|
|
|
|---|---|
|
Hej! Som rubriken lyder så är det dags för en inspektion 2. Det är en M3 e46 som närmar sig 9000mil. Har ringt till flertalet Bmw service verkstäder och kan säga att det skiljer sig nått otroligt i pris beroendes på vart i landet man lämnar in sin bil. Var i kontakt med Bmw i Sävsjö NIFAB då dom ligger närmast mig efter Bmw Jönköping med humant pris. Någon som har erfarenhet utav dom som vill dela med sig. Skulle uppskattas. Iko | |
| Dela gärna med dig av de priser du får. Jag tror det kan hjälpa andra vid eventuell jämförelse. | |
|
Lite offtopic men ändå inte. Varför kör man med inspektion på vissa bilar och inte på andra? Alla bilar borde väl må bra av en inspektion? Gamla som nya. Min förra bil E61-06 gick man ju efter idriven men i nuvarande E83 -07 är det inspektion som gäller, Varför? Hade en Volvo för några år sedan, där fanns ju inget som hette inspektion? Kan någon förklara? |
|
|
Inspektion är BMW-språkför service. Inspektion1 - liten service, inspektion 2 - stor service. Det händer inget på BMW-verkstan som är annorlunda än på andra verkstäder. Mvh Daytona |
|
|
Hej! Kolla med Rinaldos Bilservice i Jönköping. En av dem bästa i landet på BMW! MVH Martin |
|
|
Bmw Group Göteborg- 17000kr Holmgrens Jönköping- 15000kr ( tillkommer 1300kr om bromsvätskan ska bytas ) Linköping- 14500kr Vimmerby-14500kr Växjö- 14500kr Skövde- 12900kr Bayrishe Göteborg- 12000kr Bmw Sävsjö NIFAB- 10000kr Detta är auktoriserade BMW verkstäder. Andra auktoriserade verkstäder ligger mellan 5000kr-9000kr Iko |
|
|
Meibrandt, har varit i kontakt med Rinaldo och han skulle ha 6000kr men då ställer han inte ventilspelet eftersom han inte anser att det behövs. Visst han är en toppen mekaniker, person och har ett gott rykte. Tar sig alltid tid om man har nått bekymmer. Säger även ifrån om han inte vill ta sig an ett arbete ( vilket jag fått erfara ). Men det är den där stämpeln som jag vill ha och den får man inte hos Rinaldo. Måste sälja in Rinaldo till en eventuell köpare. Känner inte köparen till Rinaldo som Du, jag och många andra på forumet så blir det svårt. Iko |
|
|
En liten korrigering gällande offerten från NIFAB Sävsjö. Ringde in för att boka tid då deras pris var betydligt lägre. När allt var klart så ville jag dubbelkolla så att priset var det jag fick från den första telefonisten. Mycket riktigt så skillde sig priset precis som jag anade att det skulle. Det hade stigit till 12300kr. Den jag pratade med först hade missat att lägga till lite packningar i kalkylen. Utöver det så tillkommer även priset på schimsen ifall det behöver åtgärdas "vilket det sällan behövs". Hyrbil ingår EJ. Plus att det vore bra ifall dom kunde ha bilen i två dagar. Känns som klåpare hel plötsligt! Iko |
|
| VAd menar du med "Detta är auktoriserade BMW verkstäder. Andra auktoriserade verkstäder ligger mellan 5000kr-9000kr"? | |
|
Kane Icke Bmw verkstäder. Bmw stämpel. Behöver jag vara mer tydlig? Iko |
|
| Om jag skulle stjäla tråden lite och fråga om någon har erfarenhet vart man lämnar in bilen för inspektion 2 om man bor i Umeå och vill ha någon riktig bra? | |
|
Det finns ju oberoende verkstäder som är bmw auktoriserade och där det även står bmw på stämpeln men kanske inte i gbg trakten? Man kan ju inte åka över halva riket heller för o serva... Jag har gjort två insp 2 på några av mina gamla e46 M3 och schimsen har aldrig behövts justeras, så det hade jag struntat i, finns ju ingen garanti osv på bilen ändå eftersom den är så gammal utan det viktiga är ju o skifta oljorna och dem andra vätskorna som behövs. Jag tror värdet hålls uppe ändå och den seriöse spekulanten vid en försäljning kommer förstå att man inte kan lägga 17000 kr på enbart service. Tänk om bmw dessutom tycker att bilen behöver nya skivor/belägg och en omgång Michelin, då är man uppe på 30-35000 kr. |
|
|
Sjuka priser dom begär. Servar min m3e46 på Hackefors bil i Linköping (auktoriserad bmw-verkstad). Gjorde en inspektion 1 hösten 2012 och har för mig att jag betalade 5500 för den, kollar man Jarls Bilservice (erkänt bra bmw m-verkstad) så ser dom ut att ligga på samma priser. Länk Dvs. 7500 för en Insp. II om inga schims behövs (brukar inte behövas) Vad jag vet så är skillnaden mellan insp. 1 och 2 den att i 2an byter man olja i växellåda och diff. Med tanke på prisskillnaden är det ju helt klart värt att åka ganska så långt för att få sin pärla servad. OT: Personligen anser jag att m3e46 nu börjat komma ner så lågt i pris att det snart inte är värt pengarna att serva på verkstad för att få en stämpel, är ju faktiskt inga problem att göra precis samma saker som bmw själv gör vid en service och sen spara alla kvitton från dom delarna och oljorna man köper för servicen (som någon form av bevis för att servicen utförts). Sen är det ju så klart skillnad om man har en m3e46 05a som gått 4k mil eller om man har en 01a som gått 16k. Jag själv servar min bil efter serviceboken på auktoriserad verkstad men då jag inte kör mer än 500 mil om året så gör jag även en extra oljeservice varje år, denna gör jag dock alltid själv. |
|
|
Esvensson skiljer mer mellan Insp 1 vs Insp 2 |
|
| Bianca - Vad är det mer som skiljer? | |
| Kollade i Umeå idag. 13700 oavsett om det behövdes schims eller ej. Med motiveringen att man måste ändå lyfta ventilkåpan. Är väl ändå inte så mycket jobb att kolla spelet jämfört med att byta? | |
| Kom vi fram till vilken auktoriserad verkstad som var bäst och hade bäst priser? Är också ute efter att göra en insp 2 på min fru | |
|
ninzo: Det är nog olika beroende på egna erfarenheter, i Gbg skulle jag rekommendera Wölkes som auktoriserad m..h.t. de verktyg som nämns ovan behövs. Medlemskap i Länk ger ju 10% rabatt på service på flertalet auktoriserade verkstäder som finns kring landet förutom de med den allra lägsta timdebiteringarna. Mvh Asken |
|
| Tack! Vet du om rabatten gäller hos Wölkes? Får bli en liten tur dit imorgon :) | |
|
Jepp den gäller där, kolla under medlemsförmåner i rullgardinsmenyerna på hemsidan ovan. Finns även en sektion för BMW CS West på facebook med mera. Mvh Asken |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
ESvensson - Vid insp. II byter man även tändstift och luftfilter. Men dom flesta byter nog luftfilter oftare än var 8000:e mil. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.