AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.382

Tystaste och mest komfortabla däcken 245/40 R19?

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Letar efter ersättare till de onödigt hårda RFT-däck som bilen (F11 525d) levererades med, prioriteringen är
1) ljudnivå
2) rullkomfort
3) prestanda, bränsleförbrukning etc

Några bra tips? Verkar svårt att hitta tester för de däck som finns i denna dimension?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Om man kikar på däckonline så verkar utbudet av komfortinriktade 'premiumdäck' vara

Michelin PS3
Michelin Primacy HP
Nokian Z-line
Conti SC5

Någon input om dessa, eller andra tysta däck i nämnd dimension?
Själv har jag Goodyear Eagle F1 Asymmetric 245/35-19 som tillhör de "tystare" sommardäcken. Observera att Asymmetric 2 har tre decibel högre ljudnivå.

Länk
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Jag har Conti SC5, samma dimension som du frågar på, känns mycket bra, testade Nokian Hakka Black innan och det var rena skiten, vattenplaningar utan dess like, åkte tbx till däckverkstan och bytte till Conti, jätte nöjd efter det.
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Jag har Michelin PS3. Visserligen 245/40-18. Men kan inte påstå dom är direkt tysta.
ny
99
nybbe_gefle
530xdA Touring M-sport -09
Jag slår ett slag för Fulda SportControl. Jag har dessa på på min E39 (235/45/17) och sambon på sin XC70 (245/40/19) och dessa däck har enligt min mening riktigt bra ljudkomfort, komfort i stort och ett riktigt vasst våtgrepp. Dessutom är de heller så fasligt dyra. Köpte precis nya till min bil för 4000:- inkl frakt!!

//David
520iA,
Däckens angivna ljudnivå avser ljud utanför bilen. Mätningen görs genom att en bil passerar och ljudnivån från däcken mäts upp. Detta är inte att jämställa med upplevd ljudnivån inuti bilen, speciellt inte i och med vår grova asfalt. Här handlar det inte minst om hur mycket vibrationer från vägbanan som via däck, hjulupphängningar chassie o.s.v. når kupéutrymmet.

Jämför t.ex. ett däck med hög profil med ett lågprofildäck. Även om dessa däck skulle ha samma angivna ljudnivå kommer bullret i kupén att skilja markant.

mvh/ Anders
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tack för era svar!
Conti SC5, upplevs de som hyfsat 'mjuka'?
Har Michelin PS2/PSS på M3an, och de är mjuka och fina i gummit, dock hårda i sidoväggarna eftersom de är prestandafokuserade.
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Jag har adaptive drive (ställbar hårdhet) och jag kör oftast i comfort, då upplever jag däcken som ok, kör jag som idag på sport, så upplever jag däckena hårdare.... 😃 alltså är min bedömning att stötdämparna gör större skillnad, sen slår det rätt hårt över vägskarvar med såpass låg profil ändå...
Jag tänkte köpa Dunlop Sport Maxx RT 245/40-19
C-klass på förbrukning och A-klass på vatten
Låga ljudnivåer, 68db

Väldigt bra recensioner, men som alltid många i Tyskland och inte i Sverige
Någon som kör på dessa?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.