|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag står i begrepp om att inom kort köpa en mer ordentlig bil. Har haft några bilar genom åren och kör just nu en v70 (närmar sig 50000 mil) och en xc70 som ligger på drygt 30000mil. Jag är snål som få andra och därför är det olyckligt att jag drabbats av bmw-sjukan. Jag letar nu efter en mindre bmw i prisklass 70-140k som jag ska ha i många år. Jag kör mellan 3000-5000 mil om året så jag förbrukar en bil ganska fort. Mina krav på bil är bra driftsäkerhet, även bortom 20 000 mil, vettig bränsleekonomi, körglädje tillräckligt med krut för att göra omkörningar (men bränslekonomi och försäkringsekonomi är viktigare), avstängningsbar airbag i framsäte (pga barn). Jag hatar lackproblem (typ klarlack-släpp) och vill åka tyst och tyskt. Vi har en extra familjebil. Jag har funderat på både 1 och 3-serie från ca 2008 och framåt. Jag har ännu inte bestämt mig för bensin eller diesel, och är lite oroad över att jag det i varannan blocketannons står "nybytt turbo om 18000 kr" på bilar som gått bara 10-15000 mil. Detta får mig mig att fundera över driftsäkerhet och "total cost of ownership" Jag har tidigare haft stor nytta av autopowers begagnatguide, men e90 verkar inte finnas med ännu. Så vilken modell och vilken motor förespråkar ni? vilka eventuella fel är vanliga (har läst ngt om kamkedjeras på mindre dieslar, behöver man vara orolig för detta?). | |
|
325i E91 med M-Paket, skinn och drag. Mer komplett bil går inte att få. 2009 kom faceliften och den är ett måste tycker jag. Snyggare interiör, exteriör och uppgraderat chassie. Rak bensinsexa som går silkeslent och förbrukar blandat kanske 0.7X-0.8X/10km, 0.6X/10km i stabila 110-120km/h motorväg. Försäkringen och bränslet är billigare på bensinare så i slutat ändan tror jag att totalt cost av ownership blir lika med en diesel om inte billigare med tanke på att bensin bilar är billigare i inköp. 325i och 330i har samma motor, det som skiljer är insuget och mjukvaran så för ca 10 000 kr kan du få 54hk/50Nm+, samma effekt som i en 330i. Länk Några objekt. Bara att börja pruta. Länk |
|
|
Hej Med dina förutsättningar måste väl ändå diesel vara att föredra. Bra bränsleekonomi och omkörningsprestanda. Om du ska köra så långt med bilen kommer du ju förmodligen att få byta turbo oavsett så det är väl bara att räkna in i budgeten. En bensinbil kommer ju också drabbas av fel. Tänk på att 0,2l/mil i skillnad gör 12000 kr/år vid 4000 mil/år. Mvh Johan |
|
| Är driftsäkerheten bättre på de mindre motorerna? | |
|
Att rekomendera en faceliftad 325 M-sport med skinn och drag till en person som beskriver sig som "snål som få" och kör 3-5000mil/år, som dessutom letar bil i prisspannet 70-140k. Joråsåatt... säkert den "mest kompletta bil" TS kan hitta. Försäkringskostnaden tror jag knappast är billigare på en 325i än på en 320d men försäkringar är ju väldigt individuella så det lär kollas upp vid köp. Att bensinen för tillfället är några ören billigare än dieseln är inget man räknar hem ett köp av en rak 6:a på. En 320d från -08 med 177hk motorn och automatlåda skulle jag säga var ett bättre alternativ. Annars en 120d M-sport från -08, om du inte känner att du behöver utrymmet i 3-serien |
|
|
Med tanke på att billigaste bilen More tipsar om ligger ca 50k över TS budget så får man väl anta att More är en jävel på att pruta. =) Lustigt nog så skulle en 320d vara dyrare att försäkra än vad min 325i är för min del. Dessutom är det högre skatt på dom 320d jag har kollat. |
|
|
Allra snålast är 320d EDE. Testa även 318d LCI (2009-), 325d el 330d. Fundera över andra bilmärken än BMW/Volvo? |
|
| jag vill gärna veta mycket om förväntade reparationer. Kan tänka mig andra bilmärken, men mercedes går bort pga image-skäl. Jag skulle tro att småmotorerna räcker för mig, men inte om man kan förvänta sig att dessa motorer håller sämre. volvos snåldiesel 1,6 drivE har jag räknat fetbort pga dyra reparationer(partikelfilterbyte), och inköpspris plus att bilen i övrigt känns som en ford. Om det blir en volvo blir det garanterat en summum d5 då jag har fortroende för den motorn (min d5 har som sagt gått nästan 50 000 mil och har mkt kraft och mil kvar.) | |
|
Länk En nyare D5 Summum? Saabs (FIAT) 1.9 TiD/TTiD är snål och rapp med underhållsfritt DPF. Std utrust (sv såld) inkl parkeringstimer. |
|
|
Det krävs inte mycket tankekraft för förstå att More nämner "325i E91 med M-Paket, skinn och drag" eftersom han nyss har importerat en sådan han vill sälja dyrt. En utav bilarna More länkar till är just hans egen. Åter till ämnet: 1- eller 3-serie? Driftskostnaderna och bränsleförbrukningen är i princip identiska med samma motoralternativ. Således är 3-serien enligt mig det bättre valet då den är mer komfortabel och har bättre utrymmen, samtligt som den både är körglad och solid. Om du är ekonomiskt lagd så är det ett ypperligt val. Räkna gärna på driftskostnader jämfört med andra bilmärken och modeller så ser du själv. Med din körsträcka kan du i serviceväg räkna på ungefär ett oljebyte per år, vilket är ca 1500-2000kr beroende på var du gör det. Du får själv göra en kalkyl för dina behov. Bränsleförbrukning och skatt ser du enkelt på transportstyrelsen, Länk (deklarationen för landsvägskörning lär vara extra relevant i ditt fall) Försäkring är likaså individuellt för just dig. Det finns ingen speciell modell som garanterat är helt förskonad från fel. Som jag har uppfattat det förekommer det en låg felprocent av olika karaktär beträffande samtliga motorval. Det handlar således mer om tur eller otur med just det aktuella exemplaret. Om du är orolig har t.ex. SalusAnsvar maskinskada upp till 16000mil/8år. Lämpligast val enl mig för dina kriterier: E90/E91: 316, 318, 320. d eller i, från 2008 och framåt, men helst från 2009 eller ännu nyare. Lycka till med köpet. Du lär bli nöjd med din BMW oavsett vilken modell du väljer. |
|
| Edit: Nyimporterad var en felskrivning. I övrigt vidhåller jag det var skrivit ovan, även tråden handlar om något helt annat. | |
| Men om More länkar till sin egen bil måste ju det innebära att den kan släppas för 140k, bara att slå till alltså. | |
|
Epsilon bekräftar det jag misstänkte. För när More hade en 525d LCI var det världens bästa bil som dök upp i alla köpråd. Sedan hade han en 335d som var världens bästa bil i nästa omgång köpråd. En smula osymptatiskt kan man tycka om det beteendet kanske. För att återgå till ämnet skulle jag rekommendera en 318dA eller 320dA (alltså automatvarianterna) i det här fallet. Då slipper man svänghjulsproblemet och i övrigt är dieselfyran driftssäker. Hade fokus varit på mer körglädje 325d eller 325i. Ganska liten merkostnad i sammanhanget men som förvandlar bilen totalt. ------- //Lövet |
|
|
Jag har en 320d -11 ede till salu. Skicka powerpost om du är intresserad. Mvh |
|
| Mitt råd är också 320d. Har ägt två 325i, både pre lci och lci och dem är inte snåla. | |
| Jag har lärt mig sedan tidigare att man kan lita på lövet | |
|
Ska du åka riktigt billigt, har vi (hustrun) snart en 116d -11/9.500 mil till salu. Solid-röd, 5-dörrars med Advantage- och Komfortpaket. Den bilen går att köra på strax över 0,4 l/mil på långkörning. På riktigt. |
|
|
325i med 3l motorn är den bästa bästa kompromissen mellan kostnad/körglädje/prestanda. Och det finns sådana för under 140k. Jag har ännu inte förstått hur så många kan köpa diesel BMW när bensinarna är så härliga, och jag har kört både 4 och 6 cylindriga diesel BMW, och aldrig känt att jag ville äga en sådan. Men det är lilla jag det! RBiH for life! |
|
| Tycker fortfarande att 325i är det bättre valet men jag missade ditt prisintervall. | |
|
Jag instämmer, om körglädje och motorkänsla ingår i kriterierna så är en 325i i bra kompromiss för kostnad/körglädje/prestanda. Jag pendlar in till Stockholm på motorväg med köer på slutet och brukar ligga på 0,7 l/mil. Och med motorgången och körglädjen den ger, så är det värt en liten extra kostnad gentemot dieseln. Min har rullat 19000 mil och varit totalt felfri från ny. Inget är bytt utöver servicedelar. (Dvs det som står i serviceboken + glödlampor). **BMW-ägare i 33 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Har alla e90 avstängningsbar(med nyckel) airbag? finns det någon e90årsmodell där det går att att få blåtandsövering av musik från telefonen? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.