|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag äger en BMW 116i -06, har ett problem bara. Service lampan har tänt och jag gick in och kollade vad som skulle göras. Det jag hittade var en symbol av en bil som var upplyft på en lift, i Serviceboken betyder denna symbol "servicebehov", Jag undrar vad är det ska som göras då? Alltså vad kan det vara? Jag ställer frågan för jag vill ha en svar. Jag försöker inte vara dum | |
|
Jag förtydligar, vad omfattar den lampan? Jag ställer frågan för jag vill ha en svar. Jag försöker inte vara dum |
|
|
Byte av olja och filter skulle jag tro. /Erik |
|
|
Men oljan har ju en egen "kategori", så som allt annat med bromsvätska bromsar, filter, tändstift. osv. Det är det jag inte begriper.. :) Jag ställer frågan för jag vill ha en svar. Jag försöker inte vara dum |
|
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Det borde betyda att det är dags för: BMW fordonskontroll. Säkerhet är nummer ett hos BMW, eftersom det gör att du kan njuta obegränsat av körglädjen. Därför erbjuder vi en omfattande BMW fordonskontroll. Våra BMW-servicetekniker kontrollerar alla säkerhetsrelaterade komponenter i din BMW efter biltillverkarens rekommendationer enligt nedan. • Motorrum • Karosseri / elsystem • Chassiområde • Slutkontroll betr. trafiksäkerhet Nu kan du slappna av och koncentrera dig på körningen, eftersom du vet att vi har gjort allt för att garantera din säkerhet. BMW:s fordonskontroll är också det idealiska sättet att förbereda sig för en obligatorisk besiktning eller som bedömning innan du ska sälja bilen. |
|
Graanaas: oljan m.m. har en egen kategori, ja, men när servicelampan lyser är det dags för åtgärder på en eller annan av dessa kategorier. Rätta mig om jag har fel någon. LeMans Blå: du skämtar eller? /Erik |
|
|
Måste först tacka för alla svar! argungu: servicelampan som lyser betyder att det är någonting som måste servas, och när man går in i serviceinformationen så är det inte oljan den "varnar" för eller något annat, (utan det är just den dära symbolen med en bil på en billiyft). och när man slår upp den symbolen i instruktionsboken så säger det att det är servicebehov den betyder.. jag har faktiskt hört att bmw gör "kontrollbesiktningar" men att det ska vara en enskilld lampa för det tycker jag bara är ett sätt för dom att isåfall tjäna pengar..?.. Jag ställer frågan för jag vill ha en svar. Jag försöker inte vara dum |
|
|
Vad jag vet innebär servicelampan att det är något konkret som behöver åtgärdas, antingen med utgångspunkt i körda mil eller tid sedan föregående service, inte bara "kom in så får vi ta en titt och se om det är nå't". Nu överlämnar jag frågan till forumets experter. :-) /Erik |
|
|
Hej alla Nej, det har inget med körda mil att göra, det har att göra med att bilen tror att något är sönder. Jag har fått samma på min cab i våras när den stått stilla i fyra månader. Den finns i två kategorier har jag för mig; en röd och en gul och den röda är viktigare än den gula. Vi (jag och BMW-verkstaden) räknade ut att den trodde att dieselpumpen var paj - vilket den inte var för den gick utmärkt - och att den sannolikt trodde det därför att bilen stått stilla i några månader och soppan i systemet delvis runnit tillbaka. På ca 15 mils körning så försvann den bara. |
|
|
Hejsan! Jag har nu kontaktat Molin bil i Sundsvall (Bmw återförsäljare), dom sa att det var en kontrollbesiktning som ska utföras. Denna service går på både mil och tid. Dvs jag skulle ha gjort denna service augusti 2013, men det vart inte gjort då.. Det är nästan gratis kostar bara 1700;-!! Tack för hjälpen iaf! |
|
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Vad det inte det jag skrev, "fordons kontroll" som BMW kallar det. Texten kommer i från bmw.se!! |
| LeMans Blå har helt rätt. | |
|
Tack LeMans blå! trevlig helg! |
|
|
Ja där ser man. Bra LeMans Blå! /Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.