AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.185

Varför startar inte min E46 320iA - 2000?

Fe
5
Fetti
320iA -00
Jag försökte söka lite i forumet och se om någon haft liknande problem men jag kom inte fram till något exakt..

Igår tvättade jag bilen och flyttade på den kall från ett ställe till ett annat på gården och flyttade tillabaka den där den brukar stå, senare på kvällen skulle jag åka iväg och bilen startade typ 1 sekund och tvärdog. När jag vred på nyckeln drog startmotorn men det lovade precis ingenting, det lät nästan som att det inte var kompression i motorn.. Efter en par försök började bilen lova igen men startade inte, jag slutade när det började lukta bensin.

Testade på nytt idag och samma sak, provade ladda batteriet och ha i motorvärmaren i 3 timmar men ingen skillnad.. Motorstyrningslampan tänds efter misslyckat startförsök men försvinner igen då man vrider av och på strömmen.. Tändstiften är samma som original och mindre en ett år gamla..

Några faktorer som kan inverka var också att jag nyss har bytt olja och samt tankat full tank.. Jag har givetvis kollat så att det finns olja i motorn!

Idéer? Kan det vara kamaxelgivare som någon har haft problem med? Något ställe där det är känsligt med fukt? Bilen är som sagt en 320iA -00 medkörd ca 27 500 mil
Fe
5
Fetti
320iA -00
Glömde nämna att jag ibland har hört svaga knackningar från motorn (?) som uppstår ibland och försvinner däremellan.. vet inte vad det beror på och om det har något med saken att göra!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle gissa på att en eller båda av följande saker har hänt när du kört så kort sträcka/tid med den motorn:

1. Stiften är rejält nersurade av bensin - ta för vana att inte köra kortare tid än minst en minut med motorn om du startar den, för den "chokar" väldigt mycket vid kallstart och dränker därmed stiften i bensin.

2. Ventillyftarna har hängt sig pga luftficka.

Båda dessa symptom är relativt vanliga om man bara startar motorn kall och kör typ tio meter och sedan stänger av.

Försök starta motorn samtidigt som du håller nere gasen HELT (full gas), då öppnas spjället i insuget och du kan blåsa rent cylindrarna från överflödsbensin om du har tur.
Fungerar inte det får du skruva ur stiften och bränna dem torra med gaslåga samtidigt som du försöker blåsa rent cylindrarna med tryckluft eller liknande.
Dock kan stiften bli permanent dåliga om de varit dränkta i bensin så det kan vara läge att byta dem om motorn inte går som den skall efter några mils körning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fe
5
Fetti
320iA -00
Det verkar nog ha varit så enkelt som du säger, det första med gaspedalen fungerade inte så det blev metod 2, bilen startade direkt och jag körde drygt 10 km i olika tempo och den verkar att ha klarat sig bra för den går som normalt. Tack för hjälpen!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Skönt att du fick stil på't Fetti. I mitt fall funkade ingen metod, den var helt komplös. Jag fick rycka säkringen till bränslepumpen, sen trycka i en matsked olja i varje tändstiftsbrunn, nöta lite tills oljan bildade en film och kompressionen återkom, sen i med säkring och så hostade den igång.

Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.