|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa !! Är nu på gång och skaffa mig en E60/61 årsmodell 2003 - 2006 eller motsvarande 3 serie. Har haft en E39 som jag nu har sålt med M54 motorn i och jag undrar lite hur det är med nästa generation motor N52 ? Är den också oljetörstig ? Har den andra grejor som går sönder ofta (insprut , tändspolar osv.) Skulle gärna höra era erfarenheter om hur det ligger till då jag har blivit lite osäker vilket motoralternativ jag ska välja. M54 vet jag hur den är då jag fick riva min och byta ringar för att den skulle sluta vara en oljebrännare och jag har hyffsad koll på vad den kostar att reparera. Storleken på motorn är inte huggen i sten ännu (helst värre än den gamla) . Skriv gärna en rad om vad man ska kolla på N52 om man hittar nån intressant. Med vänlig hälsning Micro | |
|
Oljetörst är individuellt, vissa dricker massor medans andra inte dricker något alls. Vår 330 drar max 1l/2500 mil och det som har bytts under 20k mil är kamaxelgivare. Helt ok tycker jag. Vissa 05/06 har problem med dålig smörjning i toppen och tickande lyftare som följd, men efter 06/03(tror jag) konstruerades toppen om och vissa tidigare bilar fick topplocket utbytt på garantin till en reviderad konstruktion. N52 har inte samma problem med tändspolar/högtryckspumpar som N53, utan det du ska vara vaksam över är som sagt om bilen har fått topplocket utbytt till det bättre. |
|
| Just detta med fastnande kolvringar på M54 tycker jag statistiskt har en övervikt på 2,2 lit-versionen här på forumet. | |
| Problemen med dåliga kolvringar beror till stor del på hur bilen har skötts av tidigare ägare, precis som med alla andra lågfriktionsmotorer med 2500/3000-mils intervaller för oljebyten. Gissningsvis är nog N52 inget undantag på den fronten heller. Rent generellt sett alltså | |
|
Det svåra är ju att ingen som vill sälja sin bil vill tala om det finns fel på den. Det har jag full förståelse för , men jag vill ju inte få en med samma fel jag har haft om jag kan slippa. Även om 50-150000 kr inte är mycket i dagens samhälle så är det ju tråkigt om man får en felande bil , då man bara vill njuta av den o inte bara reparera. Och som sagt jag är jättetacksam för alla svar. MVH Micro |
|
|
jag skulle ta M54 alla dagar i veckan. har haft ett antal M54 och man får som sagt byta någon tändspole och vara beredd på att byta vevhusventilation om föregående ägare kört fulla intervaller mellan service. N52/N53 tycker jag är en riktigt dålig konstruktion med massor av dyra och krångligt konstruerade lösningar. Fick själv renovera vanos på min N52 efter 13000mil. Sen är de ju kända för felkonstruerade toppar, topplocksbultar som går av, vattenpumpar som går i förtid och en del annat. Läs på så ser du snart. Blir ingen mer N52 för mig iaf. Mvh Henrik |
|
|
Då jag fick ett infall att leta upp en fin 130i förut lusläste jag typ hela internet om modellen. Det jag kom fram till var att n52 var bmws bästa motor enligt väldigt många. Enda problemet egentligen var detta med ventillyftare som kan föra oljud. Men samtidigt har de flesta med detta problem fått det åtgärdat på garantin. Nu är ju detta bara vad jag har snappat upp men jag själv blev inte avskräckt av alla foruminlägg om denna motorfamilj iallafall. |
|
|
Jag får försöka läsa så mycket jag kan om det och samtidigt förklara för frugan att det inte bara är en snygg kaross som gäller utan resten också. Det räcker med alla krav som hon har på karossfärg , inredning + färg mm.. Men får väl hota med avhållsamhet i sovrummet tills hon ger sig. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.