AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
16.792

Parkeringsvärmare F11 startar inte

Sida 1 av 2
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Hej!
Ny på forumet efter inköp av en F11 som jag för övrigt är MYCKET nöjd med.

Till saken..
Tillbehöret 0536 "Parkeringsvärme med fjärrkontroll" är installerat i bilen ifrån fabrik.

När jag försöker direktstarta denna antingen via fjärrkontrollen eller via iDrive, så händer absolut ingenting! Förutom att fläkt-indikatorn på kliman börjar lysa (men ingen fläkt startar, inte ens efter en stund).

I iDriven kan jag dessutom ställa in två olika tider men samma här, inget händer...

Enl BMW skall den både värma motor och kupé (samma som Volvo och Saab)

Någon som har en vettig förklaring och lösning på problemet?

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Den värmer endast kupen. Har du tillräckligt med bränsle i tanken? Den startar inte om du har under 8-9 liter i tanken.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Den startar inte heller om bilen anser att batteriet inte är tillräckligt laddat.

Dessutom har jag upptäckt att om bilen anser att man har konsumerat för mycket ström ur batteriet vid stillastående och inte kört tillräckligt långt därefter och sedan försöker starta värmaren trots att man har laddat batteriet med extern CTEK 7A 230 V laddare (inkopplad mellan pluspol och chassi), innan försök till värmare-start, så vill inte värmaren gå igång. Då har det kommit upp information, då man slår på tändningen, att bilen tidigare stillastående har konsumerat för mycket ström.

Så tydligen räcker det inte med att ha ett bra laddat batteri. Bilen minns vilken körhistoria som har föregått start av värmaren.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Lite OT men ändå kanske inte.

Jag fick tidigare "starta om" fjärrkontrollen genom att lossa dess strömmatning från de två AAAA-batterierna för att få liv i fjärrkontrollen. Trodde först att batterierna var slut i den men icke då. Hela fjärren hade "hängt sig" och var död som i graven.

F.ö. första gången jag stötte på AAAA-batterier som bara är något mindre än AAA-batterier. Mina ögon trodde först det var AAA och när jag tog fram nya AAA så var de för stora. Lite förvånad blev jag allt. Men fjärren gick igång med de gamla AAAA då jag satte tillbaka dem.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Sim; Verkar vara lite olika bud om vad den egentligen värmer... Att den funkar kan ju vara ett första krav :)

Ganska låg mängd diesel kvar men inte så låg så att lampan tänts.. Ska tanka ikväll för att mot förmodan se om det beror på just detta.
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Waterlily; På min tidigare Volvo indikerade den om den hade för lite kräm i batteriet men inte om soppamängden var för låg..

Bilen har ju iofs stått hos en bilhandlare ett tag så får lägga på lite kräm med min C-TEK.

Fjärrkontrollen verkar fungera som den skall men den tänder som sagt bara indikeringen för fläkten på kliman.
T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
Så länge du inte har fått någon varning för låg bränslenivå så ska värmaren starta. Och eftersom du säger att fläkten startar så är det nog något annat fel. Stängs kupéfläkten av efter en kort stund eller fortsätter den att gå?
Och värmaren värmer bara kupén så länge motorn är avslagen.
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Säger den till om det är för låg spänning eller bränslenivå och på så sätt inte startar?

Enbart symbolen för fläkten på kliman tänds men någon fläkt hörs inte starta.

Pratade med bilhandlaren om problemet igår och felsökning skall göras av dom...
T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
Ja det kommer upp ett meddelande om det i displayen.
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Fanns en felkod som sa att kupévärmaren var "spärrad"..
Var inte på BMW för att få detta utläst utan hos bilfirman jag köpt den hos, vilket gjorde att dom inte kunde gå djupare in i systemet och låsa upp den och köra en reset på felkoden.. Får svar imorgon om det blir BMW verkstad
Har hänt mig. Beror förmodligen på att du eller tidigare ägare försökt starta den många gånger med för lite bränsle (ska vara mer än 1/4 tank enl BMW) eller svagt batteri. Till slut spärras den och måste låsas upp av aukt verkstad.

An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Den felkoden fanns också att "försök till start av värmare vid för låg bränslenivå"
Men tror att just den gick att radera.. Svaret gällande min felsökning kommer troligtvis imorgon. :)
Har det i min AH5 och upplever det som att den endast värmer kupén.
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Tog ca 1tim för BMW att låsa upp "spärren".

Spärren slår till efter 3 försök (enl. BMW) att starta den med för låg bränslenivå, ifall detta händer är det bara att åka till aukt. BMW verkstad.

e3
336
e39520it
520dT -14
Undrar vad den spärren har för funktion? Öka antalet kundbesök på verkstaden...Jaja, bäst man tänker på detta och inte trycker mer än 2 gånger om den inte skulle starta:) Sa dom vid vilken bränslemängd spärren aktiveras?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag tror spärren slår in om du är i reservområdet, dvs. om bilen har varnat för låg nivå.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
min 1/4 i tanken annars ingen värmare, bilen skall även stå plant för att fungera felfritt.

batteriet skall vara bra laddat man kan ha som tummregel (använder man värmaren i 20min bör bilen köras i 20min osv)
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Ja, några 1/4 tank är det inte.
Snarare är det när man kör på reservtank. Verkar dumt att försöka aktivera tre gånger i rad när bilen säger till verkar ju dumt.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
I min BMW Remote App står det att värmaren INTE går att starta om bilens bränslenivå är i reserven -> alltså om bilen har varnat.
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Som vanligt när man frågar på aukt. BMW service får man luddiga svar....

"Håll dig över halvtank så går du säker" men tror det är när lampan tänds för att nivån är låg.

Men dom tar säkert minst 1500:- för att låsa upp "spärren" om oturen är framme.

I mitt fall fick jag det utan kostnad iom jag precis hade köpt bilen.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det är klart. De orkar ju inte läsa manualen. Där står det....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.