|
|
|
|---|---|
|
Hej Har ett litet konstigt fenomen på min 540. Vid låg belastning i uppförsbackar så rycker lådan. Låter lite som den inte vill bestämma sig för en växel utan håller på och velar fram och tillbaka. Detta fenomen uppkommer endast vid uppförsbackar och vid låg belastning, annars växlar den fint och mjukt som den ska göra. oljan till lådan byttes vid 13000 mil och den har rullat 17000 nu. Kan det vara så att det är lite för lite olja i? Är förgående ägare som har bytt olja själv och inte på verkstad. | |
|
Hej Har precis samma problem med min låda. Tycker även att den oftare börja rycka vid vänstersväng (av någon outgrundlig anledning) Har även andra åkommor, vid landsvägskörning så pendlar varvtalet upp och ner med 3-400 varv. Det är som att lockupen går i och ur. Vet tyvärr inte när oljan e bytt (om den ens e det) så jag har kollat runt lite och hittat en firma i Gävle, Gbals som verkar seriösa. 3200:- +moms för oljebyte och filter. Då flushar dom lådan. Freude ist BMW |
|
|
Är oljenivå rätt så gissar jag på att convertern sjunger på sista versen. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Ok! Converten, dyrt att byta/renovera? Freude ist BMW |
|
| Samme problem på min Heisenberg,har lest på mange forum og noen har bytt LMM og lådan har blitt bra,andre har bytt olja og lådan har blitt bra så det behøver ikke være convertern som er DYRT.skal ta ett oljeskift først på min når det blir varmere ute og prøve å ny lmm hvis den ikke blir bra. | |
|
Hmm lmm, alltså luftmassemätaren? Hur påverkar den växellådan? Eller menar du om den ryckiga gången inte beror på lådan. Freude ist BMW |
|
| I mitt fall är det inte lmm som spökar iallafall. Om konvertern skulle sjunga på sista versen borde det väl vara samma problem vid hård körning med? | |
|
Min låda spökar inte vid hårdare körning, så man kan då kanske hoppas på att ett oljebyte löser mitt problem. Funderar även om oljenivån är lite låg... Freude ist BMW |
|
|
Hej, På min förra bmw, en 750i -95, bytte jag converter. Vibrationerna vid låg belastning var visserligen svaga men likväl outhärdliga. Men det kändes inte som om lådan skulle ha problem att bestämma sig, det bara vibrerade. När teknikern provkörde bilen inför bytet, hade han svårt att avgöra om det var convertern eller oren motorgång. Det tog ett antal försök med lätt pådrag i svag uppförsbacke, eller ibland slät väg, innan han blev övertygad. Ca tre år sedan, 8000 kr. /Lennart |
|
| Tok ett oljebyte i går (delbyte)med nytt filter,har kjørt ca 20 mil nå,ser ut som det var problemet på min,men den gamle oljan så ok ut etter 258 000 km. | |
|
Perfekt med uppföljning av tråden. Ska boka tid själv snart för byte |
|
|
Hej! Har nu sköljt lådan, bytt olja och filter. Den blev som ny! :) Inga skakningar, inga varvdippar och växlar mjukt och fint. Körde Gävle-Stockholm den skönaste turen hittils :) Verkstadskillen sa att det var på tiden att jag gjorde detta. Oljan var rikigt skitig. Nu får vi hoppas att den håller så här len och fin :) //m Freude ist BMW |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.