AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.615

Har vattenpumpen havererat på min E34 535i?

Sida 1 av 2
ax
28
axesve
bmw e34 535i
Hej!
meckade med min bmw e34 535a idag som har haft ett problem länge nu att den blir varm.
Historian började såhär.

Jag var ute med min kompis och sladdade och senare dagen efter blev bilen varm. jag lämnade in den hos en fordonslinje på en skola så att de skulle fixa bilen. de byte då termostaten som var dålig och bilen gick som en pärla!
Men senare efter en tid började bilen bli varm igen..
och jag lämnade in bilen då igen på fordonslinjen på skolan.
De fixade samtidigt då rost samt byte luft/bensin & olje filter och luftade bilen samt fixade någon form av glapp till kupé fläkten som inte fick el och därigenom inte pumpade in någon värme till kupén.
Jag fick senare ut bilen och bilen funkade igen som en pärla!!
men sen nu IGEN! har bilen krånglat och blivit varm..

Så jag bestämde mig för att ta tag i problemet själv och försöka lufta bilen, jag köpte mig de en "gör det själv bok" då som jag och min kompis följde instruktionerna noga!!
vi la då senare märke till att bilen fortfarande blev varm men att den tempraturen började stiga snabbt! när vi hörde ett raslande ljud ifrån fläkten vid kylarn.
Då är min fråga såhär..
Kan detta vara vattenpumpen?
om det nu är vattenpumpen, vad ska jag tänka på vid byten av den?
Har beställt hem en ny nu som kommer imorn men bytet sker inte förens på torsdag.

Tack för all hjälp i förväg.

Mvh Axel
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Länk

628csi
ax
28
axesve
bmw e34 535i
Hur hjälpte den här videon mig?
Bi
95
Bimmer e34
Tesla Model3LR -19
335xdt Steg2 -15
325ix Sedan -89
M5 3,6 Sedan -91

Länk

Ta bort remmen till vattenpumpen, ut med den gamla och in med den nya pumpen. Jag brukar använda packningstätntning vid montering av vattenpump eller termostathus.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Dessa motorer kan vara riktigt jobbiga att lufta, ibland har jag inte haft några problem men nu senast höll jag på i princip en hel eftermiddag.

Glöm instruktionsmanualerna, de säger bara "öppna ventilen tills det inte kommer ut några luftbubblor". Njaaaa, inte riktigt så enkelt som det låter. När man tror att man äntligen fått ur all luft så går tempnålen upp igen.

Angående ljud, försök använd stetoskop för att lyssna efter missljud. Det är främst lagret i vattenpumpen som orsakar ett mer skorrande ljud om det är dåligt.

Men det är riktigt svårt att höra med kylarfläkten som går hela tiden. Ofta kan det vara en fördel att demontera kylarfläkten för att lättare lyssna efter missljud och komma åt saker utan att "få på fingrarna".

Tänk på att om det numera bara är på tomgång som den går varm så kan det vara viskofläkten som börjar bli dålig och inte orkar driva runt kylarfläkten.

Men om en vattenpump ändåså är på ingående så kan man ju alltid passa på att byta den - just för att vara på den säkra sidan.

Första steget är att demontera kylarfläkten, sitter med en 32 mm mutter på just vattenpumpen och den går MOTSOLS! Se följande mektips för hur du lossar den.
Länk

Bryt sedan loss (bara bryt loss - skruva inte bort) de fyra skruvarna som pulleyn sitter fast med på vattenpumpen.

Nu kan ta slacka på drivremmen, det görs via justermekanismen vid generatorn - se sista stycket i detta mektips.
Länk

Sedan så bör det bara vara att dränera kylaren på kylarvatten och börja skruva bort vattenpumpen. Ska se om jag inte har en bil som tydligt visar var alla skruvarna till vattenpumpen är - fast du kan inte missa dem.
M30-motorn är en av de mest lättluftade motorer som finns. Lossa bara lite på övre kylarslangen för att få bort sista luften. Värmereglagen på fullt såklart. Tar max 15 minuter att lufta en M30.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, tyckte jag också tills förra gången jag skulle lufta och det tog mycket längre tid än det brukar :-)

Vilken kylarslang menar du - antar du menar den lilla mellan kylaren och expansionskärlet? Lossa? Hur menar du själva manövern? I vilken fas ska man lossa den? Lossa den helt? Och sen?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yep, vattenpumpen sitter med sex skruvar.
Fast du måste först lossa lyftöglan (som sitter med två skruvar).
Se bilder nedan.
Länk
Länk
Länk
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
håller med speedlover, inga problem att lufta en m30, isåfall finns det ett fel nånstans, m50- däremot kan vara knivig ibland.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Och jag har kört och mekat M30-motorer bortåt 100.000 mil och har aldrig någonsin upplevt några luftningsproblem.

Fast då har det förstås alltid funnit en luftningsskruv på termostathuset! Finns det inte det på "nyare" M30-motorer?

Per L
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Måste varit jag som tappat handlaget, för jag minns också att det inte varit några problem med en M30-motor innnan :-)

@SpeedLover,dd,Per L : Kan inte ni beskriva er luftningsprocedure i detalj?

Vi har fyllt på vatten i systemet, skruvat på locket på expansionskärlet och öppnat värmereglagen till max. Vad gör ni sedan?
ax
28
axesve
bmw e34 535i
hur märker man ifall det skulle vara fläkten som är dålig då?
eller "visko-fläkten"
ax
28
axesve
bmw e34 535i
Själva luftningen utav bilen gick bra! :)
Så vi har uteslutit luft i systemet!
Det var när vi började höra rassel vid fläkten som vi upptäckte att temperaturen steg väldigt snabbt och genom de som vi drog slutsatsen att vattenpumpen är trasig.
om det inte är de så måste det vara fläkten eller toppen..
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om temperaturen börja stiga sakta men säkert när du stannar och står stilla med bilen (eller långsam kökörning), men temperaturen återhämtar sig såfort du börjar köra och kyler kylaren av fartvinden så - då är det ett relativt säkert tecken på att din viskofläkt är dålig.

Du kan även ta tag i kylfläktens fläktblad på båda sidor och vicka lite på hela kylfläkten - det ska inte vara något glapp.

Ett annat test som verkar populärt är att se om en vanlig ihoprullad tidning kan enkelt få fläkten att stanna - isåfall är det också ett tecken på att viskofläkten är dålig. Har dock aldrig provat det själv.

Först och främst ska du fastställa exakt när motorn börjar gå varm. Går den varm trots du kör i konstant hastighet typ på en 50- eller 70-väg?
ax
28
axesve
bmw e34 535i
Nae bilen blir liksom varm när jag kör också!
plus att slangen som går från termostat huset till kylarn blir stenhård!
den liksom cirkulerar inte vattnet.

Vi ställde också senare bilen i lutningen när vi skulle lufta bilen efter att vi hade kört upp den i arbetstemperatur och då klämde vi på slangen som går från termostathuset till kylaren, då fanns det inget vatten i slangen detta måste ju vara ett tecken på att vattnet inte cirkuleras?
plus att jag inte får in någon värme i kupén.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, viskokopplingen är inte huvudmisstänkt isåfall.

Vattenpumpen kan ju faktiskt vara en bra detalj att se över / byta - nu eftersom du ändåså har en ny sådan på ingående.

Eftersom du ändåså ska tömma kylaren, passa på att kolla att kylaren inte är fullständigt igentäppt.

Jag får dock inte ihop din beksrivning.

Först skriver du att slangen mellan termostathus=>kylare blir stenhård.
>> plus att slangen som går från termostat huset till kylarn blir stenhård!

Sen skriver du att det inte finns något alls i slangen.
>> och då klämde vi på slangen som går från termostathuset till
>> kylaren, då fanns det inget vatten i slangen
ax
28
axesve
bmw e34 535i
Slangen som blir stenhård från termostathuset till kylaren sker när motorn är varm.

och när vi "klämmer" på slangen som går från termostathuset till kylaren det sker när bilen är "ljummen".
M30-luftning enligt SpeedLover:

Fyll på tills det blir fullt.

Öppna luftningsskruv på termostathuset, fortsätt fylla tills det enbart kommer glykolblandning, stäng. Låt locket vara av, starta motorn. Kör tills det börjar värmas upp och klucka i expansionskärlet, kläm på den övre grova slangen under tiden och öppna luftningsskruven några gånger.
Man känner direkt om det finns en luftficka i den övre, grova slangen när man klämmer och är det det, stäng av motorn och lossa slangen vid kylaren lite snabbt och sätt tillbaka. Efterfyll till max, skruva tillbaka locket, klart.

Har aldrig misslyckats och har gjort det massor av gånger. Aldrig ens behövt efterfylla.

Som jag skrev innan, full värme i kupén.
Tillägg: Lärde mig grunden av gammal mekaniker som hållit på i princip sedan M30 kom ut. Vi det tillfället hade topplocket bytts, ändå inga luftningsproblem, gick på nolltid.
ax
28
axesve
bmw e34 535i
Så jag borde byta toplockspackning?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-) Nej (inte än iallafall).

Vad SpeedLover säger är att trots ett så stort ingrepp som att ta bort och återmontera ett topplock så fungerade hans luftningsprocedur utan minsta problem.

@SpeedLover : Inom snar framtid är det dags att byta kylarvätska i min 535i, ska prova din procedur!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.