AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.975

E87 120i - 2005 Problem med avdragen skruv till ventilkåpan

Bo
20
Bove
120i, -05
Som rubriken lyder så fick jag idag ett problem a la grande. Jag har bytt ventilkåpspackningen och när jag ska dra sista bulten så går den rätt av. Det sitter således en bit av bulten kvar i godset och för att tillägga så gick den av INNAN jag dragit åt den. Nu undrar jag om det finns några bra tips på hur den ska ur? Den gick av i stort sett jäms med godset och plant med, så det finns inget att få tag i. Tips?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej Bove,

Det är inget problem. Med risk för att vara dryg så tror du väl inte att du är den första bmw-hemmapularen som drar av en pinnbult.

Leta reda närmaste välsorterade verktygsbutik, och då menar jag inte rusta eller jula, utan en VÄLSORTERAD butik. Typ Würth eller någon specialbutik eller kanske Bauhaus och fråga efter en grön tång att dra ut bultar med. Den har tandning så oavsett hur du håller får du kraft och bett.

Funkar inte det - vilket det nog inte gör i ditt fall eftersom du beskriver det som att den gått rätt av så går du in på samma välsorterade verktygsbutik och köper ett för ändamålet anpassad borr (själva spetsen alltså, inte hela maskinen) med så kallad negativ eller omvänd gänga.

Det är väl en M6-bult du dragit av? Då skall du första borra ett ca 10-15 mm djupt hår i den, och sedan skruvar du in skruven med omvänd gänga, som sedan när du skruvar in den kommer att dra upp och dra med sig pinnbulten.

Sen... åker du väl bara till BMW och köper en ny, och på vägen hem så kan du ju passa på att av bara farten köpa en momentnyckel också. :)

Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.