|
|
|
|---|---|
|
Mina bakdäck börjar se rejält tunna ut (2mm kvar) och jag tittar på nya. Fälgarna är 17x8.5" och det sitter orginal 255/40-17 RFT däck (Bridgestone Potenza) Jag funderar på att gå ner till 235/45-17 alternativt 245/40/ eller 245/45-17 då 255 känns lite brett på en diesel med 177 ystra hästar. Erfarenheter av smalare dimensioner uppskattas!! Funderar på Goodyear Efficient Grip eller kanske Continental premiumcontact Naturligtvis blir det utan RFT. Framdäcken har fortfarande 5mm kvar, så jag hoppas att bilen inte blir för nervös med RFT Potenza fram (225/45-17) och 235 eller 245 icke rft bak. Kommentera gärna! //Anders | |
|
235/40*17 Sitter nog bättre än 45 profil. 45 låter som de kommer bli för höga. |
|
|
Hej! Angående bilens uppträdande med olika däck tror jag du får bereda dig på en obehaglig upplevelse. På min förra e46 330 iT lade jag goodyear f1 däck bak och lät michelin pilot sport sitta kvar fram. det blev snudd på katastorf. Bilen blev väldigt orolig i motorvägsfart. Den svajade betänkligt vid minsta rattrörelse. Det blev till att byta även fram och sälja michelin däcken på blocket. Obs att detta var icke RFT däck Nu är det ju E91 vi pratar om i tråden, vet inte hur käsliga dom är för detta. Dock lär det ju skilja rejält i däckstommens hårdhet, vilket kan föranleda de jag beskriver ovan. Mvh Anders |
|
|
Känner igen beteendet Anders. Hade samma upplevelse med min gamla E46 (02) med Bridgestone bak och Michelin fram. Nu är det ju mest dimensionerna vi talar om. CLINTAN 235/40-17 ger -2.581% i diameter 235/45-17 ger +1.166% på diameter 245/40-17 ger -1.274% i diameter 245/45-17 ger +2.53% på diameter //Anders |
|
|
Nu vet jag inte hur BMW-bilar påverkas av olika hjulomkrets på axlarna men min tidigare V70 fick spel när man använde farthållaren och visade galet. De dimensioner jag använde då skiljde ungefär lika mycket i omkrets som de du angett på 235/45-17. På min 325d har jag inga RFT (Nokian ZG2 255/40-17) bak men väl fram och det tycker jag inte har påverkat stabiliteten men frågan är vad som händer om man ändrar omkretsen?? Sedan jag inte låta bli att vara lite nyfiken på varför du vill ändra?? |
|
|
Sahlin Bakdäcken är för feta för min smak. Jag behöver inte 255 sulor, utan kan tänka mig att gå ner för att få lite mer komfort, lägre förbrukning och trevligare uppförande. Dessutom är utbudet på 255/40-17 skrallt och det finns nyare och bättre däck att tillgå i 235 resp 245 som klarar komfort, väta och rullmotstånd bättre än 255/40 däcken. //Anders |
|
|
Jag hade kört på 225/45 alt. 235/45! Bytte fälgar på min z4 å gick från 255/35-18 till 235/35-19 bak. Inget negativt. |
|
|
Ok. Då förstår jag ;) Men om man ska byta dimension så hade jag nog valt att köra fyra nya i samma för att det inte ska bli några konstigheter. Som jag skrev innan så fick min V70 lite "tuppjuck" med farthållaren/hastighetsmätaren när jag körde med olika hjulomkrets. Tyvärr vet jag inte om det är samma problem på BMW. Någon annan här på AP som testat kanske? |
|
| Sorry, såg inte att "Sir Anton" hade postat innan jag tyckte på skicka :( | |
|
Antar att du har orginalfärlgar, 8 tum fram och 8,5 tum bak... Kommer se helknäppt ut att köra med samma dimension runt om på dessa. stretch på bakdäck är inte snyggt... särskilt inte om man inte har det fram.. Lösningen som jag ser det är 245/40-18 eller att byta fälgar. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.