AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.809

Oljeförbrukning/oljetyp M5 E60

Då har man haft bilen i två veckor och tänkte höra vad som är "normal" oljeförbrukning. Har försökt leta runt efter något samstämmigt men det verkar vara en oenighet runt denna fråga. Oljeförbrukningen verkar vara någonstans mellan 1/100 l/mil till 1/1000 l/mil vilket känns som ett väldigt stort spann mellan olika bilar. Av vad jag kunnat läsa mig till ligger medlet någonstans runt 1/250-400 l/mil. Har även sett att det diskuteras runt vilken oljetyp man ska köra V10 på. Någon därute som har koll på detta?

Bensinförbrukningen ligger på 1,24 l/mil vilket jag tycker är bra med tanke på vilken bil det är. Än så länge så är jag mycket imponerad av denna best.
so
48
soffe2
Galen m5 e60 -06
e55 amg kompressor -01
Min drar runt 1L/1000mil.
kör fortfarande 10/60 olja fast från turbocenter sthlm.
Har inte hört något om någon ny olja mer än här i en tidigare tråd. Dom bmw mekaniker jag pratat med om det har inte heller hört något om det. Förövrigt känns det som att den funkat på väldigt många m5:or redan, så ser inte varför man ska sluta köra på den. Men har någon mer info så vore det intressant att höra
Ki
14
Kitc
Bmw 120d
Bmw M5 Touring-07
Min verkar dra ca 1L/500 mil
Men jag har bara kört ca 200mil än så länge.
Bensinförbrukningen ligger på 1,5L/mil med normal körning och 2L/mil med lite mer aktiv körning.
Kan kanske komma ner på 1,2 vid landsväg,så 1,24 är riktigt bra.
men håller med Ts vilken best det är.
//
Krister
Det svar jag fått från BMW-verkstad idag! är att ca 2 liter på 1000 mil kan räknas som normalt men det kan variera beroende på hur mycket stadskörning man har på bilen. Bra att veta inför framtiden.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Ni som har ställt av era bilar över vintern. Gör ni något särskilt när ni ställer på dom igen?

"BMW, probably the best car maker in the world.."
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Startade min igår för första gången sedan november och den startade hur fint som helst. Försökte hålla ca 1000-1500 v/min kort efter uppstart för att få smörjning till allt. Hört att det är dålig smörjning på tomgång.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

OK, så extra lugn körning direkt efter uppstart tills bilen visar rätt temp och varit igång en kvart eller så?

Vill flytta på den lite då den stått ett par månader på samma plats men orkar inte ställa på den en dag, skita ner den och få stenskott överallt.

Kliar dock i fingrarna dagar som denna :-)

"BMW, probably the best car maker in the world.."
Kr
170
Krigge
M5 2007
Min fick jag fylla upp efter 900 mil.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Vid uppstart efter vinterförvarande hade jag absolut inte varvat motorn hårt ens efter en kvart, snarare typ 30 min minst! Gjorde ett test med 10w40 olja och de tog 20 min för min gamla e30 att komma upp i arbetstemp på oljan (80 grader) och detta var på sommaren! Så med eran tjocka räserolja hade jag varit iaf lite försiktig!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.