|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jahapp. Då var det dags för tjänstebil och även fast jag älskar BMWn så funderar man på något nytt. Inga krav annat än att de är stenhårda på att bilen inte får kosta mer än 7 1/2 basbelopp (333.000kr) Hittills har jag tittat på och avfärdat Fiat Freemont. SUV känslan fanns, men maken till taskigt hopsatt bil finns ju inte. Frugan kräver dessutom premium märke. Tilltänkta som ramlar innanför spärren BMW 318d/320d Sedan/Gran Turismo Business advantage. 2300 i förmån, men bara 6kr/mil i soppa Länk Lexus IS300h - Hybrid, ger under 2k i månaden samt 9kr/mil i soppa Länk Mercedes C220cdi sedan (finns på blocket från 300.000) - 2300 i månaden samt 6kr/mil i ersättning Exempel: Länk Audi går bort pga styrningsproblemen Vad skulle ni välja och varför. Jag vill gärna att bilen har adaptiv farthållare, vilket kanske går in med wheeling/dealing //Anders | |
|
Styrningsproblemen på Audi "ska" vara borta nu pga ny programvara. Provkör en först och se hur det känns. Mercan är fel generation, skulle aldrig valt den. Ryms inte den nya i budgeten? Av ovanstående skulle jag valt Lexusen. Gillar inte de små dieselfyrorna på BMW. ------- //Lövet |
|
|
amullo: Du kan glömma Lexus om du vill ha aktiv farthållare i och med att den endast finns på Executive som kostar 480tkr. Med dina kandidater hade det nog blivit en 320dA F30 RWD eller möjligen en 318dA F30 RWD med mer prylar. Fast personligen hade jag tagit en Skoda Octavia RS, den går att ladda på med alla/nästan alla tillval. Mvh Stephan |
|
|
Om du inte är ansvarig för andrahandsvärdet (vilket du inte skriver nåt om) skulle jag utnyttja att du verkar ha så flexibla tjänstebilsregler. De flesta bolag har supertråkiga regler kring utrustning och märken. Utnyttja att du får välja fritt och hoppa över överprissatta tyska premiummärken. Så mycket bättre är de inte längre. Tips bland annat Peugeot 508 GT. En bils vars enda stora svaga punkt är dess märke. Bilen står inte tyskarna efter i nånting egentligen. Har kört flera olika exemplar och blivit förtjust varje gång. Framförallt är den tyst samt skönt fjädrad. Dessutom säljs den standardutrustad med en massa kul som HUD, aktiva xenon, dieselvärmare, elstolar, halvskinn osv. Din för mindre än 330' ------- //Lövet |
|
|
Har som sagt inget ansvar för andrahandsvärdet. Audi och vw koncernen vill jag nog undvika generellt, även om en ny Golf GTI eller GTD finns i tanken. Är ingen fan av fransmännen, men hört bra saker om 508an. Audi A3 sedan verkar lite skoj dock. Samma med en 1-coupe. Var skitsugen på en Subaru BRZ/Toyota GT86, men så sportigt gick inte igenom tyvärr. Är ju säljare |
|
|
Ska du åka mycket mil i tjänsten? ------- //Lövet |
|
|
Kör inte vansinnigt mycket. 2000mil per år ungefär. Men det kan öka något under nästa två åren. Haas! Vill ni ha en diskussion om BMWs små dieselfyror så kan väll du starta en egen tråd om det va? Jag skulle uppskatta om denna inte spårar ur. Ni som känner att ni vill svara Haas kanske kan skicka powerpost eller starta en egen tråd ni också? Jag skulle uppskatta det mycket om denna inte gled offtopic. //Anders |
|
|
Är 7,5 basbelopp gränsen före eller efter rabatt? __________ Mvh Grelle |
|
|
Och får du ta vinterdäcken på sidan, eller ska dom också ingå i den summan? __________ Mvh Grelle |
|
|
7.5 på slutpris. Är jag duktig på att pruta så får jag mer bil för pengarna. Vinterdäck kan läggas in om det finns marginal, annars tas det på företagskortet när de behövs i vinter (Alltså tas de på ftgs kortet när de behövs i vinter! ;) ) //Anders |
|
|
Okej, det där ser jag själv som två viktiga detaljer som många inte nämner för är det orabatterat pris inklusive vinterdäck som ska in så handlar det ju om 40kkr+ mindre. 333/0,9=370kkr. Nog borde du klara 10% när det är till juridisk person. Fick själv 11,5% på BMW, trots ramavtal på 10,5%. Jag tror nya Mercedes C-klass skulle vara ett roligt, nytt och intressant val. Helt ny modell och personligen gillar jag Mercedes om det är primärt är lagomt avslappnade landsvägsmil som ska läggas. Dock osäker över prisbilden på den. __________ Mvh Grelle |
|
|
Kolla Volvo S60. En utmärkt bil med sköna framstolar, låg ljudnivå och billig att utrusta. Aktiv farthållare ingår i Driver Support paket. ------- //Lövet |
|
|
Jag hade valt nya mb c-klass e220cdi fleet edition. 299000 och rätt bra med utrustning, bla adaptiva LED strålkastare, parkeringsassistent, navigation mm. Länk |
|
| C 220 BlueTEC hette visst modellen ;) | |
|
Gillar att skriva och roade mig med att författa en liten text om Lexus, hade den över en helg i slutet av förra året. Håll tillgodo :) Lexus peggar upp Lexus kanske inte i första hand är synonym med volymbil, men med nya IS 300h tänker Lexus nå långt, och även attrahera större delar av tjänstebilsförarna. Nya IS 300h går att räkna hem inom gränsen för 7,5 basbelopp, och i första hand är bilen tänkt att ta fighten med BMW 3-serie samt Audi A4 i premiumsegmentet. Handsken är kastad, klarar Lexus utmaningen? Många pratar om premium, pekar på specifika saker och egenskaper. Med Lexus är det mer subtilt, det bara finns där. Inte bara för att varumärket konsekvent arbetat med så väl hårda som mjuka värden, bilen andas helt enkelt högsta kvalitet från första kontakten. Key-less öppning känns självklart, ett oerhört praktiskt tillbehör. Sätter mig till rätta och tänker att en jätte kört bilen innan mig. Trycker på startknappen för att sedan rätta till stol och ratt – och då händer det. Stolen börjar åka fram av sig själv och jag ser att ratten skjuts ut för att möta mina händer. Allt landar i en perfekt sittställning, som för övrigt går att förprogramera för tre olika förare, och det är bara att åka iväg. Ljudlöst. Bilen startar upp i hybridläge och smyger iväg. Ett kul partytrick på större parkeringar, folk vänder verkligen på sina huvuden. Med hybridläge går det dessutom att spara mycket bensin i stan, och bilen befrias från trafikskatt. Vid fullhybridkraft ger motorn 223 hk med ett så lågt utsläpp av CO2 som 99gr/km. Imponerande och något som kommer att riva en del barriärer i form av miljörestriktioner för de som ska välja tjänstebil. Jag hinner inte få någon genomgång av Lexus representant men sorterar in bilen väldigt snabbt. Allt är logiskt. Jag charmas av detaljer som friskluftsfläkten i sätet, värmereglagen som manövreras genom att föra ett finger upp och ned, samt det mycket kompetenta infotainmentsystemet, varifrån bland annat det superba ljudet styrs ifrån. Backkamera och navigator, givetvis. Den senare med riktigt bra grafik. Jag når bilens olika funktioner mycket enkelt via en padd som helt naturligt når min hand. Smart och snyggt, en pekskärm kräver större ansats och blir dessutom lätt solkig. Styrningen i stadstrafik är distinkt, den närmast flörtar med mig i sin exakthet, ett drag den tar med sig även ut på motorvägen. Bilen skjuter på bra över alla register, inga uns av tveksamheter. Dock är det inte en bil man i första hand köper för sin motorstyrka, men jag överraskas flera gånger när jag tittar på hastighetsmätaren, bilen döljer med sin komfort och tysthet hastigheten väldigt väl. Det går fortare än vad det känns. Sprinten 0-100 klaras av på 8,3 sekunder. Uppgiven förbrukning 4,3 liter/100 km. Svänger av och tar ut bilen på en testslinga med många och tvära kurvor. Vägbanan är regnvåt och jag har ingen större lust att lämna tillbaka en krockad bil, men trots att jag provocerar ganska hårt är kursstabiliteten mycket bra. Endast vid något tillfälle går hjälpsystemet in och ordnar upp där jag spänt bågen för hårt. Konsekvent, stabil och utan överraskningar blir mitt samlade intryck, bilen ber om att få köras, lockar fram ett leende där jag dyker in i kurva efter kurva. Bilen är helt enkelt kul att köra. Tillbaka ut på motorvägen. Adaptiv farthållare. Varför har inte alla bilar det? Enormt praktiskt och bekvämt, och absolut en stark säkerhetsdetalj. Växellådan gör sitt jobb bra, den märks egentligen inte speciellt mycket. Testar att lägga i läget där jag kan sköta växlingen manuellt och då via de paddlar som lockar fram busgrabben i mig. Ja, det är kul, riktigt kul. Men jag tror ändå inte att det kommer att paddlas så mycket i den här bilen, automatlådan gör jobbet för bra för det. Men det finns där, paddlarna på ratten. Och det är bra. Efter några dygn tillsammans är det dags att skiljas åt, och jag får anstränga mig för att hitta några egentliga fel. Lexus IS 300h lever upp till sitt premiumrykte med råge, och jag tror att bilen kommer att göra många, såväl privat- som tjänstebilsförare mycket nöjda. Jag gratulerar dem. De detaljer jag hade velat ändra på kanske kvalar in under välfärdsbekymmer, men en elektriskt öppningsbar baklucka hade inte suttit fel. Vidare förstår jag inte helt varför de satt på bakdäck med dimensionen 255x35 på bilen jag testar. Ett inte helt optimalt val då det kommer till komfort och ljud. Men det är ju en smaksak och går att välja bort. Med Lexus IS 300h når Lexus upp på green, och bäddar upp för en spännande match mot sina konkurrenter. |
|
|
Som sagt ligger IS300h högt upp på listan. Fleet edition mercan måste jag kolla. Jag tror att vi bara kan ta 7.5 basbelopp exkl moms, men jag är lite osäker. Det är ju tjänstebil, inte företagsbil. //Anders |
|
|
Hade en Basic Is300h som hyrbil förra veckan, vet inte exakt vilket paket den hade gissar på det som ryms under 7,5 basbelopp. Stolarna var ett skämt, både jag och min kollega som var med är runt 190cm och vi störde oss både på hur otroligt dåligt vi satt. Inredningen kan man väl ha åsiker om, speciell.. Men det känns som det kommer hålla iaf. Lexus "iDrive" system var otroligt segt men framförallt fult, kändes som det var utvecklat på 90 talet. På det hela taget var det en trevlig bil, pigg och hybridfunktionen är trevlig. Karlstad <-> STHLM t/r runt 0,55 - 0,60 (minns inte exakt) Prövade att bygga ihop en Lexus med mycket av den utrustningen jag saknade på hyrisen, man kommer väldigt snabbt upp i 500k, Japanerna har lärt sig att ta betalt! |
|
|
Prova "Tjänstebil" på lexus.se så får man lite mer för 333.000 Saknar dock aktiv farthållare, men det får man ju inte på varken BMW, Merca, Audi eller ens Volvo för 330.000 inkl moms Ska man ha aktiv farthållare med i standardpriset så hamnar man på Opel Insignia eller VW Golf GT. //Anders |
|
| hmmm.. Ok, eftersom tjänstebil inte är aktuellt så kollade jag nog bara på bilar för oss vanliga statare. | |
|
Nog får du in driver support paket under 330 netto på Volvo. Kolla S80 D3 eller D4 business edition via volvotorget.se ------- //Lövet |
|
|
Jag har provkört Lexusen, det jag reagerade mest på är att sätet är kort i sittdynan. Misstänker att det kan bli jobbigt om man kör mycket långfärd. Känn efter själv vad du tycker men det är ett tips att uppmärksamma. /DJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.