AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
21.185

Sugen på en BMW e39, M5

Sida 1 av 4
Kn
15
Knockout
BMW 530,e39
Jag har sparat ihop 100 000kr och vill gärna köpa en BMW e39, M5 till våren-sommaren. Har vart en dröm att äga en m5 sen länge.
Helst 2002-2003, original skick.

Någon med erfarenhet som kan lämna tips vad jag bör kontrollera innan köp?
Någon som har planer att sälja eller känner någon som skall sälja?'

Bor i Ängelholm

Tack på förhand!

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Mitt tips är att kolla på en fin från 99 eller 00, du får en mycket finare bil då. Annars får du nog lägga upp ca 150.000 om du vill ha en fin 02-03.
Knockout, jag har en -00, silverstone som gått 177xx mil som jag funderar på att sälja, skicka powerpost med din mail eller skriv den här om du vill ha mer info / bilder.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Knockout: du kan titta här för några av de grundläggande felen: Länk
Koppling hade jag definitivt kollat, då de äter såna. Jag kan ta fram historik på alla M5or i M5portals forum vid intresse. Om jag gör en rent statistisk koll i M5-registret (har alla annonser sedan 2011 och framåt) så borde du för 100tkr få en bra original 99-00 med få mil (runt 9-11k iaf), eller en 01-03 i normalt skick med normala mil (15-20k). Fin facelift med få mil springer nog iväg en bit till i pris. Men, det är köparens marknad helt och hållet så hittar man någon som måste sälja så kan det bli bra.

Linol: du får gärna skicka info och prisidé till mig också då jag letar en. hd91 (snabel-a) m5portal punkt com.

M5 E39 i Sverige Länk
Lasse Karlsson
Problemen med 99-00:orna var ju rasslande vanos, hög oljeförbrukning o kanske pixelfel i färddatorn. Man vill ju inte ha en bil som låter som en traktor och drar typ 2l olja a 200 mil.

Kolla detta, + servicehistorik(är A och O för denna typ av bil!) det ska va fullservat! Rost fanns väl en del, framförallt runt baklucka och i skärmkanter. Kolla som sagts kopplingen, plus att bromskivor ser bra ut/ är bytta om bilen gått runt 12000 mil eller mer, det blir en stor kostnad i sammanhanget om dessa behöver bytas!

Kör även över nån typ av gupp och lyssna efter "klonk" i bakaxeln, vilket varnar om dåliga bussningar som behöver bytas.

Ja det var väl lite att kika på! men framför allt: Kolla upp bilen noga! typ av ägare? Många M5 E39 har haft ett tufft liv! skötsel i stort, service, underhåll osv. Gått mycket vinter? osv, osv!

Till sist: stirra dig inte blind på pris och ev första "den där måste jag ha" intryck! Leta noga, och betala hellre lite mer för ett fint o välhållet ex! än att köpa grisen i säcken o få blytunga runtomkringkostnader!!

Hade själv 2 M5 E39, en 01 o en 02 som jag var mycket nöjd med, och de är underbara bilar! Men idag har de kommit till åren, och personligen tror jag att man ska va mycket noga med att kolla upp dessa bilar innan man slår till!!

Lycka till! med rätt köp blir du garanterat helnöjd! Det var jag i varjefall!

HA DET!

modolasse
Kn
15
Knockout
BMW 530,e39
Jag är mer inne på en 2001-2003,"facelift", dock är det inte många registrerade i Sverige, 124 st

Ytterligare 50 tkr till enligt uppgifterna du har HD91, hm..
Jag kanske får nöja mig med en 00 :)

Utbudet är sådär på blocket samt mobile.de men troligtvis blir det fler snart..

Är denna något att kolla vidare på? Länk

Tycker det är lite mkt pengar, gillar inte fälgarna, vill ha original,
annars ser den fräsch ut..

Du kan kanske vidarbifoga Linols's bil HD91, om du har fått några uppgifter?
amersukurica@hotmail.com

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
50tkr extra vet jag inte, beror på vad du har för miltalskrav. Jag missade själv en 12000-milad carbonsvart 01:a i Piteå i våras. Hade fått den för 95tkr och den var välvårdad samt Individualspecad och hade fullständig historik. Men, någon annan hann före innan jag hann fixa en medresenär upp till norr. Så visst går det att hitta även facelift till rimliga pengar. Men det kryllar ju inte av dom. Det dyker nog upp betydligt fler bilar inom någon månad. Själv ska jag vänta tills det dyker upp någon som ska/måste sälja. De som är på Blocket nu är bara fantasier. Tyskland är mer eller mindre uteslutet för min del. Det är oftast dyrare än här.

Jag vidarebefordrar uppgifterna jag fick från Linol!

M5 E39 i Sverige Länk
Varför har -01:an i Gbg den äldre ratten och de gamla (svarta) mätartavlorna? Jag har själv en -01 men min bil har den tjockare facelift-ratten och grå mätartavlor, borde inte Gbg-bilen ha det också? Jag tycker den verkar vara en 00 som bara faceliftats med nya strålkastare fram och bak.

Synd på fälgarna tycker jag. Inte för att de är fula i sig, men för att det inte funkar med något annat är style 65 original för mig personligen.

Bilen ser jättefin ut på bilderna, men något känns mongo med hjulen. Är det för smala däck? De verkar inte fylla ut hjulhusen ordentligt.
Den bilen är hårt körd, (servad) på mechanum där ägaren jobbar. Jag höjer ett varningens finger.
Kn
15
Knockout
BMW 530,e39
Håller med Lasse,

Original är för mig oftast bäst = snyggast

Det är en -00, kan man se när man går in på transportstyrelsen och söker information om bilen.
Det känns lite överpis!

Tillverkad 2000-03
I trafik: 2000-04-07
8ägare,

Du nämner att det är äldre bilar och det är det också,
men personligen tycker jag att det är en av dem finaste BMW presterat, tillsammans med Z8, och 8 serien.

Jag tror det blir en klassiker, om man kan vårda bilen så tror jag på sikt att det blir en eftersökt bil..
--------------------------------------------------------------------------

95 tkr för -01 och ändå låga mil är bra pris.

Hoppas det dyker upp flera av såna exempel..

Bor du i norra Sverige?

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jo, föredrar också original. Förutom möjligen avgassystem, de är inte så grova i rösten original. Men då ska det vara Eisenmann, inte japs-stuk eller hemmabyggt.

Knockout: Jag håller till i Värmland, men är norrlänning så Piteå hade känts som att komma hem. Inga problem med långa avstånd när priset är helrätt.
95tkr-bilen hör hemma i Luleå nuförtiden, så kvar i norr.

M5 E39 i Sverige Länk
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Gällande årsmodeller så kan jag tipsa om att första Vanos-uppgraderingen gjordes 1999/11 för mindre rassel och motorblocket uppdaterades 2000/03 för mindre oljeförbrukning, så en 00 tillverkad 2000/03 eller senare kan vara en bra kompromiss om man inte får tag på en bra faceliftad bil
Japp, det är en 00 - inte 01 som annonsen påstår. Men man har bytt ganska mycket för att få den nästan facelift; strålkastare fram och bak, 16:9. Det som inte är facelift är ratten, intrumentklustret och telefonen. Facelift har även PDC även fram - min gissning att denna bil saknar det.

Ratten är ju en smaksak, personligen tycker jag den äldre M-ratten är betydligt snyggare. Och den finns ju även i en tjock version. Annars är den nyare sportratten ruskigt skön att greppa med sin tjockare krans. Även den äldre telefonen lyser snyggare i mörkret tycker jag (i min sitter en mindre, trådlös historia).

Personligen ogillar jag 20-tums fälgar starkt på e39. Svarta njurar är okej tycker jag personligen (tar ju max 5 minuter att återställa om man vill), men någon har varit på njurarna och "stajlat" dem med M-ränder, samt även täckt strålkastarna med solfilm (ser lökigt ut tycker jag). Det går ju att få bort, men är en massa extrajobb och borde inte ha suttit där alls!

149 känns väl högt, men fel fälgar + styling är ju saker som gör att bilen tappar värde.

Är den inte för hög bak också?

Mycket gnäll här, men bilen är ju snygg för övrigt. Hoppas inte avgaset låter FÖR mycket. Håller med om att den kan få låta lite mer än original, men inte som en raggarbil.

E39 M5 har gjorts i många ex, och själva tanken med den är ju "sleeper". Om fem år kommer troligen fina originalbilar att börja stiga i värde igen, men just nu verkar de ligga kring 100-120 i okej bruksskick.
Håll utkik. Kommer lägga ut annons på en riktig pärla i början på maj. -99. Fd utställningsbil. Fullständigt original. Rullat 13000 mil. I min ägo har den rullat 20 mil senaste åren. Allt i utsökt skick.
Bilsalongen i Sundbyberg hade en väldigt fin Imola-röd -99 i somras. 15 000 mil, Vanos åtgärdade - inget rassel. Allt original (ej facelift). Navi, glaslucka, alcantara-tak - dock en sportratt som jag inte riktigt gillade.

De hade begärt 114000 men ville släppa den för 105 till mig, men då jag hellre ville ha en svart eller silverstone så nappade jag inte. Den såldes några dagar senare till Sundsvall.
Det är klart att det är olika från person till person, men en facelift (01-) med rättad motor (kolvringar, vanos), instrumenthus, 16:9 navi, sportratt, angel eyes och Celis led-bakljus ligger lite högre i pris. Ca 20-30 000 om milen och skicket är detsamma i övrigt, tror jag.
Kn
15
Knockout
BMW 530,e39
Pitkänen
Vill du inte lämna ut info samt foto till mig redan nu eller du väntar till maj?

Tack för info Daniel men det känns lite mkt pengar för den i GBG, dessutom inte original fälgar, dessutom rekommenderar inte CSL E46 bilen...

ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
Knockout det finns en på blocket idag kl. 20.12 för 119k 10.000 mil kan vara värd o kolla 3 ägare toppskick lycka till

Det är den här annonsen, för den som undrar. Någon som briljerar med en annons helt utan bilder.

Länk

Fast den första annonsen som visades på blocket.se ikväll, var den här (OBS ingen M5, jag tänkte mest på att bilderna är lite "annorlunda". Folk har tydligen inget flyt med annonsförfattandet ikväll :)

Länk
ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
Lasse-SL500 ja konstig annons utan bilder. Hade jag varit spekulant vill man ju se regnr. och bilder för att kolla upp den så gott det går

Kn
15
Knockout
BMW 530,e39
Håller med, konstig annons, snål :)

Inget underpris heller, 120 tkr för en -99 hm?

Kanske e värt för en bil i superbra skick med låga mil?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.