|
|
|
|---|---|
|
Hej! Rätt osäker på växellådsolja till min bil. Är 42 mil hemifrån så jag kan inte kolla på dekalen under bilen... Bilen är en 330xd tillverkad 18012001. Minns jag rätt så har den en gul lapp på lådan. Kan dock lika gärna vara en orange! Fick iaf castrol transmax dex iii multivehicle rekommenderat via ett osäkert telefonsamtal. Bör det stämma? Ska tydligen vara en atfolja. Är syntrans 75w mer rätt? Blir osäker. 5petad manuell originallåda... Syntrax longlife 75w 90 fick jag till differential iaf. Tack! | |
|
Är det en manuell låda är den fylld med "lifte-time-oil" och heter MTF-LT2 (ersätter MTF LT-1). Det är en en specialolja som du köper hos BMW - den säljs dock normalt bara i 5-litersdunkar men om du har med dig en väl rengjord och torr flaska (t ex. en 1,5-liters PET-flaska) går det ofta bra att köpa på "lösvikt". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! När jag hade min 330XD -01 (manuell 5vxl) så var jag hos Rigo Bilservice i Halmstad och gjorde komplett byte utav transmissionsoljor. Ring och hör med dem eller någon annan aukt. BMW verkstad om vilka oljor det skall vara. Uppge reg. nummer eller chassinummer. |
|
|
Jag såg dekalen men mindes såklart inte färg eller text... Har för mig gul och knepiga nuffror iaf! Om man kollar upp mina sista 7 sista jh92852 på realoem så verkar lådan namn komma upp samt att det ska vara mtflt2! Hoppas att oljemagasinet gillar min kommande avbokning. Ur castrols sortiment rekommenderade dom någon dex iii multivehicle. Kändes inte riktigt rätt. |
|
|
BMW hade ATF-olja Dex.III i de manuella lådorna innan man gick över till MTF LT1 (och senare LT2). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Diffar: castrol syntrax longlife 75w 90. 0,6l fram och ca 1,8l bak. Fördelningslåda: castrol transmax z (typ 0,25l). Växellåda manuell :Castrol syntrans b 75w. Ca 1,3l. Vanlig fast nyckel (17?) till fördelningslådan och växellåda. 14mm insex till diffar. Köp gärna nya brickor (man ska väl kunna värma tillbaks de gamla också) hos bmw för typ 16 spänn stycket. |
|
|
Alla oljor är nu bytta och det märktes genast en stor skillnad på lådan! Bilen har gått 31k mil med det sedvanliga glappa länkaget. Både att spaken var glapp, den lutade åt höger och att man lika gärna kunde få i 1an som 5an istället för 3an blev märkbart bättre. Sånt är kul! Hade en tanke på att byta länkage men att ta ner lådan är inte aktuellt för tillfället. Ville bara dela med mig :) Jag hade räknat med att den skulle vara "som vanligt". Alla oljor var mörka och glittriga av metallspån.. |
|
|
Roligt att du märkte skillnad. Det där med lifetime och longlife oljor är bara skitsnack! Det är mekaniskt och det blir slitage, ska sakerna vara i bra skick Så får man byta det. Kolla t.ex. Om dem har bytt vevhus filtret vart annat oljebytena på Din bil, många som glömmer det, filtret är rättså billigt och det är enkelt att byta. (Sitter under ventilkåpan i bakkant.) Ryker bilen så kan man få byta dosan som den sitter i också. Du behöver nog inte ha ner lådan helt för att byta länkaget, kan nog Räcka att du släpper den i bakkant, och givetvis ta ner avgaset, kardan Och värmeskölden. Kom inte ihåg om jag lossade främre kardanen I fördelningslådan också, var rätt längesedan nu. |
|
|
Vevhusfiltret byttes och EGR rengjordes. När jag köpte bilen svartrykte den mer än väl, så det är ju bäst att börja i "rätt" ände. Nu ryker den knappt något med dieselboxen ikopplad. Innan var det som sagt nästan konstant svartrök :) Växellänkaget får vänta. Har bara sporadiska mekmöjligheter. Har läst en del om på BF.co.uk och där rekommenderar dom växellådsoljebyte var 4500e mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.