AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.253

Bilen fnysser... E39 525i - 2003

Sida 1 av 2
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Hej Alla kollegor...

Har blivit tosig idag, fick tips att det kunde vara vevhusventilationen som var kass, men den bytades idag, inkl alla slangar... spelades in idag så ni kan höra..
Har följande ljud:

Och det gör mig tokig, eftersom jag inte kan komma på vad som är boven..
Har ngn något bra tips? så skulle det vara tacksamt..
Man känner sig ganska uppgiven, många timmar i garaget, och känns som vevhusventilationen bytades bara i onödan... är ju tydligen inte den som är boven..

Disaventilen?
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
har testat med den avkopplad, men med samma resultat.. så jag tvivlar starkt på att det skulle vara den...

Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
lyssna på 0:33, så kommer det en sista pust... ;-)

Trodde det var du som gasade.
Det där låter som tjuvluft om det är det så måste den ju bara reagera på startgas så mycket som den pyser.

Hur såg vevhusventilationen ut och oljefällan var den tilltäppt?
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Nej jag tyckte vevhusventilationen var ok, inget/ingen slang var tilltäppt, dock kan man inte se på själva "cyklonen", men den ööpnade jag upp av nyfikenhet, och vist var det lite gult glegg, men inget extraordinärt..

Kan det ha ngt med gashusspjället att göra, kan den vara kass?..eller tomgångsmotor/ventil ... har sprutat startgas igår runt om, men utan större lycka... :-(

Du sprutade i insuget?
runt insuget där man kommer åt.
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Ja, jag sprutade runt om,samt att jag bytade insugsbälgen, så den är oxå ny.. sprutar jag direkt i insuget så "knackar" ju motorn... hoppas jag förstod dig rätt...
riktigt mysko dilema för mig...:-(
och sprayar jag runt om så händer inte mycket.. den går inte upp/ner i varv...
Får hoppas Hasso läser denna tråd, han e riktig guru, kanske han kan ge mig nått tips...
Men tack delorian för din hjälp.. :-))
Ha en mysig fredag kväll :-)

Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
vill bara informera att jag gassar lätt och min kollega filmar... så det inte blir missförstånd att den går upp och ner i varv av sig själv, är vid lätt gas tryckning det fnyssande ljudet kommer, så i videon gasar jag och släpper, för att få fram ljudet,,

Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Alla mina E46 och e39 har låtit så min 525 låter så.Min kollegas 525 låter så med eller har jag missat nåt tycker du det låter mer än normalt?
Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ljudet kommer från insuget/spjällhuset väl? rätta mig nån om jag fel
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Hej Catch_me :-)

Joo jag tycker oxå att det låter från spjällhuset, börjar den bli kass?...
Det ska ju inte låta så... lätt inte så förut.. och på dom jag tittat på låter det inte så heller...

Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Hmmm säker på att det inte lät så innan? Ska kolla min imorn ifall det låter lika mycket som din...Kollat så att du inte har hål/spricka på insugslangen eller vad nu man kallar det för
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Tack catch_me...
Insugsbälgen är "glanz" ny... så den kan det inte vara :-)
OM jag får gissa själv så skulle jag gissa på kasst spjällhus... men det e vad jag trorr...
men tack för att du kollar iallafall hos dig... pyser det oxå så vid avstängning?...
Njaa jag vill inte garantera, men jag minns inte att det var sådant ljud ett år sedan...

Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Japp min låter oxå så som din på videon 0.33 vid avstängning och bilen går hur bra som helst och inga felkoder enligt Bmw-scanner..
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
tack catch_me du är en ängel :-))
Men vi får se imorgon om någon kommer med bekräftelse att det låter så hos dom oxå. eller är det bara vi ;-))
blir intressant....

Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
He he lugnt...som sagt jag har ägt e46 320,330, e39 520,2st525 alla lät så..vi blir säkert flera ska du se..Jag tror att du hakat upp dig på de ljudet efter att bytt vevhusventilatonen..
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Får se om Hasso ger sin dom, han e riktig "king" så återstår att se om han ger ngt besked så jag slipper ligga sömlös på nätterna ;-))
Tack ännu en gång catch_me för din hjälp.. uppskattas... hoppas jag kan gengälda dig ngn gång :-)
sköt om dig..

Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Länk min låter såhär(Inte min bil) ger man gas med längsamt då låter så som på videon din låter oftare efter du gasar oftare och kortare stund?man tror att det är läckage men ag tror att det ska vara så...

Ingen annan som känner igen ljudet?
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Du e riktigt grym cath_me... :-))
Jaap ser att det låter likadant hos dig...:-)) då e jag iallafall inte ensam ;-)) hahahahha ... fick mig ett smile nu efter hela dagen i garaget och svordomar över att jag inte kunde hitta varifrån den "fnysser" ... får se imorgon om det e andra som "joynar" oss eller dementerar att det skall vara så.. ;-))
godnatt catch_me... få gå och lägga mig nu.. hela kroppen värker...efter idag... var i verkstaden i 7-8 timmar... och pillade med vevhusventilationen, och svor en del ;-))) men,men nu e den iallafall bytt och oljesticks röret rengjort och kontrollerat :-)
sov gott min vän...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.