|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, Jag har en 525d E61 från 05. Vid senaste servicen hos Bil & Motorteknik i Huddinge så gjorde de bland annat oljeservice och bytte bromsklotsar men kunde inte nollställa servicevarningen. De undrade om de skulle lägga mer energi på att felsöka det hela men jag tänkte ändå fixa lite saker själv som att byta microfilter m.m. så jag sa att jag kunde fixa det själv. Men det visade sig vara svårare än jag trodde, jag har kabel och alla mjukvaror och har bland annat installerat och kodat aux-ljuduttag själv och tänkte att jag måste ju kunna nollställa serviceindikatorerna med någon av dessa programvaror. Jag hittade tutorials på youtube där man kan nollställa detta i INPA men detta verkar inte vara möjligt på E61, hittar inte de menyvalen udner instrumentclustret i INPA. Någon som vet hur man gör detta i de andra mjukvarorna som kommer med OBD2-kabeln? Jag har givetvis testat ett antal gånger att göra detta på det klassiska sättet med knappen på instrumentbrädan men får någon felkod då. Skall tilläggas att bilen inte varnat för slitage på bromsbeläggen så det är inte att jag måste byta sensor där. | |
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
jag har för mig att man måste byta "sensorkabeln" som sitter kopplad till beläggen |
| Jag är som sagt helt säker på att det inte är problemet eftersom de inte slitits ned så mycket så att den varnade, och om det var fallet så är jag säker på att Bil & Motorteknik hade bytt det. De kunde själva inte resetta t.ex. oljeservice-indikeringen och den ska ju inte ha något med bromsbeläggen att göra, om det nu var så att jag behövde byta något där. | |
|
Hej! Om man söker lite så hittar man att sensorerna är av 2 stegs typ. De har väldigt låg resistans när de är nya. När de har slitits lite så har de ca 470 ohm motstånd. Länk Läs blueswede svar en bit ner. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Hej, som sagt, jag har inte varning för bromsbeläggen. Inga indikeringar går att nolla med instrumentpanelen på det vanliga sättet. Så för att omformulera frågan; hur nollar man det med mjukvara på en E61? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.