|
|
|
|---|---|
|
Simulera en Airbag med motstånd, fungerar det även på nyare bilar? Länk Tanken är passagerar-airbag samt dörr-airbag. Tex. E60 mfl? _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) | |
| Va fult att dessa säljs, livsfarligt. Det är både enklare och lättare att byta ut moduler mm, framförallt säkrare. Tänk om olyckan är framme och airbag inte löser ut pga att man bara ville få bilen genom bes. | |
|
Du vet att det fortfarande säljs bilar utan passagerarairbags och sidoairbags? ------- //Lövet |
|
| Kia eller | |
|
Jo det fungerar. OM du vet exakt vilket motstånd som krävs. Annars kan du få en överraskning när du slår på tändningen igen. |
|
|
Här är vad Jeremy Clarksson tycker om folk som kopplar ur airbags, kika in på 2:26 Visst går det att få nya bilar helt utan airbags, Land Rover Defender och Lada Niva är två av dem här i Sverige. I Indien stoppade VW försäljningen av Polo utan airbags efter den totalt misslyckades i Global NCAP., noll av fem möjliga jämfört med fyra av fem möjliga för en likadan med airbags. Håller med dig F-tar. Mvh Stephan |
|
|
Vad är fult med motstånd F-tar? Heller inget farligt och ger samma resultat som när verkstaden kopplar ur den för 7500kr (skulle säga ännu säkrare eftersom de låter airbagen sitta kvar, även kabeln och i stället har en avstängning i handsfacket. Jag hade fått för mig att E60 inte går att göra som med E39, alltså koppla ur airbagen, gå in med NCS-expert och avaktivera den airbagen man kopplat ur men efter att läst en FSW_PSW-fil från en ABG-modul till en E60 nu ser jag absolut inte varför det inte skulle gå att göra likadant och då slipper man krångla med att hitta rätt motstånd. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Skulle tro att det fungerar på alla bilar. Jag har gjort så på min E61. 3,3 Ohm var för stort så jag tog 2 st parallellt. Enligt BMW går det att koda bort på E60 pre-LCI men senare vill dom sälja nyckelavstängningen. /Jonas |
|
|
Hade jag haft verkstad och en kund som vill ändra i bilens säkerhetssystem skulle jag gärna vilja veta varför den skall kopplas ur.. Skall det sitta en självmordsbenägen person brevid föraren eller är det helt enkelt för att en barnstol skall in? Det hade du aldrig nämnt, eller har du bara det jävligt med airbaglampan och besiktning? Ja, ncs kan göra detta. |
|
|
Vad har krocktester utan rattairbag med frågan att göra? Det är passagerarairbag vi pratar om. Så länge du inte har 300kg övervikt eller åker utan bälte slår du inte i instrumentbrädan. ------- //Lövet |
|
| Barnstol gissar jag... | |
|
Att påstå att urkoppling av airbags skulle vara livsfarligt, men antydan att man dessutom är en snål idiot, tycker jag är att ta i. Att koppla ur främre airbag och att sedan sälja bilen utan att berätta det kan jag tycka är illa dock. Ok, nästan alla bilar har främre airbags. Just pga att de gör mest nytta. är det lika moraliskt förkastligt att koppla ur bakre sidoairbag? Svar till TS, airbagmodulen(erna) mäter motståndet i airbagarna. Man kan ersätta airbagen med ett motstånd (med rätt värde förståss) och bilen kommer tro att allt är i sin ordning. |
|
|
Tack för svar. Kopplar man ur både passagerar och dörrairbag eller räcker det med passagerar airbagen för att en liten rackare i bakåtvänd barnstol inte ska flyga ut genom skuffluckan vid krock? Förstår jag det rätt så är det alltså så att om jag ersätter dom med motstånd blir resultatet precis likadant som om jag åker till BMW och betalar dom 10K förutom att jag inte kan stänga av/på airbag med nyckeln. Ja tror jag klarar mig utan nyckelavstängningen.. jösses :D _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Sidoairbags behöver inte kopplas ur för bilbarnstolar. ------- //Lövet |
|
|
Härligt, ännu smidigare. Tack Lövet! _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
| Finns många anledningar att inte vilja ha airbag. Hund, barn mm i framsätet. Terrängkörning med Jeep, har kopplat ur på min Grand Cherokee i ratten, inte så kul att airbagen kan smälla vid minsta istöt. Polisen borde inte ha airbags vid prejningar, när de bytte till V70 var det taktik att backa på polisbilar för att hindra deras efterföljande. | |
| SER inget fel med att sälja motstånd det är helt upp till mig själv om jag vill ha airbag eller ej och också därmed kunna släcka lampan. | |
| 2,1ohm är en bra resistans om man skall ta bort bagen | |
|
Med hänsyn till denna tråd så blir ju uppmaningen att kolla alla airbag om man skall köpa en begagnad bil numera för att vara på den säkra sidan att den fungerar eller skall vi säga att man inte fuskat bort ett eventuellt säkerhets fel. /P |
|
| Det finns rätt mycket man bör kolla då man köper begbil. | |
|
Ja och detta är ju en del som tyvärr kräver lite/mycket skruvande om det skall kontrolleras /P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.