|
|
|
|---|---|
|
Hej Spekulant på en e60 550. Försäljaren (icke Bmw auktoriserad) säger man bytat växellådsolja trots att bilen bara gått 9000 mil.. Jag frågar varför man gjorde detta och får svaret att bilen sa till om att växellådsoljan skulle bytas. Vad jag vet så det life time oljor i dessa lådor och det finns inga serviceintervaller eller indikationer på om denn behöver bytas väl? Lite orolig något är smågalet med lådan. Generellt hur är kvaliten på BMW:s automatlådor på e60, något att bekymmra sig över? | |
|
Det är inte någon typ av lifetime olja, kompisen hade in sin 535d för nån månad sedan och bytte oljan i lådan, men det var för att den börjat att slänga i växlar samt att den gick ryckigt. Då hade den just passerat 10k mil. Dem bytte olja och lite packningar. Kalaset gick på 7000:- hos BMW. Efter det försvann problemen. Inte tror ja att du behöver oroa dig nåt särskilt över det. |
|
| Det finns ingen indikator på att oljan i lådan skall bytas ! | |
|
Så som jag misstänkte. Säljaren påstår att bilen blev såld strax efter mitt inlägg här, efter att ha ståt still i 2 veckor. Bara leta vidare. Kommer leta efter manuella lådor istället. |
|
| Måste vara ganska ovanligt med 550 med manuella lådor! | |
| En gång automat alltid automat köper aldrig en manuell bil ! | |
|
Jag hatar min 523 98:a Automat. Vill tillbaka till manuell, saknar varje dag. Tror dock nyare automare har blivit bättre. |
|
|
Att de bytte olja redan vid 9 000 mil kan bero på det som hände mig vid 15 000 mil. Läckage i tråget, som är i plast, fördelen var att den växlar betydligt mjukare nu. Tidigare "slog" den i 2,an o ,3,an, vilka nu är silkeslena även med kall bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.