AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.411

E39 523i -98 Knas med spolarpump framruta

Tjena,
kör med 50/50 spolarvätska. Spolaren på huvudlyktor funkar. Modellen är ej en touring men en Automat.

Efter att ha vart på inskickad på mek för efterjustering av ett kylarbyte (de satte inte fast kylaren helt 100) har vindrutespolaren lagt av. Hörs inget surr från pumpen och ingen vätska kommer. Har gjort en snabb titt på säkring 2 + 4 i handsfacket (dessa påverkar spolning på framruta enligt tyska översättningar jag gjorde) och de ser hela ut.

Antar att detta blir nästa logiska steg i felsökningen...
1. Tänkte kolla relät till framruta spolningen. Vart sitter själva relät till spolarpump/motor till framrutan eller går den på samma som huvudlyktorna spolning (i så fall är ju den ok om samma relä används eftersom lyktornas spolning funkar ok)?

2. (om relät är ok antar jag att det måste vara pumpen som plötsligt gett upp alt kabelbrott/glapp). Läste i en av trådarna att spolarpumpen för framruta sitter bakom innerskärmarna vid höger framdäck. Där ska man trycka in innersta pluggen i clipsen och sedan dra ut clipsen för att lossa skärmen, däcket kan sitta kvar. Korrekt? Låter dock som om det blir sjukt tajt om plats runt däcket...

3. Efter jag lyckats pilla bort innerskärm och hitta spolarpumpen antar att nästa steg blir att mata pumpen med 12v direkt för att se om denna drar igång?

Kan inte bara bilar funka...gaahhh :)
Är det åtminstone nån som kan säga "Ok" på att mitt tillvägagångssätt stämmer för att lösa problemet please?

*suck*
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Precis, tvångsmata pumpen med 12V så vet du ju.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.