AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
16.791

Parkeringsvärmare F11 startar inte

Sida 2 av 2
gu
55
gurkan_
BMW X5 35d xDrive 2008
Lite OFF Topic

Dom är fullifan på BMW. 1 TIMME för att ta bort spärren.

Jag har BMW egen programvara på en laptop, tar max 10minuter då räknar jag in starten av datorn och programmet ca 6min.

Dom lurar en hela tiden på BMW, därav jag själv skaffade detta program.
Har säkert sparat in minst 10000:- på lite småfel och upplåsnign av värmare mm

mvh
Daniel
Är lite sugen på att göra samma sak, vad kör du för program och dongle ?
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Nu har det hänt igen....... (I-lands problem)

Kupévärmaren startar inte, och meddelar heller inte vad som är fel!

Är ju en behaglig extrautr. men ärligt talat, va f-n är det för skit som låser sig och aukt. (eller liknande)måste låsa upp spärren som slår till.
Inget som talar om "Nu är du inne på försök 2 av 3", eller notering på fjärrkontrollen att den är påslagen eller inte vill starta.

Hade en Volvo innan med dieselvärmare där jag tyckte att denna funktion var riktigt bra(Värmde både motor&kupé). Det stod klart och tydligt "låg batterinivå", "låg bränsleniva" som fellmeddelande om den inte startade.
Men den låstes aldrig!

Kan man justera detta längre in i systemet om fler försök eller ta bort spärren på försök helt, för att undvika just att systemet låser sig?
Det man kommer till är ju i värsta fall en kall bil.

Ska iof utföra service hos Joakim på Göteborgs Bilservice troligtvis nästa vecka och kommer få felet avhjälpt då.
Men man undrar ju.......
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har du kört värmaren på sommaren typ var 3-4 vecka? Om inte kan de har svårt att starta när bränslevärmarsäsongen startar.

Kör min med jämna mellanrum på sommaren, när jag tvättar bilen tex.
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Sim; har kört ventilation i somras vid flertal tillfällen men värmaren går väl inte att starta om det är värmare än 10grader typ?.

Appropå ventilations-funktionen så undrar jag om den inte ska bidra med kalluft i bilen?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Värmaren går att starta vid vilken temp som helst om man startar den från iDriven.

Ventilationen är endast en fläkt. Dvs. den kyler inget.
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
I nuläget är "ventilation" gråmarkerad men kupévärmare är vitmarkerad.
Likaså tidsinställningarna.
Men kommer ingen bock när jag trycker på kupévärmare.

Så förmodar att den låst sig igen..
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Visserligen en annan bil men kanske värt att testa: på min sharan låste sig värmaren. På nätet hittade jag ett tips, att koppla bort bilbatteriet i ett par minuter och sedan testa igen. Det funkade! Den gick igång direkt.

I bilens instruktionsbok stod bara att verkstadsbesök krävdes för upplåsning.

Eftersom det är liknande eller rent av samma värmare på VW och BMW kan det vara värt att testa.

/M

Mina bilar:
Länk
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
tegel; Bra tips, ska prova detta och återkommer :)
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Kopplade ur en pol på batteriet, väntade några minuter men löste tyvärr inte dilemmat..

Ja ja, Joakim på Göteborgs Bilservice ska ju ändå ge bilen lite kärlek nästa vecka, så han löser nog även detta...
Surt, det hade ju varit en smidig lösning annars. Min har fungerat bra men jag använder den rätt sällan.
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Nu har bilen fått rundsmörjning.

Värmaren var låst som jag trodde. Joakim på Göteborgsbilservice låste upp den på mindre än 5min och tog ingenting för det!

Det kallar jag service!

Står inget i min manual men jag kan ej starta på fjärren längre.
Däremot från bilen...

Frågan är nog mest om jag tappat något sedan jag gjorde installationen av PPK
Får ringa och be dem fixa a.s.a.p då fjällresan stundar
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
mduck; dags för batteribyte i fjärr?
hehe, nä

Snokade fram på Motortalk.de att en bugg har smugit sig in i en mjukvaru uppdatering. Så är det fler som har problem med att starta på fjärren så gäller tydligen följande (kommer uppdatering jan - 2015)

Bilen har problem med att vakna från "sleepmode"

Tryck på I/O
Tryck på start

Inom max 15 sekunder skall man trycka igen
Tryck på I/O
Tryck på start

Testade imorse och det funkade perfekt =)
Vet tyvärr inte till vilka årsmodeller ovanstående trix fungerar men min är -2014
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Gjorde precis mjukvaru uppdatering på min, men har varken märkt någon förbättring/försämring men å andra sidan hade jag inga mjukvarufel tidigare :)
Min funkade ett par gånger som vanligt sedan plötsligt så ville den inte vakna.
Skall se hur det funkar nu när man åker till fjällen - där är den liksom lite bra att ha!

Bilen uppdateras ju varje gång på verkstad och jag fick ju denna "snuva" i samband med vätskebyte och PPK.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Angående starta värmaren från fjärren.

Jag har upptäckt att då fjärren är "död" att det oftast räcker med att "starta om" fjärren. Dvs ta ur batterierna och sätta in dem igen.

Det är ju inte ofta man har hemma AAAA-batterier som behövs i fjärren.
Övriga hempryttlar konsumerar mest AA eller AAA-batterier.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.