ska i alla fall testa att ta bort all gammal servo olja och fylla på med nytt och se om det löser problemet!

Mvh Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.